Lek mer med maten!

Denna lite förvånande uppmaning fick vi flera gånger av Hanna Sepp under en inspirerande dag i november. Genom att hjälpa barnen att utforska matens värld kan vi ge dem en större smakpalett.

Brain breaks – Svanspjätt

Svanspjätt går ut på att fånga så många svansar som möjligt. Det är en pulshöjande aktivitet som både kan användas som brain break och på rasten. Syftet med hälsoprojektet på Drottninghögsskolan är att öka måluppfyllelsen.

Brain breaks – Tabata

Tabata är en pulshöjande brain break, där du måste fokusera samtidigt som din puls höjs rejält. På Husensjö skola i Helsingborg är aktiva pauser med rörelse populärt bland eleverna. 

Drottninghögsskolan vill bli piggast

Tävlingen Sveriges piggaste klassrum är öppen för skolor i hela landet. Drottninghögsskolan i Helsingborg har börjat anmäla sina klasser. “Vi hoppas att många skolor deltar”, säger Mark Siegbahn, förstelärare i idrott och hälsa.

Hur lär vi ut hållbar utveckling?

Alla pratar hållbar utveckling; hållbar mat, hållbara städer, hållbar konsumtion eller hållbart lärande. Men det kanske finns ett problem? Det är lättare att säga tulipanaros, än att göra en.

Brain breaks – Vält och res koner

Vält och res koner är en pulshöjande aktivitet som både kan användas som brain break och på rasten. ”Det är effektfullt på undervisningen”, säger Sebastian Johansson, lärare på Drottninghögsskolan.

Vad händer i tonårshjärnan?

Starka känslor, impulsstyrt beteende och klokskap blandat med ologiskt tänkande. Den här filmen handlar om hur tonårshjärnan utvecklas och varför den fungerar som den gör.

Brain breaks – Just dance

På Husensjö skola i Helsingborg genomför pedagogerna ofta brain breaks, eller aktivitetspauser, med sina elever. Just dance är en klar favorit.

Aktiva pauser och brain breaks har en positiv effekt på elevers prestationer

Idag vet vi att det finns många saker som påverkar hjärnans förmåga till inlärning. En av de sakerna är fysisk aktivitet och motion.

På gång i området

Såhär mitt i terminen har avdelningarna verkligen kommit igång med språkaktionen. Det bubblar av idéer och inspiration i arbetslagen, så kul att se! Det tar olika riktningar och barnens intressen styr hur projektet framskrider. Vi arbetar ju med boken ”Promenad” skriven av Lotta Olsson och den ligger som grund för hela språkaktionen det här läsåret. […]

Från vardagssnack till skolspråk – om språkutveckling i olika ämnen

I oktober startade serien Från vardagssnack till skolspråk. En serie från UR Skola om att arbeta språkutvecklande i sitt eget ämnet. I serien deltar bland annat Susanne Jönsson och hennes elever på Dalhemsskolan i Helsingborg.

Rastturnering hjälper eleverna koncentrera sig på lektionerna

Förra läsåret började Maria Parkskolan med rastturnering. Idag är eleverna mer aktiva på rasterna och de har lättare för att koncentrera sig på lektionerna.

Om du mår bra presterar du bra

350 elever ingår i hälsoprojektet på Drottninghögsskolan där värdegrundsarbete, brain breaks, pulsglädje och utomhuspedagogik är i fokus.

Framtidsjakten – en tävling om hållbar utveckling

I Framtidsjakten tävlar elever från olika gymnasieskolor i Helsingborg mot varandra genom att lösa olika uppdrag under en temadag med namnet ”Miljö och hållbar utveckling”. Läs och inspireras till egna framtidsjakter!

Dalhemsskolans lärledare och skolledare på konferens om bedömning för lärande

Som en del i Dalhemsskolans utvecklingsarbete att stärka ledarskapet på alla nivåer besökte skolans lärledare och skolledare för ett par veckor sedan konferensen Bedömning för lärande (BFL). Konferensen bjöd på ett smörgåsbord av teorier och forskningsresultat samt lärares praktiska arbete med BFL. Frågan är vad de fick med sig?

Litteraturveckor och sagofest

Nu är vi äntligen igång med en ny termin och en ny språkaktion! Årets språkaktion heter “Inspiration och kunskap i böckernas värld” och målet är att inspirera och undervisa i förskolan med hjälp av spännande litteratur och kreativa lärmiljöer.

Litteraturhistoria – en pedagogisk utmaning

Mitt namn är Annika Ungewitter och jag är förstelärare i svenska på Allvar Gullstrandgymnasiet i Landskrona. Jag undervisar förutom i svenska också i religion och i kursen Interkulturella perspektiv som är en fördjupningskurs inom den beteendevetenskapliga inriktningen på det samhällsvetenskapliga programmet. Att göra svenskämnet levande, skapa engagemang för litteratur hos eleverna och motivera dem till […]

Ett nytt kapitel

Till slut får man nog. Det räcker nu. Vi har nått vägs ände.

Formativ bedömning med nya möjligheter till lärande

Catarina Andersson har följt en grupp mellanstadielärare som deltagit i en fortbildning i formativ bedömning i matematik. När lärare använder den formativa bedömningen som en grund till förändringar av sin egen undervisning lärde sig eleverna mer.

Formativ undervisning – en process

Paula Almström arbetar i årskurs 5 på Ringstorpsskolan i Helsingborg. Förra året när hennes elever gick i årskurs 4 fick de arbeta med att skriva berättande texter utifrån barnkonventionen. Eleverna fick själva välja artiklar från barnkonventionen som de ville skriva om.