Analysgrupper som kollegialt lärande på förskolan

Dalhems förskola i Helsingborg är hittills den enda förskolan i världen som arbetar med analysgruppsmetoden i sitt systematiska kvalitetsarbete. En analysgrupp består av pedagoger och skolledare som tillsammans analyserar ett problem för att så småningom kunna göra en adekvat handlingsplan och sätta adekvata handlingar i verket. Arbetet genomförs systematiskt under cirka två år  i åtta […]

Vad säger forskning om skolledarens roll i kollegialt lärande?

Både ledarskap och kollegialt lärande lyfts idag, i såväl forskning som debatt, fram som nyckelfaktorer för framgångsrik skolförbättring. Det har blivit så kallade masteridéer som vi alla har tagit till oss, tror på och försöker omsätta i praktiken. När vi sedan ska omsätta idéerna kan det dock uppstå svårigheter, för det är inte enkelt. Idéerna […]

#1 Kollegialt lärande med Ulf Blossing

I premiäravsnittet av Pedagogsajtens Podcast pratar Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg, kollegialt lärande med Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs Universitet.

Inte utan ”Det utvidgade kollegiet”

Fördelarna med det utvidgade kollegiet är enligt Annika Ahlfors bland annat ett större kontaktnät, mindre ensamarbete och dessutom sparar det in tid. Begreppet “Det utvidgade kollegiet” myntades av Anne-Marie Körling, Sveriges läsambassadör för 2015–2017. Hon är också legitimerad lärare, författare, bloggare, krönikör, föreläsare och inspiratör. Det utvidgade kollegiet innebär kortfattat tillgången till pedagogiska diskussioner på […]

Pedagogistans roll

Marie Petersson och Amelie Linderberth blev båda färdiga med sin pedagogistautbildning för snart ett år sedan. Idag arbetar de som en del av sitt förskolläraruppdrag som pedagogistor inom S:t Jörgens fyra förskolor; Hamiltons förskola, Brommagatans förskola, Nicandersgatans förskola och Vikingsbergsgatans förskola, samt till viss del i Helsingborgs stads övriga förskolor.

Pedagogisk Pub – diskussioner, skratt och kollegialt lärande

“Vi fick välja på att komma hit eller vara med på vår förskolas APT”, berättade en pedagog i måndags kväll på den pedagogiska puben. Någonstans här så förstod jag ännu mer hur viktigt nätverkandet och det kollegiala lärandet är. Här har alltså en förskolechef gett pedagogerna valet att vara med här för att träffa andra […]

Barns delaktighet synliggörs genom konstprojekt

Barn och pedagoger från S:t Jörgens förskolor har samlats i foajén på Dunkers kulturhus. Förskolornas 147 barn har alla deltagit i ett konstprojekt där skapandet tog avstamp i barns delaktighet och förskolornas tema ”Barns relationer till en plats”. Dunkers blev den gemensamma platsen. Barnen har skapat i ateljén och de har också utforskat byggnadens inre […]

De digitala verktygen erbjuder helt nya lärande miljöer

På Brunnsberga förskola ser pedagogerna digitala verktyg som en del av allt material som finns på förskolan. Förskolan arbetar medvetet med material och miljöer och är inspirerade av Reggio Emilia. De vill att många olika språk och uttryck ska kunna användas i utforskande och lek.

Flerspråkighet och modersmålsstöd i förskolan

Flerspråkighet är på många sätt en tillgång och olika språk gynnar varandra. Det står också klart att modersmålsstöd är betydelsefullt för barns språkliga och kulturella identitet och att det ger skolframgång.

Kraften i att utgå från barns lek

Utgår jag ifrån barns perspektiv eller ett barnperspektiv i mitt arbete? Tänker jag att barnet är eller att barnet kan bli? Hur använder jag pedagogisk dokumentation så att det får effekt på lärandet hos barnen? Det är några av de frågor som Helsingborgs  förstelärare i förskolan ställer sig i sitt arbete. Nu har de samlat sina […]

Internationell konferens kring Cooperative Learning

Den 1-3 oktober gick den Internationella konferensen i Cooperative Learning av stapeln i Odense, Danmark. Konferensen organiserades av International Assocation of the Study of Cooperation in Education (IASCE) med University College Lillebaelt i Odense som värd. 200 deltagare från 29 länder möttes under tre intensiva dagar för att deltaga i workshops, lyssna på presentationer av […]

Analysgrupper för databaserade beslut i skola och förskola

I samarbete med Kommunförbundet Skåne och Universitet i Twente i Holland har en skola i Landskrona och åtta skolor i Helsingborg nu inlett ett arbete med analysgrupper.

Lärares olika kompetenser utifrån ramverket TPACK

En god pedagog? Det finns många tankar och olika tyckanden om hur en bra lärare ska vara. Klart är att en lärare behöver olika typer av kompetenser som samverkar för att den ska nå ut till sina elever och få dem att lyckas så bra som möjligt i skolan och sedan vidare i livet. Att […]

1000 kollegor samlade för att lära av varandra

När Utbildningsforum arrangerades för tredje gången samlades nära 1000 av Ängelholms kommuns medarbetare inom utbildning och sociala frågor för att lära och inspireras av varandra. Utbildningsforum är en hyllning till det kollegiala lärandet och under dagen föreläste drygt 140 medarbetare för sina kollegor. Den 13 augusti anordnades den tredje upplagan av Utbildningsforum av och för Ängelholms kommuns medarbetare inom […]

Från jord till bord: Odling på Hamiltons förskola

BePå Hamiltons förskola i Helsingborg arbetar förskolans kock tillsammans med sina pedagoger med odling och hållbar utveckling. Från jord till bord.

Att synliggöra lärandet med hjälp av Instagram

Mörarps förskola i Helsingborg har under det senaste året använt Instagram som en del i att höja den pedagogiska medvetenheten och kvalitén på förskolan. Dokumentation som tidigare mest fångade vad barnen gjorde, fångar idag barnens lärprocesser och synliggör lärandet för barn, pedagoger och föräldrar.

Barbafamiljen på besök

På Sandvångens förskola i Landskrona utgår alla förskolans fyra avdelningar från temat Barbapapa. Detta grundar sig i Utbildningsförvaltningens fokusområden: digitalisering, inkludering, matematik, naturvetenskap och teknik.

Förstelärare i förskolan prioriteras i Helsingborg

Nu är det dags att synliggöra barn och pedagogers arbete på förskolorna. Med fokus på förstelärare i förskolan och med en tryckt skrift som utforskar världen genom barns ögon, vill Helsingborg visa på vikten av små barns lärprocesser.

Digitala verktyg som en naturlig del av förskolans lärmiljö

Glädje. Vilken glädje det är att dela med sig. Det var det vi fylldes av efter att vi bjudit in kollegor i förskolan, för att få uppleva vårt arbete med de yngsta barnen och hur de på ett naturligt sätt möter olika digitala verktyg i sin lärmiljö. Vår förskola Brunnsberga är en del av Västra Ramlösa […]

Att hantera problemskapande beteenden i skolan

Med hjälp av den låg-affektiva pedagogiken går det att skapa en pedagogisk miljö med positiva förväntningar på elever som vi upplever har problemskapande beteenden. Elever i behov av särskilt stöd, behöver särskilt stöd. För att kunna arbeta med dessa elever på ett bra sätt krävs därför särskilda metoder.