Vad letar du efter?
InspiraZON är en lekfull sammansättning av orden inspiration och zon. Zonen i det här fallet är Pedagogiskt center och inspirationen är det kollegor i Helsingborgs stad delar med sig av. Det kan vara någon som har provat något nytt eller kanske lyckats med det där som inte kändes möjligt från första början.
Lena Ljungström, förskollärare i Båstad, har tillsammans med kollegor i Portugal och Belgien blivit beviljad 60 000 Euro för ett EU-projekt som ska ta fram digitaliseringsstrategier för barn 3-12 år.
Det går att resa hållbart, det går att äta hållbart och det går faktiskt att bygga en hel förskola på ett mer hållbart sätt. När det var dags att bygga en ny förskola, Villa Canzonetta, så ville Anna Olsson, projektledare på fastighetsförvaltningen i Helsingborg tänka nytt. Det blev inte bara en ny förskola byggd av återbruk, det blev en spännande barnbok också - "Förskolan som byggdes med återbruksmagi".
Solrosens förskola ville göra skillnad och med sin blomsteräng bidrar de till att rädda pollinatörer. Deras arbete har engagerat både barn och vuxna och nu hoppas förskolan att fler kan ta efter.
Nu har forsknings- och utvecklingsprojektet Didaktisk utvecklingsdialog i förskolan gått in i en andra fas. I projektet kommenterar nu fyra förskollärare från Elinebergs förskolor andra förskollärares dilemman i undervisningen.
Arbetslaget på avdelningen Körsbäret på Vindögatans förskola har lång erfarenhet av att arbeta med språkutveckling. Här berättar Sandra, Gunilla och Linda hur praxisalfabetet hjälpt både äldre och yngre barn att utveckla språk- och läsmedvetenhet samt medverkat till att flera barn knäckt läskoden.
Förskolor i Helsingborg har alltid möjlighet att boka en tolk eller språkresurs via stadens tolkförmedling. Utmaningen är att stadens tolkar är frilansare som tar uppdrag på flera olika håll. Det ville Anne Svensson på Viktoria förskola försöka ändra på och fick möjlighet att arbeta vidare med sin idé tillsammans med innovationsledare från förvaltningen och i staden.
Johanna Fogelberg och Sven Stedt arbetar på Kristallens förskola, i en 5-årsgrupp med 21 barn. Här berättar de varför de tycker projekterande arbetssätt är en så bra metod i förskolan. Om fördelarna med att använda lusten som drivkraft och om hur de involverar vårdnadshavare i arbetet.
I den här intervjun svarar Victoria Larsson på frågor om hur hon ser på ledarskap och hur vägen till att bli rektor inom Helsingborgs stads skolor kan se ut. Victoria är rektor på Råå förskola, Högastens förskola och Lussebäckens förskola i Helsingborg.
Pedagogiskt center arbetar på flera plan med att stötta Helsingborgs stads skolor i arbetet med ledarskap och studiero. Michael Jensen stöttar både lärarlag och enskilda lärare. Här berättar han om arbetet och sitt eget stöd men också om stödet till ledning som Pedagogiskt center arbetar med. Han tipsar också om verktyg du kan ha användning av i arbetet med att skapa studiero.
För tredje året i rad firas den offentliga måltidens dag, liksom i år den 20:e oktober 2022. Vi firar för att hylla alla superhjältar som finns i våra kök. Dagen till ära besökte jag Äppelgårdens förskola där kocken Damir och kocken Nabila glatt tog emot mig.
I skola och förskola har vi kanske tänkt att nya lärmiljöer kräver nya möbler. Men är det verkligen där förändringen ligger? Kan vi bygga nyskapande lärmiljöer utan att köpa någonting nytt och istället bara arbeta med det som redan finns i verksamheten eller med återbruksmaterial?