Rastturnering hjälper eleverna koncentrera sig på lektionerna
Förra läsåret började Maria Parkskolan med rastturnering. Idag är eleverna mer aktiva på rasterna och de har lättare för att koncentrera sig på lektionerna.
Det började med att det var mycket bråk mellan eleverna på rasterna.
– Då kom jag på idén med rastturneringen. Eleverna blev mycket mer fysiskt aktiva på rasterna och det gjorde sen att de hade lättare att koncentrera sig på lektionerna, säger Johan.
I år har Johan Fastberg, fritidspedagog på skolan, fått avsatt tid för att arbeta med och planera rastturneringen för både årskurs 4 och 5. Målet är att hela mellanstadiet ska vara igång till nästa läsår.
Förbättrad sammanhållning mellan klasserna
Det är helt frivilligt att delta men alla elever ingår i ett lag och säger själva att de tycker det är roligt. Lagindelningen sträcker sig över hela läsåret och återspeglar sig även i kapprummet där eleverna hänger sina kläder jämte sina lagkamrater. Förra året bestod lagen av både tjejer och killar i en mix från de olika klasserna och det gick tydligt att se att sammanhållningen mellan klasserna blev mycket bättre.
– Vi såg elever som aldrig pratat med varandra förut både tävla och ha kul tillsammans. Detta är vad vi såg på skolan men det kan ju också skapat vänrelationer efter skoltid, säger Johan.
Beskrivning och regler till alla aktuella lekar finns upphängda i skolans korridor. Det tillkommer ibland nya lekar och veckans lek. För vinst får laget 4 poäng, för oavgjort 3 och förlust 2 poäng. Alla som deltar får alltså poäng. Som en extra morot väntar en överraskning i slutet av vårterminen för det lag som har allra flest poäng.
Poängsättningen kan eleverna sköta själva med hjälp av protokoll. Johan för sedan in resultaten digitalt och hela arbetet med turneringen och dess resultat finns samlat i Google Classroom.