Teorier som ett verktyg för lyssnande i arbetet med de allra yngsta barnen

Tanja Lindborg och Gunilla Hagström arbetar på Humlegårdens förskola i Helsingborg. På Södra nätverket berättade de om sitt arbete med de allra yngsta barnen och om hur teorier blev ett verktyg för lyssnande.

Utmanande lärmiljö för både barn och pedagoger

På Maria Park förskola tillåts barnen att uttrycka sig på många olika sätt. I mötet mellan barn, material och plats utmanas barnen och lärmiljön växer fram och förändras hela tiden utifrån barnens behov. På förskolan är pedagogerna nyfikna och lyfter varandra. Här finns alltid någon att bolla nya idéer och funderingar med och en känsla […]

Maria är pedagogernas pedagog

Maria Sverrhag  har gått utbildningen till pedagogista vid Reggio Emilia institutet i Stockholm och blev färdig nu i april 2016. Maria har alltid haft ett stor intresse för verksamhetsutveckling och är lite av pedagogernas pedagog på Ringstorps förskola. Helsingborgs stad har gjort en extra satsning och flera pedagoger på stadens förskolor har fått chansen att utbilda sig […]

Pedagogistans roll

Marie Petersson och Amelie Linderberth blev båda färdiga med sin pedagogistautbildning för snart ett år sedan. Idag arbetar de som en del av sitt förskolläraruppdrag som pedagogistor inom S:t Jörgens fyra förskolor; Hamiltons förskola, Brommagatans förskola, Nicandersgatans förskola och Vikingsbergsgatans förskola, samt till viss del i Helsingborgs stads övriga förskolor.