Tips till det nätbaserade klassrummet

Undervisning på distans är just nu vardag för många och för andra kan det vara aktuellt att tillgängliggöra en del av undervisningen på nätet. Men hur gör man och hur kan man tänka inför att planera och genomför nätbaserad undervisning?

Hållbar stadsutveckling med barnen i centrum

Kan vi i skolan tillsammans med tjänstepersoner i staden arbeta för att utmana och motiverar eleverna att vara delaktiga i processen att skapa en ny översiktsplan för Helsingborg? Den nya översiktsplanen ÖP2021 ska beskriva hur vår stad ska utvecklas under de närmaste 30 åren. Så nu gäller det att lyssna in vad helsingborgarna tycker och […]

Reading & Writing Power

Under en heldag, den 3 mars, hade alla lärare i Ängelholms grundskolor förmånen att få lyssna till Adrienne Gear, en kraftfull föreläsare som talade på temat språk- läs- och skriv-undervisning. Adrienne arbetar som lärare, lärarutbildare och författare i Kanada och har bland annat skrivit de didaktiska böckerna Reading Power och Writing Power. Den första är […]

Pulshöjande rörelsepass på högstadiet har gett resultat

På Gustavslundsskolan är hälsa ett viktigt fokusområde. Emir Bisanovic har haft en ledande roll i arbetet att införa mer rörelse på skolan. Eleverna har fått mer idrott samt pulspass. Resultaten visade förbättringar på både arbetsminne och koncentration. 

10 goda vanor – sömn är trendigare än någonsin

Allt fler skolor i Helsingborgs stad arbetar med goda vanor för hjärnan och de senaste åren är det fysisk aktivitet som överlägset har varit det vanligaste sättet att arbeta. Men nu seglar ett annat ämne upp bland både elever, pedagoger och skolledare – nämligen sömn. 

Del 2 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Kompensatoriska verktyg

Det finns många olika verktyg som stöder språkutveckling. Men hur kan man lyckas med att använda olika verktyg på ett positivt sätt för eleven? I det här avsnittet om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är fokus på kompensatoriska verktyg. Du får träffa Susanne Robinsson och Michael Bäcklund.

Kan elever bidra till forskningen?

I en verklighet där det blir svårare och svårare att skilja åsikter eller fake news från fakta fyller forskningen en allt viktigare roll. Kunskap baserad på forskning är en förutsättning för att vårt öppna och demokratiska samhälle ska fungera. När informationen sprids snabbare än någonsin behöver vi i skolan prata om hur kunskap uppstår och […]

Elever författade en gemensam bok

På Ättekullaskolans lågstadium beslutade personalen att de skulle låta eleverna författa en gemensam bok där varje barn fick göra ett bidrag. Själva arbetsprocessen var ett utmanande och givande samarbete som gav oss en slutprodukt som alla kunde vara stolta över. Detta arbete vill vi gärna dela med oss av för att beskriva hur vi har […]

Skolstrejken – en pedagogisk möjlighet?

Vi lever mitt i en tid av förändring. Klimatet förändras och vårt sätt att leva måste anpassas för att vi ska hänga med och ha en chans att skapa en hållbara framtid. Klimatförändringarna är inte bara en teknisk och vetenskaplig fråga, utan lika mycket en social eller kulturell, men kanske framför allt en pedagogisk  fråga. […]

5 aktiviteter på förskolan för att minska matsvinn och göra maten mer klimatsmart

I projekt SmartMat arbetar vi för att få våra matgäster i skolan och förskolan med på resan mot en klimatsmartare mat med mindre matsvinn. Min roll i projektet är att inspirera och motivera kockar, pedagoger och skolledare i arbetet. Jag vet vilken skillnad det blir när det finns en förståelse för hur maten växer, smakar, […]