Hur skapar vi tillsammans förändring och vad sker i mötet med förändring?

De kommunala förskolorna på Drottninghög arbetade under läsåret 18/19 med förändring. Alla barngrupper arbetade med sina egna projekt utifrån olika observationsfokus och arbetet tog olika riktning och form. Titta in ett av projekten och förundras tillsammans med barnen på avdelning Flodhästen på Kristallens förskola!

Varför digitala prov?

Beroende på vem man frågar så varierar svaret på frågan ”Varför digitala prov?” Det kan vara för att eleverna kräver det, för att Skolverket kräver det, för att lättare kunna följa upp studieresultat eller kanske för att det är mer effektivt. Det finns också flera skäl till att en kommun väljer att erbjuda skolorna digitala […]

Jonas inspirerar andra att arbeta kreativt med digitala verktyg

Jonas Svensson har arbetat inom Helsingborgs stads skolor i 20 år varav de senaste fem åren med IKT-frågor. Hans breda kompetens av digitala verktyg gjorde att han blev inbjuden som talare under SETTdagarna som nyligen gick av stapeln på Kistamässan i Stockholm. Nu hoppas han att fler pedagoger börjar jobba med digitala verktyg på ett […]

Programmering i skolan – vad och hur?

Vad innebär egentligen programmering i klassrummet och hur kan man göra? Lyssna på det senaste avsnittet av Välkommen till kvartsamtal så får du veta mer.

Digital kompetensutveckling i förskola: QR-koder

I Bjuvs kommuns förskolor växer intresset för användningen av digitala verktyg och matchas med ett ökat utbud av workshops för personalen.

LiKA är till för dig!

Är du en av Helsingborgs 1226 lärare inom grund-  eller gymnasieskolan som har genomfört och publicerat självskattningen LiKA lärare? Eller är du skolledare och har varit delaktig i skattningen LIKA ledning av din verksamhet? Vad är då nästa steg?

Digital kompetensutveckling i förskola: greenscreen

I Bjuvs kommuns förskolor växer intresset för användningen av digitala verktyg och matchas med ett ökat utbud av workshops för personalen.

Digital kompetensutveckling i förskola: programmering

I Bjuvs kommuns förskolor växer intresset för användningen av digitala verktyg och matchas med ett ökat utbud av workshops för personalen.

Boken på duken – film som läsfrämjare

Film som läsfrämjare – hur funkar det? Filminstitutet skapade ett projekt för ett par år sedan som handlar om hur man kan använda filmen för att väcka barns och ungas läslust.

Mediepedagogik och digital kompetens i förskolan

Simon Melin och Alexandra Ivö är förskollärare på två olika förskolor i Helsingborgs stads skolor. En sak som de har gemensamt är att de båda arbetar mycket med rörlig bild tillsammans med barnen. I det här avsnittet av podden Välkommen till kvartsamtal svarar de bland annat på frågan om hur barn kan utveckla digital kompetens […]