Roboten lär eleverna och eleverna lär roboten

Roboten lär eleverna och eleverna lär roboten

Mr.Q är en av två robotar som under oktober och november besöker Rönnowska skolan och International School of Helsingborg. Eleverna i klass EC2C på Rönnowska skolan har fått träffa Mr.Q tillsammans med Maria Sjödin, UX-designer och Tommy Boije som är intraprenör i Helsingborgs stad och drivande i initiativet.

Syftet med Mr.Q är att utforska och förstå mer av interaktionerna mellan robot-elev-lärare och vilka tankar, känslor och idéer som interaktionen ger upphov till.

Tommys yrkesroll är intraprenör och osäkerhetsnavigatör, men han är också gymnasielärare i grunden. Och det märks tydligt att han brinner för att eleverna ska förstå, hänga med och att det de gör i klassrummet tillsammans ska göra skillnad.

– Vi har bestämt oss för att utforska tjänsterobotens potentiella roll i skolans värld. Utvecklingen av tjänsterobotar går fasligt fort just nu och olika robotmodeller jobbar redan runt om i världen i omsorg av äldre, i butiker och andra serviceyrken och i skolor. I Sverige har vi inte sett lika många exempel, och därför vill vi undersöka vad tjänsteroboten kan göra för skillnad i en skola. Kanske kan roboten bidra till att möta skolans enskilt största utmaning – lärarbristen? säger Tommy.

Att säga hej till en robot

Under den första veckan besöker Mr.Q klassen ett par gånger. Vid det första besöket introduceras roboten och där efter hänger den med i klassrummet utan att göra något så mycket mer än att bara vara där. Bara att ha roboten närvarande sätter igång samtalet och idéerna bland lärare och elever.

Efter att Mr.Q inte riktigt hänger med i svängarna den första lektionen får programmerarna göra några uppdateringar och på onsdagens historielektion går det bättre. Då är Mr.Q förprogrammerad på rätt ämne och matad med fler ord så att den på så sätt blivit smartare.

På fredagen är det reflektion på schemat och till det har Tommy med sig en verktygslåda med post-it-lappar och tuschpennor och alla i rummet skriver under tystnad. Ett ord per lapp som vi sedan går igenom tillsammans.

På frågan Vad kände du när du träffade Mr.Q första gången? kommer blandade svar.

ROLIG. SMART. INTRESSANT.

– Jag trodde bara att det skulle vara en dator, säger en av eleverna.

– Och du hade ju rätt! svarar Tommy.

– Det är en dator med väldigt enkel teknik, eller hur? Ändå är det nåt som händer när man möter en robot som faktiskt rör sig och kan göra saker, fortsätter han.

Vi läser vidare på lapparna.

COOL. TRÖG. ÖVER FÖRVÄNTAN.

– Jag trodde han skulle kunna dansa bättre. Och jag försökte lära den att kramas men det gick inte, säger en elev.

Att lära sig mer om robotar är ett steg närmre förståelse för hur våra framtida utmaningar och lösningar kommer kunna se ut. Tommy är övertygad om att vi alla har allt att vinna på att lära oss mer om robotar.

– Förutom att bidra till digitaliseringen av skolan hoppas jag att tjänsteroboten kan göra nytta i framtidens skola när det kommer till manuella och administrativa uppgifter för lärarna. För elevernas del hoppas jag att robotarna hittar in i skolan för att bidra till inlärningen på alla möjliga sätt, säger Tommy.

Hur värdefullt är det roboten kan göra?

I diskussionen är eleverna ganska överens om att robotar är framtiden men de är osäkra på hur det kommer kunna se ut. Kanske mest för underhållning säger någon och en annan flikar in att robotar kommer kunna utföra mer jobb än vi människor.

Tommy ställer en öppen fråga som leder oss in på nästa del av reflektionen.

– Det blir fler och fler elever i skolorna men färre och färre lärare. Hur skulle tjänsteroboten kunna hjälpa till i skolan?

Nu ska vi skriva ner saker vi själva gör varje dag i skolan och i sitt yrke. Vi samlar in lapparna och sätter de på tavlan för att sen gå igenom dem tillsammans. På lapparna finns en salig blandning av sysslor, allt från att anteckna till att läsa och bygga elanläggning.

Varje post-it placeras på värdetabell där Y står för hur svår en uppgift är för en robot att utföra och X står för hur värdefull den är för dig och mig som utför uppgiften varje dag. Diskussionen är intressant och ibland livlig.

– Äta mat! Kan roboten hjälpa oss med det?

Hm. Tveksamma funderingar. Den kanske kan hjälpa till och matas? Eller röra och servera maten på restaurangen? Men kan den veta vad just du tycker om?

– Om vi talar om för den vad vi gillar kan den det, säger några av eleverna.

– Vi kan också programmera den utifrån data om vilken mat som är mest populär bland alla elever på stadens gymnasieskolor som exempel, säger Tommy.

– Ah! Då kan den ju hjälpa oss att gå ner i vikt och sånt, utbrister ytterligare en elev.

Samtalet fortsätter och vi pratar till exempel om olika områden där robotar redan idag är mycket aktiva. Som elarbeten med mycket hög risk, något som är extra intressant för just de här eleverna. Tommy berättar att en liknande robot som Mr.Q använts för att dela ut medicin under pandemin. Effektivt och helt smittsäkert. En fråga som hänger i luften när lektionen slutar är Om vi ska fortsätta designa roboten för skola, hur vill vi då att den ska vara?

Framtidens skola står helt klart inför utmaningar. Mr.Q är inhyrd från Robot Minds i Landskrona och är ett initiativ som finansieras av Vinnovaprojektet ”testbäddar för samhällets utmaningar”. Och visst har vi väl en del att vinna på att tänka mer innovativt just inom skolan?

– Jag tror att skolan behöver vara mer snabbrörlig och datadriven. Att vi ser möjligheterna och potentialen med en datadriven skola är helt avgörande för att skolan skall klara att hålla sig relevant. Inte nog med att vi behöver lösa framtidens utmaning med den stora lärarbristen – undervisningen i sig behöver förändras ännu mer i takt med tiden, säger Tommy.

Hur ser framtidens skola ut? Läs mer om arbetet för en lite smartare, mer hållbar och omtänksam stad på innovation.helsingborg.se.

Roboten är väldigt olik människan. Det har tidigare funnits mer människolika robotar som upplevts obehagligt vilket är anledningen till att Mr Q har ett så tydligt robotutseende.