De forskar om skillnader i betygsättning

Det finns olika sätt att sätta betyg. Den holistiska och analytiska modellen beskriver två varianter. 

Tydliga krav skapar motivation

Kan olika grader av transparens i förväntningar ge effekter på elevernas motivation och prestation? Den frågan undersökte forskare i en studie under läsåret 16/17. I studien deltog elever från årskurs 6 från fyra olika skolor i Helsingborgs stads skolor.

Skapa motivation på nya sätt

Andreia Balan talar om motivation som ett mångfacetterat begrepp och om vikten av förståelsen att det betyder olika saker. Den senaste forskningen visar trots det på olika aspekter av motivation som vi har möjlighet att påverka.

Hård debatt om skolforskning!

Debatten kan stundvis bli ganska hård vid skolfrågor i Sverige och när det gäller utbildningsforskning likadant. I somras bemötte min handledare Pernilla Nilsson (professor i naturvetenskapens didaktik) Inger Enkvist  (professor i Spanska) då Enkvist i stor dagstidning kritiserat den svenska utbildningsforskningen för att den till allra största del handlar om, enligt henne, annat än det […]

Motivation – en studie

Är vi överens om vad vi menar när vi säger att elever inte är motiverade? Och hur gör vi för att motivera dem? Det är inte enkla frågor att besvara. Motivationsbegreppet rent generellt har visat sig vara svårt att definiera och angripa. De senaste forskningsrönen visar på denna komplexitet samtidigt som de också ger oss […]