Alternativ prao med Pitch a Company Week

För att få konkreta erfarenheter och kunskaper om arbetslivet spelar praon en viktig roll. Därför har en arbetsgrupp för alla kommuner i Familjen Helsingborg samlats och arbetat fram konceptet Pitch a Company Week, som ett alternativ till prao. Syftet är att verktyget ska finnas som ett alternativ för att alla elever i grundskolan och motsvarande […]

18 sagor och illustrationer av författare i årskurs 2

Anette Qvist och Johanna Hanski berättar hur årskurs 2 på Ättekullaskolan har skrivit en sagobok med 18 fantastiska sagor och illustrationer. Till sin hjälp har de haft barnboksillustratören Mattias Olsson som väglett och stöttat eleverna i deras skapandeprocess vilket resulterat i fina bilder och ett bokomslag som tagits fram efter alla konstens regler.

Eleverna lär sig om framtida yrken med Future Tech Stars

I projektet Future Tech Star får elever på Drottninghögsskolan upptäcka och lära sig mer om olika yrken. Alltihop i det unika Prismahuset som ligger i den nya stadsdelen Oceanhamnen i centrala Helsingborg. Amanda Sträng tog initiativ till projektet.

Flow i uteateljén på Maria Parkskolan

Flow är ett favoritbegrepp för Sanna och Joy, lärare i förskoleklass på Maria Parkskolan, som de ofta använder sig av. Ordet betyder enligt Wikipedia: ”Ett medvetandetillstånd som inträffar när en individ blir helt uppslukad av en aktivitet och går bortom sin reflekterande självmedvetenhet samtidigt som den får en djup känsla av kontroll”. Kan en uteateljé […]

Innovativ undervisning – om att se bortom vad vi redan gör bra, identifiera morgondagens stora idéer och omsätta dem i praktiken

Innovationsgruppen på Gläntanskolan ska utforma gemensamma riktlinjer för hur framtidens klassrum kan se ut. Gruppen ska också arbeta för att sprida en positiv inställning till innovation på skolan. Daniel Erlandsson, rektor på skolan, svarar på fyra nyfikna frågor om innovationsarbetet.

Miljöhjältarna inviger sitt eget soprum

Raus Planterings skola och Helsingborgshem samarbetar kring hållbar utveckling. Tillsammans skapar pedagoger och fastighetsförvaltare förutsättningar för barnen att lära om källsortering och återvinning.

Ett läs-, drama- och filmprojekt med proffshjälp

Under våren har några elever från årskurs 2 på Rydebäcksskolan genomfört ett läs-, drama- och filmprojekt tillsammans med skådespelarna, regissörerna och filmarna Michaela Hennig och Rex Brådhe (Bokmyran). Malin Andersson berättar här om projektet.

Vikten av SSA – samverkan, skola och arbetsliv

Samverkan och samarbete mellan skola och arbetsliv skapar värde för både skola och arbetsliv. Det gör lärandet viktigt på riktigt. I april gick SSA Rikskonferens 2021 av stapeln i Helsingborg, där SSA står för samverkan, skola och arbetsliv.

Naturnära äventyr för Raus Planterings skola och Allerums skola

Maria Nordh Hansson berättar om hur en överraskande kompetensutvecklingsdag blev till ett samarbete som innebär naturnära äventyr för två skolor från två helt olika delar av Helsingborg.

Nyfiken på Vildana Basic – förstelärare Gantofta skola

Vildana Basic brinner för att det som pågår i klassrummet ska ha en koppling till samhället utanför skolans väggar. Läs om hur hon tänker och arbetar kring SSA på Gantofta skola.

Kan förändrade tankebanor påverka elevers inställning till matematik?

Ja, det ville i alla fall Fredericka Cordua och Sofie Persson undersöka. De brinner för matematiken och ser matematiken som mer än bara ett ämne. Men de ser att det är ett problem att matematik, så starkt, styrs av ett statiskt tankesätt.

Här bygger cirka 1000 barn på sin framtida stad

För ungefär ett år sedan arbetade Maria Pettersson och hennes klass på Maria Parkskolan för fullt med att göra allt de kunde för att göra H22 begripligt och angeläget för fler elever i skolorna i Helsingborg. Hur gick det och vad har hänt med Barnens H22 sen sist? Vi har pratat med Maria igen.

Barnens klimatlöfte – ett sätt för barn och unga att höja sina röster

Varför är det viktigt att barnen har ett klimatavtal? Tre röster svarar. En lärare, en barnrättsstrateg och en miljösamordnare.

Nyfiken på Maria Christensen – lärare i matematik och no

Maria Christensen är lärare i matematik och no på Varagårdsskolan. Här svarar hon på vad som driver henne som lärare i matematik och på hur hon gör för att sprida att matematik är både viktigt och roligt.

Framgångsrik rörelsesatsning i skolan

Sedan 2018 har RF SISU Skåne arbetat med ”Rörelsesatsningen i skolan” med F-6-skolor i Helsingborg och i resten av Sverige. I Helsingborg har arbetet varit mycket framgångsrikt och i dagsläget är det trettiofem skolor som är med i satsningen.

Vi Plan(t)erar tillsammans

Vi Plan(t)erar tillsammans är en dag på Raus Planterings skola där vi arbetat med en kombination av skola, miljö och arbetsliv. Den här dagen fick alla elever se vilka möjligheter de har till att påverka miljön och lära sig om olika yrken som finns för dem att välja i framtiden.

Sofia Theodoridou brinner för att förbättra sina elevers hälsa

Sofia Theodoridou arbetar som förstelärare i årskurs 2 på Wieselgrensskolan i Helsingborg och hon är även utbildad hälsopedagog och äventyrspedagog. Hon har arbetat som lärare i över 30 år och brinner för att få in mer fysisk aktivitet i undervisningen.

Elever som får använda alla sina språk får fler verktyg i sitt lärande

I en studiehandledning på modersmålet sker skolarbetet växelvis på modersmål och på svenska, vilket utvecklar elevens kunskaper såväl i det aktuella ämnet som i svenska språket. Elever som får använda alla sina språk får fler verktyg i sitt lärande, når framgång i skolan och stärker sin identitet. Därför är en god studiehandledning av största vikt.

7 funktioner att ha koll på i Google Meet för dig som lärare

Många skolor och många lärare har tillgång till Googles verktyg. Som pedagog kan du använda Meet för att kommunicera och spela in lektioner och genomgångar. För att kunna göra detta så bra som möjligt finns det en del saker som kan vara bra att ha koll på!

Nyfiken på: Anna Jacobsson och kooperativt lärande

I Bjuv har skolorna flera satsningar kring kooperativt lärande på gång. En som är med och driver arbetet är Anna Jacobsson som är utvecklingsstrateg i kommunen. Vi var nyfikna på att veta mer och ställde några frågor till henne.