Kollegialt erfarenhetsutbyte i förskolan

Möjligheten att dela med sig och att få lära av varandra efterfrågas i personalgrupperna på förskolorna vilket har resulterat i att kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte är ett prioriterat mål i många av verksamheterna. Följ med på en välanvänd kompetensutvecklingsdag i Bjuvs kommuns förskolor.

Lässugna barn har fått både förskolebibliotek och kapprumsbibliotek

På Salladsgatans förskola är det nya förskolebiblioteket nu invigt. Samtidigt har man också, tillsammans med Helsingborgs bibliotek, byggt upp kapprumsbibliotek på varje avdelning.

Avslut och uppstart av språkprojekt i förskolan

Sedan vårt senaste inlägg i bloggen har vi på förskolorna i Ödåkra hunnit med att både avsluta förra årets språkprojekt, men också starta upp Språkprojekt 2019/2020.

Barns rätt, språkutveckling och skapande i förskoleklass

Fyra förskoleklasser med 88 barn på Maria Parkskolan arbetade under förra läsåret med barns rätt, språkutveckling och estetiska lärprocesser i ett gemensamt Skapande skola-projekt. Med projektet lyckades man skapa ett inkluderande arbetssätt som lett till ett fördjupat lärande för eleverna samt en vi-känsla och samsyn över alla de fyra klasserna.

Språkolympiaden – tävlingen som lyfter statusen för språk

Olympiaskolan i Helsingborg har de senaste tre åren anordnat tävlingen Språkolympiaden. Gabriella Wiktorsson och Anna Rothman är språklärare på Olympiaskolan och de tycker båda att det är dags att vi i skolan satsar mer på språk. De ser det som en självklarhet att den som kan mer än ett språk har fler möjligheter och vägar […]

Elever i olika länder möts – med Pippi som gemensam nämnare

Martina Mihalic läsprojekt har spridit sig ända till Kroatien. Hon började projektet med elever i Helsingborg och med hjälp av e-twinning har flera skolor kunnat vara med i projektet som handlar om Pippi Långstrump. Och Pippi är fortfarande på resande fot.

Så inspirerar Marie barnen med klimatsmart mat

Vi besöker Marie Andersson, kock på Skogsgläntans förskola sedan 10 år tillbaka. Marie har just tackat ja till ett spännande samarbete med Skånemejerier som innebär att de kommer att göra ett helt recepthäfte med hennes mellanmålsrecept.

Strukturerat, målinriktat och socialt med tematisk undervisning

Eleverna i 3C på Ättekullaskolan arbetar ämnesövergripande i svenska, NO, SO, teknik, bild, matematik, engelska och musik. Anette Qvist och Heidi Glyré Hundborg delar med sig av hur de arbetar tematiskt med eleverna. De delar också med sig av material som du kan ladda ner och använda i ditt klassrum.

Cirkus i Ödåkra

Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo – vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.

Högre kvalitet och ökad läsglädje med hjälp av Läslyftet

Efter en satsning på Läslyftet har boken tagit ny plats i vardagen och läsglädjen har ökat. Läslyftet har också bidragit till en ökad nyfikenhet och ett förändrat tankesätt hos pedagogerna. Vindögatans förskola och Blidögatans förskola är två av totalt 7 förskolor i verksamhetsområde 4 som deltar i satsningen.

Måltiden som en viktig pedagogisk resurs

Salladsgatans förskola har hittat ett spännande sätt att se på maten och måltiden. Kocken är i allra högsta grad delaktig i den pedagogiska verksamheten och pedagogerna använder maten och måltiden som ett pedagogiskt redskap. 

Planering och lärmiljöer

Vi tänkte börja årets bloggande med att visa hur våra lärmiljöer ser ut just nu och samtidigt berätta om vår planeringsdag från december. Välkomna till en ny termin med oss i Ödåkra! Häng med! 

Hitta språket och Hitta matematiken – redan i förskoleklassen

Nu har du som pedagog i förskoleklass stöd genom Skolverkets kartläggningsmaterialet Hitta språket och Hitta matematiken. Materialet kan hjälpa dig att få syn på elevernas kunnande så att du kan stötta och utmana varje elev på hens nivå.

Relationen med eleverna bygger skolbiblioteket

Slottsvångens skola och musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg delar skolbibliotek. Under sina tre år som skolbibliotekarie har Emelie Andersson byggt upp det mysiga och omtyckta biblioteket från grunden. 

Bedömning för lärande

Fortbildningskurs i BFL, Bedömning för lärande, resulterade i lyckad kamratrespons bland eleverna på Tusenskönan skola i Landskrona.

Språkaktionen 2018/2019

Läsårets språkaktion är i full gång. Den heter, precis som förra året, Inspiration och kunskap i böckernas värld och utgår från en och samma bok. Arbetssättet var mycket omtyckt från förra läsåret, så språkutvecklarna valde att fortsätta i samma spår. Vision: Skapa berikande möten för livet i böckernas magiska värld. Mål: Inspirera och undervisa i […]

Lärarnas skolutvecklingskonferens

Är du nyfiken på att delta i Lärarnas Skolutvecklingskonferens 2019? Ett intressant och utvecklande tillfälle till att lära tillsammans med kollegor och en möjlighet  att bidra till att skapa beprövad erfarenhet.

Moodle School i praktiken

Under ett retoriktema använde Camilla Göransson, lärare i svenska och engelska, sig av Moodle School för att skapa individuella och digitaliserade prov. Här delar hon med sig av både tips och material.

Spännande sidospår i sagornas värld

Nu har vi i Ödåkra förskolor arbetat med projekt kring sagoboken Promenad i en hel termin och lite till. Boken har ingen given dramaturgi, vilket gör att arbetet med den är allt annat än förutsägbar, speciellt när barnens röster får komma till tals.

Spela tärning – ett roligt sätt att lära nya verb

Jag har funderat en hel del på hur jag kan utveckla min språkundervisning och syftet är att eleverna får använda målspråket mer under lektionerna. Ett annat syfte är att göra lektionerna lite roligare och mer avslappnade.