5 aktiviteter på förskolan för att minska matsvinn och göra maten mer klimatsmart

I projekt SmartMat arbetar vi för att få våra matgäster i skolan och förskolan med på resan mot en klimatsmartare mat med mindre matsvinn. Min roll i projektet är att inspirera och motivera kockar, pedagoger och skolledare i arbetet. Jag vet vilken skillnad det blir när det finns en förståelse för hur maten växer, smakar, låter, känns, doftar och ser ut. Med den kunskapen smakar barnen gärna nytt och slänger mindre. Vanor som förhoppningsvis följer med genom hela livet.

Förskollärare Anette Trankell, kock Sophie Borgner och biträdande rektor Marianne Hall

Jag har under hösten haft glädjen att bland annat få träffa personal på Västra Ramlösa förskolor. Allt började med att jag kontaktade biträdande rektor Marianne Hall för att boka tid med alla yrkesgruppen på förskolan. Jag träffade Marianne tillsammans med förskolans kockar och två pedagoger. Vi pratade runt projektets mål och gjorde en inventering omkring hur långt förskolan hade kommit i förhållande till dem.

Redan vid första träffen pratade vi om tydliga konkreta exempel på vad man lätt kan göra för att påverka klimatpåverkan och svinnet på förskolan. Genom att lyssna på barnen hittar vi tillsammans förutsättningar för att fortsätta arbetet. Måltidspedagogiken är ett bra sätt att integrera måltiden i hela förskolans verksamhet och samtidigt arbeta med såväl SmartMat-projektets mål som de globala målen. Utifrån vår samverkan och vårt utbyte i våra samtal skrev vi en handlingsplan där vi formulerade var förskolan befann sig och vilka mål man hade på kort och lång sikt och hur man skulle kunna arbeta för att nå dem.

Exempel på aktiviteter

  • Tvåveckorsmatsedel. För att få barnen att våga prova mer grönt föreslog jag att förskolan skulle testa att arbeta med tvåveckorsmatsedel. Samma veckomeny serveras under två veckor. Maträtterna serveras på så sätt två gånger under en tvåveckorsperiod. Barnen får då tid på sig att lära sig känna igen smaker, dofter, färger och former och råvaror och det finns tillfälle för kockarna att justera smaker efter barnens respons. Det är också lätt att använda grönsaksrester till nya rätter. Om maträtten kommer tillbaka är det också lättare att integrera råvarorna i måltidspedagogiken. Alla vet att rätten kommer tillbaka nästa vecka.
  • Veckans matfråga, en diskussionsfråga om mat utan ett rätt svar där pedagogerna möter barnen i spännande samtal.
  • Kockar, pedagoger och rektor har deltagit på måltidspedagogikträffar. Vid en träff berättade de också om sitt arbete för att inspirera andra och sprida exempel.
  • Mätt och pratat om matsvinn.
  • Arbetat pedagogiskt med kostcirkeln.

Vad har samarbetet gett?

Jag frågade kockarna och pedagogerna på förskolan vad vårt samarbete har gett dem. Och de svarade så här:

Vi ser att barnen har tagit emot tvåveckorsmatsedlarna med nyfikenhet och matglada magar. Matsvinnet har vägts och barnen har lärt sig vad som händer med maten om man inte äter upp den. Där kommer vår tvåveckorsmatsedel tillbaka där man visar att man kan göra en annan maträtt på resterna. Barn och pedagogerna har även jobbat aktivt med kostcirkeln, vad som är bra för dem att äta.

Vi har fått en massa roligt material på nätverksträffarna.

Samarbetet mellan chef, pedagoger och kockar är extremt viktigt för framgångar inom köket. För att vi ska kunna komma någonstans med vår utveckling behöver man jobba på flera plan. Detta samarbete har fungerat bra och växer hela tiden.

Vi vågar prova oss fram mer med resterna. Vi är inte är så låsta i olika varor. Att ha Veckans fråga har gjort en stor skillnad för barnen. Där finns inga rätta eller fel svar, men det startar tankar hos barnen om mat.

Vi har kunnat arbeta med materialet som vi ha fått med oss på träffarna. Till exempel fick vi ett häfte i påsk med massa idéer om vad man kan göra med äggskal.

Uppläggen med salladsbordet har utvecklats, vi vågar ”leka” mer.

Vi har börjat odla olika ”rester” med barnen och använda produkterna i matlagningen.

Vi kommer att fortsätta utveckla allt vi har lärt oss av Milka och hittar vårt eget sätt.

Vill ni också göra det tillsammans?

Jag erbjuder hjälp och inspiration när det gäller måltidspedagogik. Hur integrerar vi maten och måltiden in i förskolan med enkla och spännande övningar? Jag kan också tipsa om enkla sätt att mäta svinnet och pedagogiskt redovisa och illustrera det på förskolan. Jag brinner för att engagera föräldrar i arbetet och pratar gärna med er om hur det kan göras. Min vardag består mycket av att skapa gröna klimatsmarta maträtter som väcker barnens nyfikenhet och lust att smaka. Jag delar gärna med mig av recept och inspiration. Barnen är en självklar del i mitt arbete och jag berättar gärna hur.

Vi utgår från frågan, hur kan vi komma igång? Vi gör det tillsammans utifrån era önskemål och förutsättningar. Hör av dig till miljana.vulovic2@helsingborg.se