Hållbar konsumtion och produktion med TaGe-skåpet

Att arbeta mot de globala målen kan vara både stort och litet. Varför inte skaffa ett TaGe-skåp? På Jordbodalens förskola är TaGe-skåpet tydligt kopplat till mål 12, hållbar konsumtion och produktion.

Förskolebarnen som skapar hållbara relationer för en hållbar framtid

I dessa mycket märkliga tider behöver vi hitta nya sätt att se, lyssna, höras, mötas och sätta spår. I S:t Jörgens förskolor försöker vi så gott vi kan att inte ställa in utan försöker istället ställa om.

Hållbart SSA-arbete på Gantofta skola

Gantofta är skolan som har valt att koppla samman skolans arbete med samverkan, skola och arbetsliv (SSA) med skolans miljö- och hållbarhetsarbete. Förstelärare Vildana Basic leder arbetet och har som mål att göra det enkelt för sina kollegor att samverka och hitta vägar för att möta verksamheter utanför skolan och uppmärksamma deras arbete och de […]

Barnens H22

Hur kan en engagera elever till att bli en del i ett stort utvecklingsarbete som involverar en hel stad – i det här fallet Helsingborgs stads stadsmässa H22? Maria Pettersson och hennes kollegor har arbetat fram en projektidé där eleverna gör filmer. Dessutom utmanar de alla elever i årskurs F-3 i hela Helsingborg att också […]

Väck boken – digitalt

Ulrika Borkmar, läs- och skrivutvecklare och skolbibliotekssamordnare på Pedagogiskt center, tipsar om och kring digitala böcker för olika åldrar. Passande nu i tider med nätbaserad undervisning. En möjlighet för oss att väcka boken digitalt.

ALLA KAN BIDRA – Hållbarhet i Vikens förskolor

På Vikens förskolor i Höganäs kommun finns det många planethjältar – och de allra flesta är under fem år. Under två års tid har en satsning på hållbar utveckling pågått på Vikens förskolor Norra Hage, Svanebäck och Vikens ry. I våras tog förskolorna emot Skolverkets utmärkelse för sitt arbete med hållbar utveckling.

Samverkan mellan akademi och praktik

Kanske har du bilden av forskare som en ensamarbetande person fast på sitt kontor? Jag får erkänna att även om jag hade en viss insyn i akademin sedan tidigare blev jag överraskad över hur mycket samverkan mellan akademi och praktik som pågår och hur mycket samarbete som sker både mellan forskare och mellan forskare och […]

Digitalt meningsskapande i förskolan

För mindre än en månad sedan släpptes boken Digitalt meningsskapande i förskolan och redan nu har boken fått stort fäste hos en lärarkår som brinner för att skapa helhet. Efter en inledning av Susanne Kjällander följer tio kapitel där pedagogistor, förskollärare, ateljeristor och forskare delar med sig av sina erfarenheter kring ämnet.

Del 3 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Kommunikation och skapande på förskolan

I tredje och sista delen om språk- och kunskapsutvecklande arbete i Helsingborgs stads skolor pratar vi om kommunikation och skapande med dockteater på förskolan. Du får följa med till Diamantens förskola och träffa Chris Danielsson, där hon berättar om avdelning Solens teaterprojekt.

Barnen reser med Lilla Ärtan

På våra fyra förskolor i Ödåkra är arbetet med årets språkprojekt i full gång. Trots att vi alla har samma bok som utgångspunkt för vårt arbete, ser projektets innehåll  olika ut beroende på vilken förskola man besöker. Med barnens nyfikenhet, intresse och behov i fokus formar varje avdelning sin egen resa.