Nyfiken på Maria Pettersson – fritidspedagog

Nyfiken på Maria Pettersson – fritidspedagog

Hon är fritidspedagogen och äventyrspedagogen som står bakom ett initiativ där Helsingborgs stadsmässa H22 också ska kunna vara till för barnen. Här berättar hon mer om det projekt som fått arbetsnamnet Barnens H22.

Vem är Maria och vad arbetar du med?

Maria är en glad och idésprutande fritidspedagog som arbetar på Maria Parkskolan. Då jag tidigare arbetat mycket med äventyrspedagogik har min pedagogiska filosofi formats utifrån tänket att ge mina elever upplevelser, på riktigt. Jag är övertygad om att om både hjärta och hjärna får samverka blir både engagemang och inlärning optimal.

Du är redan engagerad i arbetet med H22. Vad har arbetet bestått av hittills?

Mitt projekt har fått arbetsnamnet Barnens H22. Under våren -20 har jag tillsammans med mina fantastiska lärarkollegor arbetat fram ett pilotprojekt som i stora drag handlar om att sudda ut gränsen mellan ”skolans värld” och resten av Helsingborgs stad. Vi lär oss om vår stad Helsingborg och varför den ser ut som den gör nu och hur den kan tänkas se ut i framtiden. Vi samtalar och resonerar om livskvalité, hur stadsdelar ser ut och reflekterar över vår egen del i staden. Jag vill att mina barn ska få känna sig delaktiga i sin stad och uppleva att staden tar vara på deras tankar kring stadsplanering och framtidens stad.

Vad har barnen tyckt om det ni gör kopplat till H22?

Barnen har tyckt det varit superkul! Vi har bland annat spelat in en film, tillsammans med den fantastiske Peter Sporremark från H22, där mina barn fått förklara vad H22 är. Den är dels gjord som en liten informationsfilm om H22 med barnens egna ord och dels är den en del av en filmserie som kommer att presenteras i höst när projektet lanseras. Se filmen om Barnens H22 nedan!

Du har en hel del idéer om Barnens H22. Vad kan det vara?

Under hösten -20 kommer jag och mina barn att utmana alla skolor i Helsingborgs stad, både kommunala och friskolor, att vara med i projektet Barnens H22. Alla barn i åk F-3 kommer att utmanas i att resonera och samtala kring sin egen stadsdel, ordet livskvalité och hur man bygger upp en trygg och funktionell stadsdel. Därefter kommer de att få bygga framtidens stadsdel. Målet är att alla stadsdelar ska få vara med i en utställning under nästa vår men även under stadsexpot.

Drömmen är att få ha en barnmässa under H22, där framtiden för barn kommer att presenteras. Ofta är det vi vuxna som får gå på mässor och ta beslut om vad barn vill, men i och med att Barnkonventionen äntligen blev lag, är det på hög tid att vi lyssnar mer på barnens tankar och idéer!

Mitt projekt har lett till många nya samarbeten för min del, vilket är så häftigt! Jag har exempelvis inlett ett samarbete med Emil Sandrå och Tryckeriet och utvecklingen av både Green Room, AR och VR vilket är oerhört spännande! Jag kan i princip inget om detta men lär mig massor på vägen.

Jag har även fått chansen hänga med ett gäng riktigt briljanta innovatörer från Stadsbyggnadsförvaltningen och HBG Works som håller på utveckla framtidens digitala verktyg för att designa och ge förslag på design av stadens lekplatser. Verktyg som stadens barn ska kunna använda sig av, så oerhört coolt!

Intresserad av att veta mer?
I Marias blogginlägg om Barnens H22 kan du som är nyfiken läsa ännu mer.

I Pedagogsajtens serie Nyfiken på får medarbetare svara på frågor från andra medarbetare. Den här gången svarar Maria Pettersson på frågor hon fått från Tony Mufic – utbildningsdirektör.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *