Föräldrars delaktighet i arbetet med språket

I hela vårt område har vi satsat på att få föräldrarna delaktiga, det var till och med ett prioriterat mål förra året. Våra föräldrar ska känna att de får möjlighet att vara med och påverka hur förskolan arbetar med deras barns utveckling och lärande. Vi gör på olika sätt på våra förskolor, och i det […]

Teorier som ett verktyg för lyssnande i arbetet med de allra yngsta barnen

Tanja Lindborg och Gunilla Hagström arbetar på Humlegårdens förskola i Helsingborg. På Södra nätverket berättade de om sitt arbete med de allra yngsta barnen och om hur teorier blev ett verktyg för lyssnande.

Avslut på våra litteraturveckor

När de två veckorna hade gått och många böcker var lästa så ville vi dela med oss av våra erfarenheter och boktips till våra kompisar. 1-3-åringarna på våra förskolor arbetade med sina böcker och visade hur de hade jobbat med dem genom att skapa en liten utställning på avdelningen. De äldre barnen, 3-5 år, avslutade aktionen […]

Uppstart av Språkaktionen 2016-2017

Här kommer vårt första inlägg, vi hoppas verkligen att ni vill följa med oss på vår resa. Vi som är språkutvecklare i området driver en språkaktion per år med olika inriktning utifrån våra prioriterade mål. Alla förskolor i vårt område är delaktiga och vi jobbar tillsammans. I förra årets språkaktion fokuserade vi på barnlitteratur och […]

Genre ”på riktigt”

Jag har gått kurser, jag har läst böcker, jag har haft åsikter och gett respons om andras arbete i genre. Men nu är det min tur att undervisa eleverna i skrivande. Det är lite läskigt eftersom jag förväntas veta men aldrig har gjort. Men jag ser det som ett lärtillfälle för mig. Jag gjorde en […]

Ny skola, ny termin och nya utmaningar

Hoppas att ni har haft ett skönt sommarlov och laddat upp era batterier inför kommande läsår. Nu har höstterminen rullat igång på ny skola  för mig – på Gantofta skola. Jag valde efter en rad år på Ättekullaskolan att anta nya utmaningar.

På värsta bästa skolan utmanas och utvecklas både elever och lärare

Drottninghögsskolan är en interkulturell skola där drygt 90 procent av eleverna har ett annat modersmål än svenska. En skola full med utmaningar. En skola full av glädje.

Att fånga lärandet…

Hur fångar man lärandets lust och hur får man syn på det? Hur får vi lärandet och kunskapen att stanna kvar och inte bara bli ögonblick som staplas och suddas bort mer eller mindre snabbt? Hur kan lärandet ge mig riktning för nästa lektion?  Hur får jag eleverna så aktiva som möjligt, där deras kommunikation […]

Dammhagskolan och Pegasus trädgård

Under höstterminen 2015 påbörjades planerna för ett samarbete mellan Dammhagskolan F – 3 och Staffan Björklund i Hög och Pegasus trädgård, Kävlinge kommun. Vi skulle använda oss av skapande arbete, teater/drama och ekologi för att inspirera elevernas språkutveckling, fantasi och lärande. Under vårterminen har samtliga 9 klasser (175 elever i årskurserna F – 3 samt […]

Skrivstöd för att hjälpa elever i skrivande

På vår skola arbetar vi delvis med gengrepedagogiken och det jag gillar bäst med det är cirkelmodellen. Jag tycker att eleverna utvecklas mycket mer när vi tillsammans läser och skapar texter innan de själv ska börja skriva. Men även om jag tycker att eleverna fått verktyg till sitt skrivande innan de ska skriva själv så […]

Läsning och läsförståelse med flera olika metoder

På Brunnsparksskolan använder pedagogerna olika metoder för att eleverna ska knäcka läskoden. Bland annat en bokhund.

Lässtrategier

Det var ett tag sedan jag bloggade senast men här följer en kort uppdatering om hur det går på Ättekullaskolans högstadium. Jag har under en period jobbat med lässtrategier med mina högstadieelever i årskurs sju och nio i ämnet svenska. Då utgick jag från ”Läsfixarna”  som bygger på ”En läsande klass” och bearbetade om det […]

Att skapa och sprida personliga berättelser med Digital storytelling

Kom igen, använd Digital Storytelling i klassrummet! Kursplanerna kräver det! Verktygen är lätta att använda, konceptet är klart. Det är bara att sätta igång. För er som inte vill googla om Digital Storytelling i klassrummet och sortera bland 9 670 000 resultat är det ett tips att läsa mer om vad det innebär i texten […]

Språkutvecklande arbetssätt med genrepedagogik

I det språkutvecklande arbetet har Drottninghögsskolan valt att använda genrepedagogik och cirkelmodellen som ett praktiskt stöd till pedagogerna. Genrepedagogiken innebär att pedagogerna arbetar parallellt med språkinlärning och ämnesinlärning.

Samtalet – grunden för språket

”Forskningen visar att elever som deltar aktivt i samtal som innebär att man använder mer situationsoberoende språk har en god prognos i läs- och skrivutvecklingen. De här samtalen leder också till att eleverna ges möjlighet att utveckla olika typer av förståelsestrategier i sitt läsande och skrivande. Det rör allt från enkla strategier av att kunna […]

Ny energi och nya samtal

I dag hade jag planerat för festligheter för att officiellt ”inviga” mitt klassrum. Verksamheten pågår ju varje dag, men jag ville på något sätt markera förvandlingen från ”vanligt” klassrum till matematik- och språkverkstad. Under skoldagen var eleverna inbjudna årskursvis. I morse funderade jag ett varv till på vad jag gett mig in på – 43 […]

Flerspråkighet och modersmålsstöd i förskolan

Flerspråkighet är på många sätt en tillgång och olika språk gynnar varandra. Det står också klart att modersmålsstöd är betydelsefullt för barns språkliga och kulturella identitet och att det ger skolframgång.

Att skapa eget pedagogiskt material

Det har aldrig varit enklare att skapa sitt eget pedagogiska material. Lagen om upphandling får mycket kritik och är absolut inte okomplicerad, men den ger mig som pedagog tillgång till lamineringsplast och andra smarta saker till överkomliga priser som gör att jag kan skapa eget pedagogiskt material till de arbetsområden som passar just mig och mina […]

Lustfyllt läsmaterial med digitaliserade läslådor

Jag heter Therese Brandmåhr och jobbar på Ängelholms Montessoriskola. Under min montessoriutbildning skulle vi göra ett utvecklingsarbete. Detta var i samband som Ängelholms kommun gjorde satsningen 1:1 och i samma veva fick jag en smartboard i mitt klassrum. Jag kom då på idéen SMART:a digitala läslådor. Jag ville då effektivisera det 100 åriga montessorimaterialet med […]

Berättande i skolan – Tell me a story

Genom berättelser kan du få tillträde till en ny verklighet och berättelserna sätter det inre livet i rörelse. Med berättande i skolan interagerar elever med varandra och lär sig regler för tänkandet. De får möjlighet att se två sidor av ett problem. Elever lär sig att bli kritiska och inte ta till sig allt de […]