Josephines resa till att bli lärare i fritidshem

Porträtt

Josephine är snart nyexaminerad från utbildningen Grundlärare fritidshem. Hon har redan fått en tjänst som lärare i fritidshem på Allerums skola. Det bästa med jobbet tycker Josephine är att få möjlighet att se barn och elever utvecklas. Jobbet tycker hon passar den som har barnasinnet kvar och den som känner att det är meningsfullt och viktigt att vara där för barnen.

Josephine tog studenten från Barn- och fritidsprogrammet på Olympiaskolan 2005 och visste redan då att det var inom barnomsorgen hon skulle vara. Därför flyttade hon till Växjö och läste pedagogik och engelska. När hon flyttade tillbaka till Skåne började hon arbeta på Allerums skola där hon blev kvar fram till 2017 när hon fick sitt andra barn. 2020 kände hon att det var dags att återgå till studierna.

När bestämde du dig för att det skulle bli just lärare i fritidshem?

– Det var nog ett år innan jag sökte in. Jag mellanlandade på en förskola och kände att där var barnen lite små för mig. Samtidigt längtade jag tillbaka till min tid i fritidshemmet och det här med att man har så mycket valmöjligheter och så mycket utrymme till att skapa tillsammans med eleverna. Det saknade jag. Det är ju på fritids vi verkligen kan ta tillvara på barnens intressen och bygga vidare på det. Skolan är i jämförelse så styrd och även om vi på fritids har vår läroplan så kan vi involvera eleverna på ett annat vis.

Det som lockade Josephine var också att hon fick välja ett ämne.

– Jag älskar att undervisa så för mig blev det ju båda världarna i och med den här utbildningen. Man får verkligen allt. Förutom fritidshemmet kan jag undervisa redan från förskoleklassen och följa dem upp till årskurs 6. Så det blir verkligen hela barnet hela dagen. Och det gillar jag! Det gör ju också att man får en annan kontakt med vårdnadshavare. Så för mig är lärare i fritidshem med valbart ämne hela paketet.

Vad tycker du om utbildningen?

– Den är bra upplagd och eftersom det är så mycket praktik så får man en bra inblick i vad yrket innebär även om du är helt ny i skolans värld. Sen varvar vi med vårt eget ämne, som är bild, musik eller idrott, och det läser man under två terminer på sammanlagt 30 hp. Det lockar för att man får en bredd och är behörig i förskoleklass upp till årskurs 6.

– Sen lyfter utbildningen också in specialpedagogik, det digitala, vetenskapliga grunder och jag tycker den är väldigt heltäckande. Innan jag började utbildningen funderade jag lite på hur det skulle vara eftersom jag jobbat innan, men jag tycker det har varit jättebra.

Är det en rolig utbildning?

– Ja, det är det. Jag älskar att lära mig nya saker och att utmana mig själv. Det är också kul att som vuxen kunna träffa nya vänner och allt det som utbildning också ger en. Jag tror på det här med att man aldrig är fullärd. Jag funderar redan på vad jag ska läsa sen. Jag tycker det är viktigt att hålla mig uppdaterad och jag vill hela tiden mer. Jag är jättenöjd med utbildningen och är väldigt glad att jag har pluggat. För jag tänkte länge, innan jag sökte, att jobb inom barnomsorgen får man alltid. Men en utbildning ger så mycket mer.

Något som varit speciellt är att två år av studierna har varit med pandemin, vilket inneburit att väldigt mycket av studierna varit digitalt. Med två små barn som också varit mycket hemma från förskolan har det varit en utmaning.

Just nu är Josephine mitt uppe i att börja skriva examensarbete för att knyta ihop säcken. Samtidigt kombinerar hon studierna med jobb, eftersom hon redan fått en tjänst som passar hennes utbildning.

– Bildläraren på Allerums skola skulle gå i pension och då hörde de av sig till mig och frågade om jag var intresserad av tjänsten och det var jag självklart. Både för att jag trivdes väldigt bra på skolan och för att det gällde både fritidshemmet och bild som är mitt valbara ämne. Det var ju bara det att jag hade ett år kvar på utbildningen. Så vi gjorde så att jag är tjänstledig på 60 procent och jobbar 40 procent samtidigt som jag gör färdigt skolan.

Sen november har Josephine också blivit arbetsledare på fritidshemmet i Allerum.

– Det här året har varit jättekul. Det har varit skönt att få komma ut och jobba några dagar i veckan för att få lite mer kött på benen, all glädje från barnen, det sociala och inte bara sitta i böckerna. Så även om det har varit tufft ibland så har det varit ett jättefint år.

Varför valde du ämnet bild?

– Om jag ska vara helt ärlig hade jag tänkt välja idrott för jag brinner för rörelse med barn men så fick vi höra att 80 procent brukar välja idrott. Eftersom det finns idrottslärare också tänkte jag att man inte blir lika attraktiv på arbetsmarknaden då. Och så är jag tondöv så musik kunde jag ju inte välja. Därför blev det bild.

Josephine undervisar i bild upp till årskurs 3. Hon har möjlighet att undervisa upp till år 6 men vill börja med att det här just nu.

– Jag har lärt mig extremt mycket och jag känner att bild har man väldigt stor nytta av på fritidshemmet. Skapande är både populärt och användbart och det går att väva in i andra ämnen. Så först var det läskigt men nu är jag ändå glad att jag valde det.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att se glädjen i barnens ögon när de lyckas med någonting. Det finns så mycket som är det bästa, men när man ser det där glittret i ögonen att ”Oj, jag fattar det här, jag kan”, det är fantastiskt.

– Och likadant om man når fram till en elev och lyckas bygga relation och kan vara ytterligare en trygghet i deras vardag. För mig är det jätteviktigt att man ser barnen, att man tilltalar dem med namn och ser dem i ögonen. Till exempel när jag har öppning på fritids ute på skolgården, då är det jätteviktigt för mig att säga god morgon till alla barn jag möter. Så de blir sedda och får känna sig viktiga.

Får du se glittret och glädjen varje dag?

– Jo, jag skulle säga att man kanske inte ser allt men något varje dag, men det beror en del på hur du är som pedagog. Om du är engagerad och tycker det är viktigt att barnen blir sedda eller att alla ska få uppleva det här aha-momentet så upplever du det ofta! Jag lägger mycket tid på det enskilda barnet och det har jag ju också mycket möjlighet att göra eftersom jag är i klassrummet på skoltid och sen också går över till fritids. Jag har ju hela dagen och det är en väldig förmån.

– På vår skola har eleverna en mentor i skolan och en på fritids. Då vet barnen att de kan gå till mig om det skulle vara något och även föräldrarna vet vem de kan vända sig till på fritids. Vi som arbetar på fritids har också återkoppling inför utvecklingssamtal för att vårdnadshavaren ska få en inblick i hur det fungerar på fritids och ett helhetsperspektiv på barnets dag.

Vem tycker du borde satsa på att utbilda sig till och arbeta som lärare i fritidshem?

– Jag tycker alla som känner det här lilla extra och vill något extra för barnen. Den som själv har barnasinnet kvar. Och som känner att det är meningsfullt och viktigt att vara till för barnen. De personerna är helt rätt att söka sig till att arbeta som lärare i fritidshem. Framför allt de personerna som ser att fritids inte bara är en förvaring. Utan att det har tusen möjligheter. Och jag tänker att det finns de som brinner för att jobba med barn, men inte vill ha ansvaret över ett eget ämne eller att vara mentor. Då har man ju också andra möjligheter i och med att fritids inte har kunskapskrav och bedömningar för de enskilda barnen.

Josephine
Josephine

Hur kan en dag eller vecka se ut för dig på din skola?

– När jag kommer på morgonen är jag ibland med på morgonmöte tillsammans med lärarna. Sen är jag i klass som resurs. Det är i samma klass som jag sen är i på fritids. Jag har mitt ämne Bild två av dagarna. På lunchen är jag i matsalen eller ute på rastvakt. I klass från klockan 8 till 13 och efter det är jag på fritids.

– Vår vecka börjar egentligen på fredagen då vi har planering med arbetslaget och fritids. Sen har vi också gemensam planering där vi reflekterar veckan som varit och lägger grunden för kommande vecka. Veckan har ett fast schema där vi går till idrottshallen, skogen, har utevistelse, speldag och tema. Allt för att barnen ska veta vad som ska hända varje vecka. Ett tema kan till exempel var melodifestivalen eller racketsport och varar en månad ungefär.

Om du fick önska helt fritt – vad hade du velat göra mer av på jobbet? 

– Om jag fick önska helt fritt skulle jag vilja vara mer tillräcklig. Att kunna ge ännu mer till de eleverna som behöver det lilla extra. Att kunna ge dem lite mer av min tid. Där allt fokus går dit. I den bästa av världar hade jag kanske velat haft ett rum som är lite härligt inrett och så kan man gå dit med ett gäng och antingen bara hänga eller göra någonting som de behöver arbeta med. Jag skulle vilja ge dem möjligheten att bara få vara tillsammans med en vuxen utan en massa krav.

Vilka är de största fördelarna med att jobba i Helsingborgs stads stads? 

– Det som jag tycker är en stor fördel är att det finns ett stort nätverk med gemensamma träffar och olika fortbildning med andra fritidshem. Jag har en kollega som just nu går fritidslyftet och då får hon besöka andra fritidshem och se hur de har det. Man har utbyte med varandra vilket är en jättefördel. Det känns att vi är många fler än bara vår skola och man är ju inte ensam på något vis. Att vi har Pedagogiskt center vi kan vända oss till är en stor förmån. Det blir ett annat skyddsnät tror jag när man har allt det här.

Berätta hur det kändes när du kom på att barnomsorgen är din grej.

– Jag har ett starkt minne från när jag gick Barn och fritid på Olympiaskolan och gjorde min praktik på dåvarande Magnus Stenbocksskolan. Då fick jag vara i en årskurs 6 i tre eller fyra veckor. Det var då jag kände att det här ska jag göra resten av livet. Jag hade dessutom en fantastisk handledare som nu är rektor i Helsingborg. och jag sa hemma i helgen att när jag är färdig då ska jag faktiskt skicka en bukett blommor till henne. Det är så starkt att en praktik kan göra att man känner att det här är helt rätt. Det har alltid varit det här med människor som jag har brunnit för och jag är så glad att jag hamnade just där på praktiken, med den handledaren och att jag fick se allt det fina som yrket ger. Det är jag väldigt, väldigt tacksam över.


Av: Josefine Hultén, redaktör Pedagogsajten.