Uppdatering av deckartemat

Här följer en liten uppdatering av vad jag och eleverna i årskurs sju (detectivestarsgantofta) och åtta (deckarstjärnorna) har jobbat med. I föregående inlägg fick ni veta hur jag har valt att arbeta med deckare denna gång. I förra inlägget fick ni möta kammaråklagare Eleonora Johansson. Jag bjöd ytterligare två experter kriminalinspektör Anders Cato och kriminalförfattaren Glenn L. Andersson.

Årskurs åtta skrev ett mycket detaljerat inlägg om Anders Cato och vad han gör. Han berättade om hur man arbetar som polis och hur en utredning går till. Anders knöt an till Eleonora föreläsning som byggde på en juridiska delen. Det som är intressant är att båda arbetar inom rättsväsendet och poängterade vikten av att möta olika texttyper. Det är viktigt att möta både skönlitterära texter samt myndighetstexter. Språket ser annorlunda ut och ordförrådet utvidgas allteftersom. Därför fick eleverna ta del av en riktigt dom som baserades på ett mord som skedde relativt nyligen. Den ligger som grund till åttornas filmarbete. Vi har gjort om vissa delar och bearbetat om den efter vår fria tolkning.

Foto: Camilla Göransson. Kriminalinspektör Anders Cato berättar om mordutredning.

Åttorna började att rekonstruera fallet genom att läsa genom domen, välja ut väsentliga delar och skriva ihop en synopsis. Sedan skrev vi ihop ett manus utifrån vår synopsis med dialoger och kameravinklar. Vi filmade i närheten av skolan, i Råådalen när det gäller utomhusscenerna. Andra inspelningsplatser har varit källare och klassrum med green screen utrustning. Vi ska påbörja redigeringsarbetet efter lovet. Då kommer vi främst använda oss av MacBook och iPad. De program vi kommer att använda oss av är iMovie, Final Cut Pro, GoInk och MovieShop Intro Maker. Green Screen-utrustningen kommer från Kjell & Co som består av förutom gröna dukar, ett stativ och fotolampor (softbox) som vi använde för att bygga upp studion. Eleverna har gjort ett fantastiskt arbete.

Här kan ni se lite bilder från inspelningarna.

Foto: Camilla Göransson. Här har liket släpats iväg. Vi har använt äkta filmblod.
Foto: Camilla Göransson. Rättsläkaren berättar om skadorna. Inspelningsplats i ett förråd i källaren.

Sjuorna har också arbetat med deckartema med på ett annat sätt. De har gått tillbaka till 1953 då mordet i Gantofta ägde rum. Jag bjöd in Glenn Lauritz Andersson som har skrivit boken ”Dagmar Kofoed och andra kriminalfall från Nordvästra Skåne” där han skriver om mordet på bankir Ohmer i Gantofta. Stålfarfar var närmaste granne till Ohmer och höll sig framme när tidningen kom för att berätta om vad han hade sett. Eleverna tyckte att föreläsningen var intressant och materialet har de använt sig av för att skapa ett nyhetsreportage från 1953 med hjälp av onlineverktyget Spreaker och jag klippte ihop de olika gruppernas bidrag i programmet GarageBand. Anledningen till detta är just att eleverna ska våga läsa högt i mindre grupper. Det är bra att spela in sig själv så att man blir medveten om hur man låter och vad man behöver förbättra. Generellt behöver eleverna dra ner tempot och artikulera mer. Det är en träningssak. De har varit väldigt duktiga hittills.   Vi bearbetade om polishöret och översatte det till engelska som eleverna ska läsa in. Eleverna har förutom detta skapat en väderleksrapport på engelska samt översatt informationen om mordet från Gantofta byalags hemsida till engelska. De skapade även en tidningsartikel från ett onlineverktyg som kallas The Newspaper Clipping Generator.

Eleverna klistrade in sina texter och därmed skapade en tidningsartikel från ”1953”.
Foto: Camilla Göransson. Eleverna läser tidningsartiklar från 1953. Tack till Glenn Andersson.
Foto: Camilla Göransson. Eleverna läser tidningsartiklar från 1953. Tack till Glenn Andersson.
Foto: Camilla Göransson. Eleverna läser polisförhör från 1953. Tack till Glenn Andersson.
Foto: Camilla Göransson. Författaren Glenn Andersson.

LärarinnanGöransson