7 Islands of Bårslöv – ett storyficationprojekt

Äntligen dags för uppstart av Bårslövs skolans projekt “7 Islands of Bårslöv”. Alla elever på skolan från förskoleklass till årskurs 6, är med i detta gemensamma projekt. Ett arbete där vi vill skapa lust och engagemang med hjälp av storyfication.

Barns relationer till de offentliga rummen

I år är vi mycket nyfikna på hur barnen möter och undersöker offentliga rum. Vi vill att våra barn ska ta plats i de offentliga rummen, att barnen ska få synas i samhället och att de ska få uppleva att de är världsmedborgare.

Analysgruppsarbete – en mirakelmetod?

Vi närmar oss sluttampen på projektet analysgrupper. Vad har skett och vilka är utmaningarna och möjligheterna framöver? I detta blogginlägg reflekterar jag kring dessa frågor utifrån Bårslövsskolans analysgrupp som ett konkret exempel. Bårslövsskolans analysgrupp består av skolans rektor och ett arbetslag på lågstadiet. I augusti 2015 konstaterade gruppen att endast 26 procent av deras elever […]

Berättelsen om vår resa mot filmen om Titanic

Syftet med processutbildningen för förskoleklassen under våren 2016 var att lyfta förskoleklassen som sin egen skolform och identitet utifrån skolverkets förtydligande mål. En av sex skolor som deltog var Högastensskolan.

Stumfilmer om kamratskap med Skapande skola

En gång i veckan under 14 veckor träffade elever från Gantofta skola tre personer från Kulturhotellet för att arbeta med stumfilmer om kamratskap. De fick under arbetet lära sig om alla olika delar i en filmproduktion, såväl förarbete som filmning och redigering.