“Låt eleverna ha keps om de vill”

För många, både barn och vuxna, är det väldigt viktigt vilka kläder man har. Outfiten representerar en stil och en identitet. Så låt kläderna bli en del av värdegrundsarbetet, menar Mark Siegbahn, förstelärare i idrott och hälsa på Drottninghögsskolan i Helsingborg.

Keps och skor

Det här är ett par skor och en keps. Man kan tycka att det är ett par helt vanliga skor och en helt vanlig keps. 2018 borde det vara det. Men så är det inte. Inte för alla i alla fall.

Min outfit är viktig för mig och ens egna outfit är viktig för många andra. Jag inspireras av andra och skapar min stil.

Likadant är det för alla de skolbarnen som varje dag går till skolan. Vad som är anledningen till deras val av söndriga jeans, en hoodie över huvudet, uppkavlade tajta jeans, en keps, en matchtröja eller vad det nu kan vara spelar egentligen mindre roll.

Din och andras dagliga outfit finns det olika anledningar till. Det kan vara en ekonomisk aspekt, en identifieringsaspekt, att kunna skärma av omgivningen eller kanske en tillhörighetsaspekt?

Egentligen så tycker jag att det är mindre viktigt att veta. Jag tycker inte heller att jag har rätten att modifiera eller ifrågasätta vilka kläder eleverna har. Vill de idrotta i jeans får de gärna göra det. Jag informerar gärna om att det kan underlätta med mjuka byxor och att prestationen kanske ökar med idrottskläder, men det är fortfarande deras val. Vill eleverna ha en keps? Fine… kör på keps.

Pratet om värdegrund måste synas i praktiken

Som vuxen inser jag att min outfit kan påverka eleverna, och jag spelar gärna på den bollen. För som vuxen kan jag prata om skolans värdegrund och demokrati i all oändlighet. Men vad hjälper det om inte eleverna känner den och märker den?

Jag kan säga “att visst kan killar ha rosa”, men eleverna kommer ändå undra om det är så om de är aldrig ser en man i rosa. Och kepsen har jag på mig de dagar jag vill, eftersom jag trivs i den. Den är inget statement. Förmodligen är den inget statement för eleverna heller. Vissa har den för att den är snygg. Andra har den för att skärma av distraktioner. Behöver vi göra det till en grej 2018 vilken outfit vi har?

Tänk att outfiten kan vara ett sätt att arbeta med värdegrundsarbetet på ett tyst sätt. Genom din klädsel kan du berätta en story om att du gör dina val och att andra får göra sina. Det är ett enkelt sätt att påverka din omgivning utan att säga något.

Viktigt att uppdatera genustänket

Har du tänkt på så många saker som fungerar som de alltid gjort i skolan? Led ska gå knäpptysta genom studiehallen. Kepsar ska av. Rosa är för tjejer. Lärarna säger till tjejerna och killarna istället för att säga namn på individerna. Elever placeras varannan tjej och varannan kille istället för att mixa fritt. Varför gör en del lärare så? Hur kan det förändras?

Låt eleverna få visa sin identitet

I Hjärna – Puls – Glädje är värdegrundsarbetet otroligt viktigt. 20 minuter aktivt arbete varje dag ska det vara. Varje klass väljer sitt eget fokus. Genus ligger mig varmt om hjärtat.

Min önskan till alla lärare är att låta eleverna vara den de vill vara för stunden. Låt eleverna ha de kläderna de vill så länge det inte är symboler som är kränkande. Låt de gå sin egen väg. Låt kläderna bli en del av värdegrundsarbetet. Om du vill…


 Mark Siegbahn, förstelärare idrott och hälsa, Drottninghögsskolan, Helsingborg.

Läs fler inlägg i denna blogg: Hjärna-puls-glädje

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *