”THE BIG 5” – De fem viktigaste förmågorna i läroplanen

The big 5 är idag ett välkänt begrepp för pedagoger.  Det finns fem förmågor som man kan se genomsyrar läroplanen och vi kan också se i läroplanerna att de blir en röd tråd från förskola till gymnasiet. Det är dessa som lärare ska fokusera på när de planerar sin undervisning, skriver lokala pedagogiska planeringar, gör […]

Att systematiskt kvalitetssäkra ett fritidshem – Maria Parkmodellen

Förra hösten började vi läsa in oss på de nya Allmänna råden på våra veckovisa möten med Team Fritids, för att därefter diskutera de olika delarna. Frågorna vi hela tiden återkom till var, kraftigt förenklat, ”hur kan vi vara säkra på att det vi gör är det vi ska göra, och hur vet vi att vi […]

Att synliggöra lärandet med hjälp av Instagram

Mörarps förskola i Helsingborg har under det senaste året använt Instagram som en del i att höja den pedagogiska medvetenheten och kvalitén på förskolan. Dokumentation som tidigare mest fångade vad barnen gjorde, fångar idag barnens lärprocesser och synliggör lärandet för barn, pedagoger och föräldrar.

Höganäs skolor lyfter läsningen med ”Läslyftet”

Höganäs kommun fick möjlighet att delta i utprövningen av skolverkets nya satsning ”Läslyftet” och har just avslutat första kursen som bland annat hade fokus på samtals betydelse för olika slags textläsning. Det egentliga läslyftet startar först läsåret 2015-2016.

Förstelärare i förskolan prioriteras i Helsingborg

Nu är det dags att synliggöra barn och pedagogers arbete på förskolorna. Med fokus på förstelärare i förskolan och med en tryckt skrift som utforskar världen genom barns ögon, vill Helsingborg visa på vikten av små barns lärprocesser.

Idrottslärarens grej är Grej of the Week

Marko Luttinen är idrottslärare och förstelärare inom fritidshem på Ringstorpsskolan. Han är en av många pedagoger i Sverige om har anammat Micke Hermanssons koncept Grej of the Day. Marko har dock sin egna twist, G.O.T.W (Grej of the week) eftersom han inte träffar sina elever varje dag.

Digitala verktyg som en naturlig del av förskolans lärmiljö

Glädje. Vilken glädje det är att dela med sig. Det var det vi fylldes av efter att vi bjudit in kollegor i förskolan, för att få uppleva vårt arbete med de yngsta barnen och hur de på ett naturligt sätt möter olika digitala verktyg i sin lärmiljö. Vår förskola Brunnsberga är en del av Västra Ramlösa […]

Att hantera problemskapande beteenden i skolan

Med hjälp av den låg-affektiva pedagogiken går det att skapa en pedagogisk miljö med positiva förväntningar på elever som vi upplever har problemskapande beteenden. Elever i behov av särskilt stöd, behöver särskilt stöd. För att kunna arbeta med dessa elever på ett bra sätt krävs därför särskilda metoder.

eTwinning som verktyg för verklighetsförankrad undervisning

På Högastensskolan blir det som eleverna gör viktigt, på riktigt, med eTwinning. De får samarbeta med elever från olika länder och undervisningen förankras genom det i verkligheten. Eleverna tycker själva att det är viktigt att det de skriver går att förstå och att språket är bra eftersom mottagaren av det de gör är faktiska personer. […]

Konditionsträning för bättre skolframgång

Med jämna mellanrum får vi i media läsa om skolor som har valt att lägga extra resurser på mer idrott för eleverna, om projekt där undervisning i andra ämnen än idrott minskas till förmån för ökad mängd fysisk träning. När politiken föreslår att antalet idrottstimmar ska dras ner höjs röster i skoldebatten om vad som […]

Att arbeta med konstruktiv länkning

Jag fick frågan om hur vi på Rönnowska arbetar med konstruktiv länkning … och började fundera. Vi har haft tre fokusområden; mentorskapet (relation och bemötande), IT som pedagogiskt verktyg och bedömning för lärande (BFL) de två senaste åren. Dessa har vi aktivt arbetat med på olika sätt och i olika konstellationer. Gemensamt för de tre […]