Aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen

Framgångsrika elever är oftast självreglerande. De kan sätta upp realistiska mål, använda lämpliga strategier för att uppnå dessa mål, reglera sin fysiska och sociala lärandekontext, använda sin tid på ett effektivt sätt, hitta framgångstecken i sina prestationer och utvärdera sina metoder. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i […]

Aktivera eleverna som resurser för varandra med kamratbedömning

I samarbete med andra kan vi komma längre i vår kunskapsutveckling jämfört med om vi arbetar på egen hand. Eftersom det dessutom finns fler elever än lärare i ett klassrum, kan klasskamraterna genom kamratbedömning fungera som resurser för att stödja varandras lärande.

Förutsättningar för effektiv respons

Den tredje strategin för Bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Här kan du läsa om förutsättningar för en effektiv respons från lärare till elev samt se ett exempel från praktiken. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning för lärande. Förutom utformningen av […]

Nyanserad och framåtriktad respons från lärare till elev

Respons, eller feedback, är ett centralt begrepp inom bedömning för lärande. Den här texten handlar om respons från lärare till elev. Den tredje av fem strategier för bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning […]

Frågor och uppgifter för att skapa situationer som synliggör lärandet

Att hitta indikationer på elevers lärande är ingen lätt uppgift, men genom att arbeta med problemlösning i ett dialogiskt klassrum, och genom att uppmärksamma elevers föreställningar om lärande och undervisning, kan förutsättningar skapas för att upptäcka vart elevers lärande är på väg: har det sikte på undervisningens mål eller har det tagit en annan väg? […]