Att förstå sig själv genom bildskapande på gymnasiesärskolan

Christel Jönsson är bildpedagog på gymnasiesärskolan på Filbornaskolan i Helsingborg. I ett skapande projekt om staden har hennes elever fått möjlighet att förstå sig själva och sin omgivning. Christel har tidigare arbetat som bildpedagog på Dunkers kulturhus och har även en egen konstnärlig verksamhet. Men när hon började arbeta med eleverna på särskolan kände hon sig lite […]

Hållbar framtid i fokus när pedagoger i Södra nätverket möts för att lära av och med varandra

Den 3-4 juni genomfördes Södra nätverket för 110 pedagoger med intresse av hur Reggio Emilia-inspirationen kan ta sig uttryck. På initiativ av Reggio Emilia Institutet är temat för nätverket Hållbar Framtid och värd för nätverket var Västra Ramlösa förskolor i Helsingborg. Peter Åkesson har varit med i Reggio Emilia institutet sedan 1993 och är en av dem […]

Maria är pedagogernas pedagog

Maria Sverrhag  har gått utbildningen till pedagogista vid Reggio Emilia institutet i Stockholm och blev färdig nu i april 2016. Maria har alltid haft ett stor intresse för verksamhetsutveckling och är lite av pedagogernas pedagog på Ringstorps förskola. Helsingborgs stad har gjort en extra satsning och flera pedagoger på stadens förskolor har fått chansen att utbilda sig […]

Pedagogistans roll

Marie Petersson och Amelie Linderberth blev båda färdiga med sin pedagogistautbildning för snart ett år sedan. Idag arbetar de som en del av sitt förskolläraruppdrag som pedagogistor inom S:t Jörgens fyra förskolor; Hamiltons förskola, Brommagatans förskola, Nicandersgatans förskola och Vikingsbergsgatans förskola, samt till viss del i Helsingborgs stads övriga förskolor.