Här har klimatfrågan flyttat in i klassrummet – på andra sidan atlanten
Undrar du hur det kan vara att arbeta som lärare i USA? I den här intervjun har vi pratat med en lärare i miljövetenskap från North Carolina, USA.
Sarah Duffer, gymnasielärare i miljö- och klimatvetenskap i Asheville, North Carolina, undervisar på Asheville High School. På fritiden tycker hon om att vandra och cykla i den vackra och bergiga naturen, hon pysslar, skriver dagbok, älskar att vara med sin familj och sina vänner och läser gärna böcker i många olika genrer.
Vad är det roligaste med att vara lärare?
– Jag älskar att se studenter lära sig nya saker och att se dem bli inspirerade att göra förändringar i sina egna liv och som hänger samman med den framtid de själva vill ha.
Hur har du jobbat för att föra in klimatfrågor i klassrummet?
– Jag har alltid brunnit för frågor om energi, särskilt förnybar energi. Det började med att jag engagerade mina elever i en tävling och såg hur roligt det kan vara med tävlingar för att engagera eleverna att lära sig nya saker.
2017 hade Sarah föreläst om klimatförändringar och fick efter det en kopia av boken Drawdown av en students förälder. Vid det tillfället hade hon försökt hitta sätt att lära elever om klimatet och hur man kan hitta lösningar på klimatproblemen.
– Jag hade skapat några lektioner men önskade mer samarbete med andra utbildare och lärare. Det var då den första Drawdown EcoChallenge annonserades! Jag fick ihop ett lag och fick med mig några medarbetare och tillsammans började vi lära ut olika klimatlösningar som lyftes fram i EcoChallenge. Mot slutet skapade jag lektioner dagligen som stöd i vårt lärande… och Acheville High School vann hela tävlingen!
Efter det tillbringade Sarah hela följande året med att hålla föredrag i hela North Carolina och till och med i Michigan om deras erfarenheter.
– Jag fortsätter att skriva och dela min klimatundervisning för eleverna kräver lösningar! Jag har också arbetat lokalt för att mobilisera studenter att förespråka förnybar energi. Som ett resultat antogs en policy av våra länsmän som nu innebär att två av vår skolas byggnader har storskaliga solceller och även många andra skolor har solel idag!
Hur är det att vara lärare i USA?
– Det är svårt att vara lärare i North Carolina. Vi är underbetalda och har för lite resurser. Jag arbetar i ett samhälle som har höga levnadskostnader så mina elever kämpar antingen med matosäkerhet och/eller generationsfattigdom och hemlöshet. Eller så har de så mycket pengar att de reser till London över lovet för att se en Taylor Swift-konsert. Klyftan är enorm. Så jag har med begränsade resurser kämpat för att engagera mina elever. Som ett resultat skapade jag lektioner som lyfter fram ungdomlig klimataktivism i hopp om att elever ska kunna se sig själv i andra och ha en önskan att nå bortom sitt eget liv till något ännu större…
På vilka sätt är dina elever med och utformar undervisningen?
– Jag tar hänsyn till mina elevers intressen och kompetensnivåer när jag skapar lektionsuppläggen. Några elever har hittat och delat resurser med mig, som ungdomsklimataktivister. De uppskattar i allmänhet att vi har avsatt en dag i veckan till att lära om klimatvetenskap, klimatförändringar och klimatlösningar.
Sarahs planeringar i klimatundervisning samlade i ett Google-dokument. Markerat i gult finns en länk där du kan ladda upp alla lektioner till ditt eget online-klassrum.