Här satsar man på AI i skolan
Just nu får både elever och skolpersonal tillgång till AI på olika sätt runt om i många kommuner. Den nya teknologin ger många möjligheter samtidigt som den utmanar. I Helsingborg kommer därför en representant från alla kommunala skolor få delta i en masterclass med fokus på generativ AI i skolan. Skolorna får också möjlighet att delta i ett nätverk kring AI där syftet är att dela erfarenheter, stödja varandra och utforska tillsammans.
Bara genom att låta medarbetare som arbetar i verksamheten få tid att faktiskt utforska hur de här verktygen fungerar kan vi lära oss vilka styrkor och svagheter de har – och då kan de vara till stor hjälp för oss.
Det menar Micke Kring, digital strateg och projektledare på RISE. I sitt arbete utforskar Micke bland annat generativ AI och dess tillämpningar tillsammans med organisationer, regioner och skolor. Bland annat i Helsingborg där den första kullen nu har deltagit på en masterclass samt varit med på en första nätverksträff på Pedagogiskt center i Helsingborg.
– Det är ett sätt för oss på Pedagogiskt center att inspirera, utmana och stödja verksamheten i frågor gällande AI:s möjligheter för lärande och utveckling. Det är viktigt att skapa förutsättningar både för de som är helt nya och för de som vill ”springa före”, säger Mona Andersson, teamchef på Pedagogiskt center.
I Helsingborgs stad har alla medarbetare idag tillgång till Copilot. Andra AI-tjänster som är på gång i skolornas befintliga system är Gemini och Readalong i Google. Att detta sammanfaller med utbildningssatsningen medför en mer likvärdig tillgång och användning för skolorna och bidrar till att öka både medarbetares och elevers digitala kompetens kring AI:s möjligheter och risker.
Att få testa och ha ett utforskande förhållningssätt
Jenny Tyrberg, gymnasielärare, bibliotekspedagog och IKT-pedagog på Nicolaiskolan, är en av de som deltagit.
– Masterclassen gav mig nya insikter om AI och chattbotar. Både en förståelse för vad det är, hur det fungerar och insikten om att man inte behöver vara värsta teknikproffset för att lära sig. Alla som vill kan! Jag tar också med mig känslan av hur roligt och inspirerande det är att våga prova sig fram och få utlopp för sin kreativitet. Och såklart var det också riktigt roligt att få träffa och lära känna kollegor från andra skolor runt om i staden.
Både på masterclassen och på nätverksträffen får deltagarna testa och laborera med att programmera sin egen chattbot. På nätverket kan de diskutera vilka utmaningar de stött på och hur de försökt jobba för att komma vidare.
Jennys lärarkollega Cimen Serin, från Slottsvångsskolan/Musikgrundskolan Synkopen, har testat att programmera en chattbot till att avgöra om en elev ska få Svenska som andra språk eller inte. En uppgift som i vanliga fall är både svår och tidskrävande för en lärare.
– Om man kan få boten att göra en så kallad performansanalys, språkutvecklingsanalys, hade det varit ett väldigt effektivt verktyg, säger Cimen och fortsätter testa genom att prompta och mata gpt:n med olika typer av underlag.
– Generellt har jag blivit mer positivt inställd till vad jag och mina kollegor kan ha för användning av generativ AI i skolans värld. Själva programmeringen av chattboten hade en avdramatiserande effekt på mig och det gav mig en viss känsla av kontroll eftersom jag kunde bestämma vilken information som min chattbot skulle matas med och vilken typ av frågor som den skulle klara av att besvara. Kort och gott har det fått mig att sänka garden lite grann och våga vara mer nyfiken på AI, säger Jenny.
Marie-Louise Ekberg är IKT-pedagog och skolbibliotekarie på Gustavslundsskolan. Hon har en liknande upplevelse.
– Jag blev förvånad att det var så enkelt att skapa sin egen chattbot och enkelt att testa sin idé. Jag ser många vinster med att som pedagog kunna skapa sin egen lärarassistent. Till exempel kan elever snabbt få hjälp att komma i gång i klassrummet och man kan få tips på hur man lägger upp arbetet, säger Marie-Louise.
AI kompletterar och underlättar lärares arbete – men ersätter inte
Både deltagare och föreläsare verkar vara överens om en sak. AI är inte en ersättare utan ett verktyg, ett stöd och ett komplement. Ett verktyg som kan hjälpa till med schema, planering av utvecklingssamtal, läxhjälp och studiestöd, anpassningar etcetera. Med andra ord ett verktyg som kan komma att förändra mycket för läraren.
– Det är viktigt att poängtera att du som lärare är den professionella och AI är en hjälp som inte har kännedom om individerna du undervisar, säger Marie-Louise.
Micke lyfter också vikten av att få testa, leka och labba. Att få utforska utan krav på prestation.
– Om verktygen ska användas i skolan behöver ju de som arbetar i skolan testa hur det kan fungera i skolvardagen. Vi behöver tillsammans hitta vad generativ AI är bra på, men också vad det inte är bra på, säger Micke.
– Det absolut bästa med att hålla i masterclassen är den kreativitet som uppstår. När man börjar få förståelse för vad man kan använda verktygen till, så kommer idéerna. Och att man gör den resan tillsammans i gruppen. Vi behöver varandra för att bolla och provtrycka idéer, men också för att det oftast uppstår fler idéer när man jobbar tillsammans, säger han.
Framtidstankar och nästa steg
Det finns mycket kvar att lära och testa och utvecklingen fortgår i ett högt tempo.
– Jag tror att vi inom skola blev lite tagna på sängen av generativ AI. Helt plötsligt, mer eller mindre över en natt, fanns en teknologi som kunde hjälpa elever att skriva uppsatser och fuska. Det gav lite sur smak i munnen och det med all rätta. Men jag tror också att det bästa botemedlet är att faktiskt lära sig om generativ AI. Att vi visar att vi har koll på tekniken. Och att den faktiskt också kan hjälpa oss. AI är här och kommer inte att försvinna, säger Micke.
Hittills har 25 skolor deltagit i den här satsningen. Inom kort ska alla skolledare på gymnasiet delta i samma upplägg och i februari genomför Pedagogiskt center en ny omgång för resterande skolor. Av deltagarna uttrycker många att detta är något de skulle vilja att alla fick vara med om. Det finns ett stort sug och ett behov.
– Däremot skapas också mycket frustration då regelverket inte tillåter allt man vill kunna göra. Det krävs till exempel betalkonton, det finns begränsningar då vi inte har en tillräckligt säker miljö och så vidare. Men detta är så klart frågor vi arbetar vidare med för att försöka skapa bättre förutsättningar och gemensamma policys inom skol- och fritidsförvaltningen och Helsingborgs stads skolor, säger Mona.
Tankarna och drömmarna om vad man skulle kunna göra i framtiden är dock många. Jenny uttrycker hoppfullt:
– Tänk om AI hade kunnat hjälpa mig att matcha övningar och uppgifter till där eleven befinner sig i lärprocessen just nu? Eller om man hade kunnat föra en dialog med ett AI-verktyg som anpassar sig efter elevens nuvarande språknivå? En annan möjlighet skulle också vara att AI analyserar elevernas skriftliga inlämningar och ger mig som lärare en översikt på vad eleverna verkar ha fått ett bra grepp om och vad vi behöver träna vidare på.
Vad gäller tips till den som är nyfiken eller som ännu inte testat menar Micke att:
– Det viktigaste är att inte känna FoMo, Fear of missing out. Det är fortfarande en majoritet av befolkningen som inte testat chattbotar, så det är inget konstigt. Mitt tips är att man krokar arm med en eller några kollegor och börjar testa. ChatGPT kan man idag använda utan att behöva skapa ett konto. Det är bara att gå in på sidan och börja chatta. Testa att ställ en fråga om något du har kunskap inom. Be den ta fram ett utkast på en lektionsplanering. Börja lite smått och dela med dig med dina kollegor.