Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Väck boken – digitalt

Ulrika Borkmar, läs- och skrivutvecklare och skolbibliotekssamordnare på Pedagogiskt center, tipsar om och kring digitala böcker för olika åldrar. Passande nu i tider med nätbaserad undervisning. En möjlighet för oss att väcka boken digitalt.

Del 3 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Kommunikation och skapande på förskolan

I tredje och sista delen om språk- och kunskapsutvecklande arbete i Helsingborgs stads skolor pratar vi om kommunikation och skapande med dockteater på förskolan. Du får följa med till Diamantens förskola och träffa Chris Danielsson, där hon berättar om avdelning Solens teaterprojekt.

Barnen reser med Lilla Ärtan

På våra fyra förskolor i Ödåkra är arbetet med årets språkprojekt i full gång. Trots att vi alla har samma bok som utgångspunkt för vårt arbete, ser projektets innehåll  olika ut beroende på vilken förskola man besöker. Med barnens nyfikenhet, intresse och behov i fokus formar varje avdelning sin egen resa.

Del 2 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Kompensatoriska verktyg

Det finns många olika verktyg som stöder språkutveckling. Men hur kan man lyckas med att använda olika verktyg på ett positivt sätt för eleven? I det här avsnittet om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är fokus på kompensatoriska verktyg. Du får träffa Susanne Robinsson och Michael Bäcklund.

Kollegialt erfarenhetsutbyte i förskolan

Möjligheten att dela med sig och att få lära av varandra efterfrågas i personalgrupperna på förskolorna vilket har resulterat i att kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte är ett prioriterat mål i många av verksamheterna. Följ med på en välanvänd kompetensutvecklingsdag i Bjuvs kommuns förskolor.

Lässugna barn har fått både förskolebibliotek och kapprumsbibliotek

På Salladsgatans förskola är det nya förskolebiblioteket nu invigt. Samtidigt har man också, tillsammans med Helsingborgs bibliotek, byggt upp kapprumsbibliotek på varje avdelning.

Avslut och uppstart av språkprojekt i förskolan

Sedan vårt senaste inlägg i bloggen har vi på förskolorna i Ödåkra hunnit med att både avsluta förra årets språkprojekt, men också starta upp Språkprojekt 2019/2020.

Barns rätt, språkutveckling och skapande i förskoleklass

Fyra förskoleklasser med 88 barn på Maria Parkskolan arbetade under förra läsåret med barns rätt, språkutveckling och estetiska lärprocesser i ett gemensamt Skapande skola-projekt. Med projektet lyckades man skapa ett inkluderande arbetssätt som lett till ett fördjupat lärande för eleverna samt en vi-känsla och samsyn över alla de fyra klasserna.

Språkolympiaden – tävlingen som lyfter statusen för språk

Olympiaskolan i Helsingborg har de senaste tre åren anordnat tävlingen Språkolympiaden. Gabriella Wiktorsson och Anna Rothman är språklärare på Olympiaskolan och de tycker båda att det är dags att vi i skolan satsar mer på språk. De ser det som en självklarhet att den som kan mer än ett språk har fler möjligheter och vägar […]