Om massutrotning, biologisk mångfald och en lärares vånda

Att reagera på saker du ser och hör, på omvärlden och det som händer i den. Det vill vi alla men ibland är det svårt att veta hur. Inger Fuchs är en av de som ständigt driver framåt och involverar eleverna i det som händer på vår planet här och nu. Så här agerar hon […]

De bemöter distansundervisningen med full koll och full närvaro

Anneroskolan började redan under vårterminen att förbereda sig för att undervisningen skulle behöva ske på distans. Det har de haft nytta av hela läsåret och när högstadiet i Helsingborg gick över på distans rullade undervisningen på med full närvaro och med både elever och lärare som visste vad de behövde göra.

Program om värdegrund – 9 tips för förskoleklass till årskurs 6

Värdegrund är alltid ett aktuellt tema. Idag tänkte jag tipsa om ett antal program om vänskap och mobbning som du kan använda i skolan. Program som ger bra diskussioner för förskoleklass till årskurs 6.

Rågenskolan i Åstorp nominerad till European Health Award 2020

Rågenskolan har sedan hösten 2018 deltagit i Rörelsesatsning i skolan som den svenska regeringen gett Riksidrottsförbundet uppdrag att genomföra. Målet med uppdraget är att arbeta för förbättrad folkhälsa, välbefinnande och skolresultat. Nu nomineras Rågenskolan av Riksidrottsförbundet för sitt framgångsrika arbete.

Hur var er sommar?

Sommarförskola i Billesholms Förskolor, vad kan det vara och hur kan det utvecklas? Sommar och sammanslagning av förskolor skapar möjligheter för nya och andra möten när barn och pedagoger från våra olika förskolor möts och arbetar tillsammans. När olika arbetssätt, rutiner, tankar, erfarenheter och förhållningssätt möts skapas möjligheter men också utmaningar. Hur kan vi tillsammans […]

Konkret verktyg för studiero – fyra röster om PAX i skolan

En främjande insats som hjälper lärare att hitta strategier som motiverar elever att följa instruktioner, regler och överenskommelser. Så beskriver Michael Jensen den internationellt beforskade modellen PAX som är framtagen för att skapa studiero och trygghet i klassrummet.

Möten som bygger broar

Solvallen i Ur och Skur förskola har under flera år och på olika sätt skapat utrymme för möten mellan barn och de boende på Ekhaga äldreboende i Billesholm. I detta blogginlägg vill vi berätta om möten mellan generationer och vad detta viktiga arbete skapar för möjligheter för barn och äldre att mötas, glädjas, lära och […]

30 000 kemikalier

Vet du om att vi dagligen är omgivna av cirka 30 000 kemikalier? Många av dem är helt ofarliga för oss medan andra kan skada oss på olika sätt. De finns där runtomkring oss såväl i våra hem som i skolan och förskolan. Vad kan vi göra för att minska risken att påverkas negativt av […]

Hållbar konsumtion och produktion med TaGe-skåpet

Att arbeta mot de globala målen kan vara både stort och litet. Varför inte skaffa ett TaGe-skåp? På Jordbodalens förskola är TaGe-skåpet tydligt kopplat till mål 12, hållbar konsumtion och produktion.

Hållbart SSA-arbete på Gantofta skola

Gantofta är skolan som har valt att koppla samman skolans arbete med samverkan, skola och arbetsliv (SSA) med skolans miljö- och hållbarhetsarbete. Förstelärare Vildana Basic leder arbetet och har som mål att göra det enkelt för sina kollegor att samverka och hitta vägar för att möta verksamheter utanför skolan och uppmärksamma deras arbete och de […]

Föräldramötets betydelse?

Föräldramötet är en möjlighet för oss i skolan att involvera föräldrar i deras barns vardag i skolan. Därför anser jag, både som förälder och som förebyggande ANDTS-samordnare, att vi är skyldiga våra barn och ungdomar att låta deras föräldrar vara delaktiga och aktiva i så stor grad som möjligt när vi genomför föräldramöten.

Elever och lärare om nätbaserad undervisning till följd av covid-19

Tiden går så fort att vi knappt hinner reflektera över det som sker. Ett fantastiskt arbete sker ute på förskolor och skolor – superhjältar som kavlar upp ärmarna, provar nytt, utmanas och med ett stort lösningsfokus! 

Barnens H22

Hur kan en engagera elever till att bli en del i ett stort utvecklingsarbete som involverar en hel stad – i det här fallet Helsingborgs stads stadsmässa H22? Maria Pettersson och hennes kollegor har arbetat fram en projektidé där eleverna gör filmer. Dessutom utmanar de alla elever i årskurs F-3 i hela Helsingborg att också […]

Så kan du stötta elever med NPF i oroliga tider

Alla barn och elever behöver stöd och hjälp från föräldrar och pedagoger. I oroliga tider kan det vara särskilt viktigt för en del elever att få hjälp att förstå den nya och okända situationen som uppkommit. Här kommer sju strategier som är anpassade för barn och elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF, i oroliga tider.

Tips för dig som vill flytta ut undervisningen

Medan Corona-pandemin härjar tvingas vi alla vara mer eller mindre agila och flexibla för att få i hop dagarna och klara våra uppdrag. En lösning i skolan kan vara att helt enkelt ge sig ut. Fågelkvitter och solsken underlättar – liksom Miljöverkstadens tips och stöd. Även Måltidsservice tänker nytt och erbjuder matservering utomhus.

Hållbar stadsutveckling med barnen i centrum

Kan vi i skolan tillsammans med tjänstepersoner i staden arbeta för att utmana och motiverar eleverna att vara delaktiga i processen att skapa en ny översiktsplan för Helsingborg? Den nya översiktsplanen ÖP2021 ska beskriva hur vår stad ska utvecklas under de närmaste 30 åren. Så nu gäller det att lyssna in vad helsingborgarna tycker och […]

Pulshöjande rörelsepass på högstadiet har gett resultat

På Gustavslundsskolan är hälsa ett viktigt fokusområde. Emir Bisanovic har haft en ledande roll i arbetet att införa mer rörelse på skolan. Eleverna har fått mer idrott samt pulspass. Resultaten visade förbättringar på både arbetsminne och koncentration. 

Är näthat ett problem för skolan?

Safer Internet day uppmärksammades tisdagen den 11 februari i år. Dagen är instiftad för att öka kunskapen och informera om barns och ungas närvaro på internet, men även för att visa på och utbilda inom säkerhet på internet. En av de saker som barn och unga framför allt behöver informeras om och skyddas från på internet […]

Del 2 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Kompensatoriska verktyg

Det finns många olika verktyg som stöder språkutveckling. Men hur kan man lyckas med att använda olika verktyg på ett positivt sätt för eleven? I det här avsnittet om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är fokus på kompensatoriska verktyg. Du får träffa Susanne Robinsson och Michael Bäcklund.

Kan elever bidra till forskningen?

I en verklighet där det blir svårare och svårare att skilja åsikter eller fake news från fakta fyller forskningen en allt viktigare roll. Kunskap baserad på forskning är en förutsättning för att vårt öppna och demokratiska samhälle ska fungera. När informationen sprids snabbare än någonsin behöver vi i skolan prata om hur kunskap uppstår och […]