Eleverna fick göra leksaker till förskola

När eleverna inte ville ta hem sina alster från slöjden inleddes ett samarbete mellan skolan och förskolan där slöjdeleverna fick tillverka leksaker till förskolebarnen.

Barn leker med bil

Jag heter Karolin Wagner och undervisar i ämnet slöjd i Landskrona stad. Jag arbetar på Glumslövs skola och undervisar elever från åk 3-9. Jag är även förstelärare i ämnet slöjd och har övergripande ansvar för slöjdlärarna i kommunen och leder våra nätverksträffar.

På vår skola möter eleverna båda materialinriktningarna i slöjd på en termin. I åk 6-9 har eleverna ett samprojekt i slöjd under en termin. På detta sätt får eleverna möta flera olika material och de vänjer sig vid att det är båda slöjdarternas resultat som ligger till grund för ett betyg eller ett omdöme.

Jag tänkte dela med mig av ett av många samprojekt mellan slöjdarterna som vi genomfört med våra elever. Detta projekt arbetade vi med i åk 9.

Tillverkade leksaker till förskolan

Projektet kom till efter att jag och min dåvarande kollega Maria Olsson tyckte att eleverna sällan tog hem sina slöjdföremål. Vi tyckte att slöjdföremålen var för fina för att bara slänga och kände att vi var tvungna att tänka om för att eleverna skulle se meningen med slöjden.

Då kom vi på idén att eleverna skulle få tillverka leksaker och pedagogiska hjälpmedel till förskolan. Vi pratade med personalen på förskolan i Glumslöv som tyckte att projektet lät intressant. Förskolepersonalen skulle diskutera fram olika föremål som de skulle vilja ha i sin verksamhet, givetvis med hjälp av barnen.

Så här såg uppgiften ut som eleverna fick:

Förskolan 2.0

Ni har fått en beställning på föremål som förskolan vill att ni tillverkar till deras verksamhet. Ni får själva formge och framställa föremål och givetvis arbetar ni i valfritt material och med valfria tekniker. Men ni måste tänka på vem som är kunden och på säkerheten.

Vi vill ha:
Skisser/ritningar på ert arbete
Materialåtgång och planering
Collage där ni visar er inspiration
Färdigt föremål
FOKUS PÅ SÄKERHET

Pedagogisk genomgång

När vi i slöjden har samprojekt på en termin samlar vi alltid eleverna en hel förmiddag för att presentera uppgiften, gå igenom den pedagogiska planeringen och på så sätt få en bra start. Eleverna kommer i gång med sin idéprocess och behöver inte stressa. Eleverna skissar på flera olika förslag och väljer i vilken slöjdart de vill börja.

Här ser ni slutresultatet av elevernas fantastiska arbete.

Fler projekt i slöjden

Om ni blir nyfikna på denna uppgift kan ni höra av er till mig. Jag kan dela med mig av pedagogisk planering och svara på frågor. Ni kan också besöka min hemsida (länk längre ner i inlägget) där ni hittar fler spännande projekt som vi gjort men även saker vi arbetat med under hösten.

Karolin Wagner
slöjdlärare, Glumslövs skola

Läs mer i denna blogg: Landskrona bloggar
Personlig hemsida: I slöjdsalen