Tillsammans mot klimatneutralt 2030

Med den här sidan vill vi göra det enklare för dig som arbetar i förskola och skola att hitta det du behöver i arbetet med klimatomställning. En kunskap i taget.

Lärande för hållbar utveckling handlar om att låta olika perspektiv mötas och att stärka förmåga och vilja att delta i ett förändringsarbete. Därför måste vi ge kunskaper om tillstånden i världen, men också skapa vilja och förmåga att påverka utvecklingen i en hållbar riktning. Så kan vi i skola och förskola bidra till resan mot klimatneutralitet.

År 2030 ska Helsingborg vara en klimatneutral stad – ett mål som vi bara kan nå tillsammans.

Klimatneutralt 2030

Se filmen om vad skolan kan göra för klimatet.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.
himmel med moln och sol himmel med moln och sol himmel med moln och sol himmel med moln och sol himmel med moln och sol himmel med moln och sol

Övningar och program

Resurser

två barn på var sin cykel i motljus två barn på var sin cykel i motljus två barn på var sin cykel i motljus två barn på var sin cykel i motljus

Engagemangsakuten

För dig som jobbar i Helsingborg. Bjud in en tjänsteperson från staden för att tillsammans utforma ett samarbete omkring klimatfrågorna.

Elev gör kolsyreis med flytande kväve Elev gör kolsyreis med flytande kväve Elev gör kolsyreis med flytande kväve Elev gör kolsyreis med flytande kväve

Studiebesöksguiden

Naturskyddsföreningens guide som samlar tips och checklistor för givande studiebesök om förtags arbete med hållbar utveckling.

"" "" "" ""

Klimatdata i klassrummet

Antiloop –  Innovation som testas där IoT-baserad klimatdata redovisas i klassrummet via en dashboard

en flod med berg i bakgrunden en flod med berg i bakgrunden en flod med berg i bakgrunden en flod med berg i bakgrunden

Klimatkampen, UR

Klimatkampen, UR. Fyra kändisar utmanas i hållbar livsstil – ska de lyckas?

barn tittar på en svamp i skogen barn tittar på en svamp i skogen barn tittar på en svamp i skogen barn tittar på en svamp i skogen

NTA – Energi och hållbar utveckling

Temat rymmer nitton uppdrag som fördelar sig på sex ”steg”. Varje uppdrag avslutas med en sammanfattning av lärandet i uppdraget.

händer som klipper i tyg händer som klipper i tyg händer som klipper i tyg händer som klipper i tyg

En sliten t-shirt

Förvandla en sliten t-shirt till någonting helt annat och delta i utställning på Dunkers kulturhus våren 2024.

symbol för cykelväg symbol för cykelväg symbol för cykelväg symbol för cykelväg

Skolreseplan för säkerhet och hälsa

De skolor som vill förbättra trafiksituationen och underlätta för fler elever och vuxna att resa hållbart kan få stöd av Miljöverkstaden genom projektet Skolreseplan.

Klimatångest eller handling

Material från Nordiska muséet (pdf).

ko kossa ko kossa ko kossa ko kossa

Hållbarhetskampen på Fredriksdal

En guidad tur på Fredriksdal med tävlingsinslag.

Bloggen Vassa ute Bloggen Vassa ute Bloggen Vassa ute Bloggen Vassa ute

Faktablad – Naturskyddsföreningen

Hitta fakta och faktablad om klimat på Naturskyddsföreningen.

stor våg stor våg stor våg stor våg

Energi och klimat WWF

Världsnaturfonden WWF:s material och information att använda i din undervisning på temat klimat.

Klimatvandring i Helsingborg

Kommer under 2025.

uppslagen bok uppslagen bok uppslagen bok uppslagen bok

Klimathopp

Årets utmaning i Sustainable Poetry.

sol sol sol sol

SMHI:s material om klimat och klimatanpassning

För att bygga ett hållbart samhälle krävs att vi minskar klimatpåverkan. Här hittar du material som hjälper dig att arbeta med begreppet Hållbart samhälle.

rabarberblad rabarberblad rabarberblad rabarberblad

Matkalkylatorn

Hur påverkar maten du äter klimatet?

groddar groddar groddar groddar

Odla hydroponiskt

Odla och undersök kolets kretslopp. Låna den hydroponiska odlingsvagnen. Kontakta Emma Sjöberg.

gröna löv gröna löv gröna löv gröna löv gröna löv gröna löv

Rekommenderad läsning

porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt

Klimatet i klassrummet och på vår jord

Undrar du hur andra lärare arbetar med klimatfrågor i klassrummet? Koldioxidhalten påverkar klimatet, både i våra klassrum och på vår jord. Annika Schell är försteläraren på Gantofta skolan som tagit hjälp av tjänsten Antiloop för att engagera eleverna i klimatarbetet.

rapsfält rapsfält rapsfält rapsfält rapsfält rapsfält

Att skapa med händerna – en klimatvinst

I slöjden på Ringstorpsskolan hjälper Gunilla Swenson eleverna att utveckla ett hållbart förhållningssätt. I återbruksprojektet ”en gammal vit T-shirt” får de just nu skapa och ställa ut sina verk tillsammans med 12 andra skolor i Helsingborg.

porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt

Klimatpåverkan på andra sidan jordklotet

David Olsson låter sina elever diskutera klimatfrågan i en global kontext. På så sätt bliv det enklare för honom själv att närma sig frågan men också tydligare för eleverna. Vi ställde några frågor till David som berättar hur arbetet med eleverna går till.

Två elever med var sin bärbar dator Två elever med var sin bärbar dator Två elever med var sin bärbar dator Två elever med var sin bärbar dator Två elever med var sin bärbar dator Två elever med var sin bärbar dator

Nu kan ännu fler elever granska sin egen klimatdata

Vi har tidigare hört hur Västra Ramlösa skola arbetat med visualiserad klimatdata. Nu rullas verktyget, som kallas Antiloop, ut till ännu fler skolor i Helsingborg och fler elever kan granska sin egen klimatdata direkt i klassrummet.

"" "" "" "" "" ""

Förskola byggd av återbruk

Det går att resa hållbart, det går att äta hållbart och det går faktiskt att bygga en hel förskola på ett mer hållbart sätt. När det var dags att bygga en ny förskola, Villa Canzonetta, så ville Anna Olsson, projektledare på fastighetsförvaltningen i Helsingborg tänka nytt. Det blev inte bara en ny förskola byggd av återbruk, det blev en spännande barnbok också – ”Förskolan som byggdes med återbruksmagi”.

talare talare talare talare talare talare

”Vi skapar miljömedvetna medborgare med hjälp av visualiserad klimatdata”

Klimatförändringarna påverkar oss alla och många av våra barn och unga är djupt engagerade i att hitta lösningar på utmaningarna de för med sig. Kan vi underlätta undervisningen om hur klimatet fungerar och göra något konkret av en fråga som annars kanske upplevs lite abstrakt? Visualiserad klimatdata i våra klassrum är ett innovationsinitiativ som testar sensorer för att mäta vad som påverkar vårt klimat och sen visualisera det med hjälp av dashboards direkt i klassrummet.

Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B.

Västra Ramlösa skola samarbetar med skola i New Hampshire USA

Man bläddrar i nya kursplanen för geografi, tänker att HUR ska vi arbeta med hållbara frågor? Hur ska vi få det aktuellt, nödvändigt och naturligt? Hur kan vi ämnesintegrera med till exempel ämnet biologi, svenska eller varför inte – engelska?

Maten i magen och inte i soporna

Carina Gladh är kock och måltidspedagog på Salladsgatans förskola. Här beskriver hon förskolans arbete med hållbar utveckling och framför allt arbetet med att minska matsvinnet.

barn som håller upp demonstrationsskyltar barn som håller upp demonstrationsskyltar barn som håller upp demonstrationsskyltar barn som håller upp demonstrationsskyltar barn som håller upp demonstrationsskyltar barn som håller upp demonstrationsskyltar

Barnens klimatlöfte – ett sätt för barn och unga att höja sina röster

Varför är det viktigt att barnen har ett klimatavtal? Tre röster svarar. En lärare, en barnrättsstrateg och en miljösamordnare.

Fika, engagemang och framtidstro

Fler och fler ungdomar känner sig oroliga för klimatet, men att vara orolig för klimat och miljö behöver inte betyda att man saknar hopp. Det kan faktiskt vara tvärtom. På Nicolaiskolan fångas elevernas oro och vilja att förändra upp i skolans hållbarhetsråd.

Om massutrotning, biologisk mångfald och en lärares vånda

Att reagera på saker du ser och hör, på omvärlden och det som händer i den. Det vill vi alla men ibland är det svårt att veta hur. Inger Fuchs är en av de som ständigt driver framåt och involverar eleverna i det som händer på vår planet här och nu. Så här agerar hon efter att ha sett David Attenboroughs film Massutrotningen.

Jag, nuet, stegen och framtiden

“Jag vill kunna se mina barn i ögonen och säga att jag gjorde det jag kunde”.