Språkolympiaden – tävlingen som lyfter statusen för språk

Olympiaskolan i Helsingborg har de senaste tre åren anordnat tävlingen Språkolympiaden. Gabriella Wiktorsson och Anna Rothman är språklärare på Olympiaskolan och de tycker båda att det är dags att vi i skolan satsar mer på språk. De ser det som en självklarhet att den som kan mer än ett språk har fler möjligheter och vägar […]

Nytt material för sex och samlevnadsundervisning

Att undervisa i sex och samlevnad upplevs olika utmanande för alla. Skolverket presenterade år 2018 en publikation där de undersökt sex och samlevnadsundervisning inom grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Granskningen gjordes under höstterminen 2017. Resultatet visar, bland annat, att lärare upplever att de behöver kompetenshöjning, råd och stöd för att kunna genomföra en sex och […]

Västra Ramlösa – En skola för hållbar utveckling

Så kom beskedet, Västra Ramlösa skola har fått Skolverkets utmärkelse Skola för hållbar utveckling! Utmärkelsen delas ut till förskolor och skolor som jobbar aktivt med frågor som rör hållbarhet.

Yrkesspeed-dating: Bristyrken

I dagens skola finns morgondagens arbetskraft! Många arbetsgivare har idag svårt att rekrytera kompetent personal. Hur får vi elever att söka sig till samhällets bristyrken? I Bjuv jobbar vi med yrkesspeed-dating för att skapa nyfikenhet hos eleverna just kring olika bristyrken. Tillsammans har vi möjlighet att förändra samhället!

Barnen i staden, staden i barnen

Jag tror att gränser skapar utanförskap och en känsla av osäkerhet istället för gemenskap och trygghet. För visst har vi alla som bor i denna stad, oberoende av var i staden vi kallar ”hemma” rätt att känna oss som en viktig del av staden, och då menar jag hela staden?

Kära Skolssverige – Det här brevet är till dig

Till dig som är pedagog. Till dig som är skolledare. Till dig som styr och fattar beslut om skolan. Till dig som har barn i skolan. Och till dig som har en massa åsikter om skolan.

Vad har en hemkunskapslärare, en NO-lärare och en idrottslärare gemensamt?

Det rätta svaret är att de alla har mat som gemensam nämnare! Hemkunskapslärarna Isabell och Anna på Maria Parkskolan har under 6 veckor genomfört ett tema tillsammans med idrottslärare och NO-lärare.

Stress under tonårstiden

Oändliga möjligheter men också krav, normer och prestationer som kan vara svåra att hantera. Den här filmen handlar om stress under tonårstiden. Vad som händer i kroppen, hur vi känner igen ohälsosam stress och vilken sorts stöd som kan vara till hjälp för en stressad tonåring.

Västra Ramlösa skola gör det hållbart tillsammans

Nu har arbetet med ansökan till Skola för hållbar utveckling kommit en bra bit på vägen och ansökan börjar bli klar för att skicka in till skolverket. Jag passade därför på att ställa några frågor till rektor Henrik Gustafsson och förstelärare Inger Edforss-Fuchs om hur de har upplevt processen hittills.

Prao – ett gyllene tillfälle att normspana

På Varagårdsskolan i Bjuvs kommun används praon som ett sätt att möjliggöra arbete med normer och värdegrund utanför skolans väggar.

Välkommen till kvartsamtal Tony

I det här avsnittet får Ola och Välkommen till kvartsamtal besök av Tony Mufic. Lyssna på terminens sista avsnitt nu!

Så inspirerar Marie barnen med klimatsmart mat

Vi besöker Marie Andersson, kock på Skogsgläntans förskola sedan 10 år tillbaka. Marie har just tackat ja till ett spännande samarbete med Skånemejerier som innebär att de kommer att göra ett helt recepthäfte med hennes mellanmålsrecept.

Globala målen på Gustavslundsskolans RIKA-dag

Tre gånger per termin bryts schemat på Gustavslundsskolan för att göra plats för RIKA-dagarna. Under de här dagarna får skolans alla elever mötas omkring olika spännande teman. I höstas fick ”De globala målen” spela huvudrollen när Per Andersson stod för planeringen tillsammans med sitt lärarlag.

Programmering i skolan – vad och hur?

Vad innebär egentligen programmering i klassrummet och hur kan man göra? Lyssna på det senaste avsnittet av Välkommen till kvartsamtal så får du veta mer.

Strukturerat, målinriktat och socialt med tematisk undervisning

Eleverna i 3C på Ättekullaskolan arbetar ämnesövergripande i svenska, NO, SO, teknik, bild, matematik, engelska och musik. Anette Qvist och Heidi Glyré Hundborg delar med sig av hur de arbetar tematiskt med eleverna. De delar också med sig av material som du kan ladda ner och använda i ditt klassrum.

Cirkus i Ödåkra

Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo – vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.

Miljöarbete – börja i det nära och bygg utåt

Hur tänker och arbetar man för att skapa en samsyn runt skolans miljöarbete? Enligt David Granell på Ringstorpsskolan är det viktigt att skapa en vision och att utifrån den formulera mål på både lång och kort sikt.

Skola för hållbar utveckling

Västra Ramlösa skola har bestämt sig, de vill bli en skola för hållbar utveckling! På sin resa mot att integrera hållbarhetens alla aspekter i hela skolans arbete ska de ansöka om Skolverkets utmärkelse Skola för hållbar utveckling. I ett antal blogginlägg ska vi få följa deras arbete.

Måltiden som en viktig pedagogisk resurs

Salladsgatans förskola har hittat ett spännande sätt att se på maten och måltiden. Kocken är i allra högsta grad delaktig i den pedagogiska verksamheten och pedagogerna använder maten och måltiden som ett pedagogiskt redskap. 

Förskoleklass – det första skolåret

Det här blogginlägget kommer att handla om vårt arbetssätt på Alléskolan och varför jag som lågstadielärare tycker att det är en stor fördel att starta arbetet med barnen redan i förskoleklass.