Nyfiken på Tony Mufic

Tony Mufic är sedan ganska exakt tre år sedan utbildningsdirektör på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg. En av hans medarbetare i förvaltningen ställde ett par nyfikna frågor till honom.

Hon har forskat på lärares användning av digitala resurser i undervisningen

Eva Svensson var nyfiken på att undersöka vad det är som lärare gör när de är duktiga användare av digitala resurser. Hon blev överraskad över lärares uppfinningsrikedom och över hur enkla verktyg kan användas på väldigt varierande sätt.

Nyfiken på Marina Ljungdahl Karlsson – utvecklingspedagog

Marina Ljungdahl Karlsson är förstelärare och utvecklingspedagog på Högastensskolan i Helsingborg. Här berättar hon om sitt uppdrag, hur en vanlig vecka kan se ut och vad hon tycker mest om med sitt arbete.

Kreativum – Kreativt rum fyllt med teknik och digital kompetens

Ledningen på Gläntanskolan i Helsingborg hade under en längre tid funderat på hur de skulle tillgodose elevernas intresse för att testa ny teknik. Lösningen blev slutligen en satsning på det som kommit att kallas Kreativum, ett kreativt rum fullt av potential och möjligheter för både elever och lärare.

Hållbar konsumtion och produktion med TaGe-skåpet

Att arbeta mot de globala målen kan vara både stort och litet. Varför inte skaffa ett TaGe-skåp? På Jordbodalens förskola är TaGe-skåpet tydligt kopplat till mål 12, hållbar konsumtion och produktion.

Nyfiken på Magdalena Beben – mottagare av Vetenskapsakademins lärarpris

Magdalena Beben arbetar på Tågaborgsskolan. Hon tror på varje elev och hon brinner verkligen för matematiken. Tidigare i år mottog hon Vetenskapsakademins lärarpris i matematik. ”För att hon med brinnande passion för matematik använder varierade- och elevaktiva arbetssätt för att engagera alla sina elever, samtidigt som hon skapar strukturer för matematikundervisning som hon delar med […]

Att hitta förebilder för skolungdomar

E-sport och gaming har växt fram som ett av de stora fritidsintressena för barn och ungdomar. Elevhälsan arbetar för att stötta elever att hitta en bra balans kring spelandet. Förutom att vi själva sprider kunskap och tips arbetar vi även med positiva förebilder. Skolsköterskan Ida Casparson tar hjälp av en världsstjärna inom e-sport som också […]

Hållbart SSA-arbete på Gantofta skola

Gantofta är skolan som har valt att koppla samman skolans arbete med samverkan, skola och arbetsliv (SSA) med skolans miljö- och hållbarhetsarbete. Förstelärare Vildana Basic leder arbetet och har som mål att göra det enkelt för sina kollegor att samverka och hitta vägar för att möta verksamheter utanför skolan och uppmärksamma deras arbete och de […]

Föräldramötets betydelse?

Föräldramötet är en möjlighet för oss i skolan att involvera föräldrar i deras barns vardag i skolan. Därför anser jag, både som förälder och som förebyggande ANDTS-samordnare, att vi är skyldiga våra barn och ungdomar att låta deras föräldrar vara delaktiga och aktiva i så stor grad som möjligt när vi genomför föräldramöten.

Struktur för specialpedagogiskt arbete – att ställa om till fjärr- och distansundervisning

I spåren av covid-19 behöver vi hitta nya sätt att planera och arbeta. I nedanstående text presenterar specialpedagog Ljiljana Milic Pavlovic tankar och idéer om elevhälsoteamets specialpedagogiska arbete under omständigheter då det är aktuellt att förbereda för fjärr- och eller distansundervisning i grundskolan.