Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun
Blomstrande äng Blomstrande äng Blomstrande äng Blomstrande äng Blomstrande äng Blomstrande äng

Blomsteräng på förskolan bidrar till att rädda pollinatörer

Solrosens förskola ville göra skillnad och med sin blomsteräng bidrar de till att rädda pollinatörer. Deras arbete har engagerat både barn och vuxna och nu hoppas förskolan att fler kan ta efter.

fyra kvinnor porträtt fyra kvinnor porträtt fyra kvinnor porträtt fyra kvinnor porträtt fyra kvinnor porträtt fyra kvinnor porträtt

Förskollärare från Elinebergs förskolor kommenterar didaktiska dilemman

Nu har forsknings- och utvecklingsprojektet Didaktisk utvecklingsdialog i förskolan gått in i en andra fas. I projektet kommenterar nu fyra förskollärare från Elinebergs förskolor andra förskollärares dilemman i undervisningen.

porträtt tre pedagoger porträtt tre pedagoger porträtt tre pedagoger porträtt tre pedagoger porträtt tre pedagoger porträtt tre pedagoger

Praxisalfabetet som stöd i språk-, läs- och skrivinlärningen på Vindögatans förskola

Arbetslaget på avdelningen Körsbäret på Vindögatans förskola har lång erfarenhet av att arbeta med språkutveckling. Här berättar Sandra, Gunilla och Linda hur praxisalfabetet hjälpt både äldre och yngre barn att utveckla språk- och läsmedvetenhet samt medverkat till att flera barn knäckt läskoden.

två personer samtalar två personer samtalar två personer samtalar två personer samtalar två personer samtalar två personer samtalar

Gemensam språkresurs vid hämtning och lämning på förskolan

Förskolor i Helsingborg har alltid möjlighet att boka en tolk eller språkresurs via stadens tolkförmedling. Utmaningen är att stadens tolkar är frilansare som tar uppdrag på flera olika håll. Det ville Anne Svensson på Viktoria förskola försöka ändra på och fick möjlighet att arbeta vidare med sin idé tillsammans med innovationsledare från förvaltningen och i staden.

barn tittar på projicering barn tittar på projicering barn tittar på projicering barn tittar på projicering barn tittar på projicering barn tittar på projicering

Att jobba projekterande hjälper oss att nå alla läroplanens mål – på ett naturligt sätt

Johanna Fogelberg och Sven Stedt arbetar på Kristallens förskola, i en 5-årsgrupp med 21 barn. Här berättar de varför de tycker projekterande arbetssätt är en så bra metod i förskolan. Om fördelarna med att använda lusten som drivkraft och om hur de involverar vårdnadshavare i arbetet.

porträtt Victoria porträtt Victoria porträtt Victoria porträtt Victoria porträtt Victoria porträtt Victoria

”Vill jag uppnå ett bra resultat måste jag bjuda in till delaktighet samt vara närvarande, tydlig och nyfiken”

I den här intervjun svarar Victoria Larsson på frågor om hur hon ser på ledarskap och hur vägen till att bli rektor inom Helsingborgs stads skolor kan se ut. Victoria är rektor på Råå förskola, Högastens förskola och Lussebäckens förskola i Helsingborg.

porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt

Hur gör Pedagogiskt center för att stötta ledarskapet i Helsingborgs stads skolor? 

Pedagogiskt center arbetar på flera plan med att stötta Helsingborgs stads skolor i arbetet med ledarskap och studiero. Michael Jensen stöttar både lärarlag och enskilda lärare. Här berättar han om arbetet och sitt eget stöd men också om stödet till ledning som Pedagogiskt center arbetar med. Han tipsar också om verktyg du kan ha användning av i arbetet med att skapa studiero. 

porträtt i köket porträtt i köket porträtt i köket porträtt i köket porträtt i köket porträtt i köket

Vår offentliga måltid, något att vara stolt över!

För tredje året i rad firas den offentliga måltidens dag, liksom i år den 20:e oktober 2022. Vi firar för att hylla alla superhjältar som finns i våra kök. Dagen till ära besökte jag Äppelgårdens förskola där kocken Damir och kocken Nabila glatt tog emot mig.

Porträtt två kvinnor Porträtt två kvinnor Porträtt två kvinnor Porträtt två kvinnor Porträtt två kvinnor Porträtt två kvinnor

Att välja andra hand i första hand

I skola och förskola har vi kanske tänkt att nya lärmiljöer kräver nya möbler. Men är det verkligen där förändringen ligger? Kan vi bygga nyskapande lärmiljöer utan att köpa någonting nytt och istället bara arbeta med det som redan finns i verksamheten eller med återbruksmaterial?

Den utforskande spiralen – så här gör vi

Är du också nyfiken på att veta vad Den utforskande spiralen innebär och hur du kan inspireras av detta förhållningssätt? Rektor Anette Bergmasth och utvecklingsledare Eva Ringqvist berättar hur de arbetar med förhållningssättet på Elinebergs förskolor.

Uppstart av ”Didaktisk utvecklingsdialog i förskolan” med fyra kommuner och fem lärosäten

Nu är forsknings- och utvecklingsprojektet Didaktisk utvecklingsdialog i förskolan igång. Deltagarna är förskollärare och forskare från olika kommuner och lärosäten. Jaana Nehez beskriver här projektets olika delar.

elev och vuxen med verktyg elev och vuxen med verktyg elev och vuxen med verktyg elev och vuxen med verktyg elev och vuxen med verktyg elev och vuxen med verktyg

"Vi vill ha en bygglek"

I Sverige är vi vana vid färdigdesignade lekställningar och välplanerade lekplatser med olika teman. Men blir det alltid bäst när vuxna bestämmer hur leken ska se ut? På en bygglek får barnen hitta sina egna lösningar, samarbeta och vara kreativa, på så sätt också styra sin egen lek.