Vår offentliga måltid, något att vara stolt över!

För tredje året i rad firas den offentliga måltidens dag, liksom i år den 20:e oktober 2022. Vi firar för att hylla alla superhjältar som finns i våra kök. Dagen till ära besökte jag Äppelgårdens förskola där kocken Damir och kocken Nabila glatt tog emot mig.

Nabila i färd med att förbereda grönsaksfaten.
Nabila i färd med att förbereda grönsaksfaten.

Damir som har jobbat i köket i ungefär 11 år lagar dagligen mat till närmare 200 personer, då mat även skickas till den närliggande förskolan Adolfina förskola- där Nabila också hjälper till med matserveringen och mellanmålen. På menyn står en fisksoppa gjord på sej med ett saftigt bröd till.

Damir
Damir

Varje onsdag har Damir besök av ett barn som får vara med och laga mat i köket, ett väldigt uppskattat inslag bland barnen. Förskolan har för avsikt att arbeta mer med maten i det pedagogiska arbetet, något som förskolans hållbarhetsombud Lise-Lotte gärna vill ta tag i. Att arbeta med måltidspedagogik är något som allt fler förskolor anammar och arbetar aktivt med. Det handlar om att man som förskola skaffar sig ett gemensamt förhållningssätt kring maten och måltiden och att se måltiden som en resurs i det pedagogiska arbetet. Syftet är att skapa en spännande och lustfylld måltidsmiljö, så att alla vågar smaka och utmana sina smakpreferenser och utveckla dem efterhand.

Några exempel på hur du kan arbeta med måltidspedagogik:

  • Månadens grönsak – som får spela huvudrollen i olika rätter, barnen får klämma, känna och provsmaka i många olika former.
  • Grönsaksbingo – man kryssar för de grönsaker man provat och när man får bingo firar man!
  • Sätt många ord på upplevelsen vid matbordet – tex. hur låter det när jag äter en morot? hur känns det i munnen? hur smakar det?
  • Låt barnen vara med i köket så att de kan få prova bereda olika grönsaker genom att tex skala och hacka, baka bröd eller annat där barnen kan vara delaktiga.
  • Låt barnen gissa vad det finns för ingredienser och kryddor i maten, låt barnen använda alla sina sinnen.
  • Fråga barnen hur de tror att de olika ingredienserna odlas och vart maten kommer ifrån.

Ett annat sätt att jobba med måltidspedagogik är att låta barnen vara delaktiga i att väga matsvinnet och att också ta hand om det när det ska slängas. Damir väger hela förskolans matsvinn dagligen men Lise-Lotte berättade också att några av avdelningarna på förskolan väger matsvinnet tillsammans med barnen och illustrerar sedan svinnet med hjälp av legoklossar. Något som ligger Lise-Lotte varmt om hjärtat är att källsortera tillsammans med barnen. -Barnen frågar alltid om de får följa med ut i avfallsrummet- så jag brukar alltid få med mig en handfull barn, de tycker det är superspännande och att de gör något bra för miljön, säger Lise-Lotte.

När det är dags att börja skicka ut maten från köket på Äppelgårdens förskola beger jag mig vidare till Elinebergsskolan som just öppnat dörrarna till sin matsal och hungriga elever väller in.

För att fira offentliga måltidens dag hade Joakim och Sanna låtit pynta hela matsalen tillsammans med några av skolans elever. Maten var också lite ovanlig för eleverna, då de bjöds på en soppbuffé bestående av ”bygg ihop soppa” som innebar att de hade tre olika soppbaser att välja på som de sedan fick toppa med valfritt tillbehör. Till soppan serverades nybakat morotsbröd till elevernas glädje. Till efterrätt serverades en saftig pumpakaka, ett väldigt oväntat och uppskattat inslag. På borden fanns också bordsryttare med information om offentliga måltidens dag och lärarna hade också på förväg pratat med sina elever om denna dag.

Joakim skär upp bröd till sina 900 hungriga matgäster.
Joakim skär upp bröd till sina 900 hungriga matgäster.
Även för elever med olika allergier fanns det pumpakaka att få, i anpassad form.
Även för elever med olika allergier fanns det pumpakaka att få, i anpassad form.
Sanna som just fyllt på mat i buffén, alltid med ett leende på läpparna.
Sanna som just fyllt på mat i buffén, alltid med ett leende på läpparna.