Lär eleverna genomskåda falska nyheter

Har ni sett Statens medieråds senaste lärresurs? – Propaganda och bilders makt. Falska nyheter, vinklade budskap och propaganda blir allt vanligare. Ofta byggs trovärdigheten upp med hjälp av bild och film. Nu finns ett nytt skolmaterial för att stärka barn och unga som möter falska nyheter, vinklade budskap och propaganda. Med en mobil i varje […]

Google Classroom i undervisningen

Eva Svensson arbetar på Laröds skola och är Helsingborgs stads kommunlicentiand i naturvetenskapernas didaktik på Campus Helsingborg. Under våren har hon intervjuat 17 lärare som under en längre period använt verktyget Google Classroom i undervisningen. De har svarat på frågor som handlar om varför de använder verktyget, hur de gör och vilka effekter de upplever […]

Programmera mera

  Programmera mera är den första programserien i en större satsning som UR gör kring programmering. I den första serien har man år 3 som målgrupp och väljer att främst lyfta det datalogiska tänkandet. Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster […]

Digilär i engelska på Gantofta

Jag har fått möjligheten att testa det digitala läromedlet Digilär i ämnet engelska på Gantofta skola.  Efter förfrågan från elever och föräldrar gjorde jag en enkel presentationsvideo där jag kortfattat berättar om några av de viktigaste funktionerna inne i Digilär. Just nu jobbar årskurs sju och nio aktivt med Digilär. Digilär är precis som ett […]

Ny skola, ny termin och nya utmaningar

Hoppas att ni har haft ett skönt sommarlov och laddat upp era batterier inför kommande läsår. Nu har höstterminen rullat igång på ny skola  för mig – på Gantofta skola. Jag valde efter en rad år på Ättekullaskolan att anta nya utmaningar. Jag gjorde en presentationsvideo till min nya skola där jag presenterar mig och berättar […]

Avslutat Shakespeare-tema

Jag tänkte uppdatera er lite om hur arbetet runt William Shakespeare och Hamlet har gått med årskurs 9 på Ättekullaskolan. I det senaste blogginlägget berättade jag om varför man ska jobba med William Shakespeare och vad mina elever skulle göra. De fick se filmen Hamlet med Mel Gibson i huvudrollen. Efter filmen fick eleverna skriva en […]

Intervju med piloter och cockpitfilmning

För några dagar sedan flög jag från Ängelholm till Stockholm för att lyssna på föreläsningen ”Ser vi nya kliv i lärandet med digitaliseringen?” av professor Åke Grönlund från Örebro Universitet. Jag blev inbjuden eftersom jag var nominerad till Guldäpplet 2015. På seminarium talade även tidigare Guldäpplepristagarna Martin Fernström och Ylva Pettersson. Det debatterades om hur elevers lärande utvecklas och […]

Travelling by air och elevernas dokumentärfilmning

Travelling By Air och elevernas dokumentärfilmning Jag har sedan vecka 7 arbetat med ett tema som jag kallar ”Travelling By Air” på engelskan. Här kan ni se min introduktion till temat. I ämnet svenska har vi arbetat med förberedelser inför dokumentärfilmning . Det här temat har både sjuor och nior fått arbeta med. Vår ”bas” […]

De digitala verktygen erbjuder helt nya lärande miljöer

På Brunnsberga förskola ser pedagogerna digitala verktyg som en del av allt material som finns på förskolan. Förskolan arbetar medvetet med material och miljöer och är inspirerade av Reggio Emilia. De vill att många olika språk och uttryck ska kunna användas i utforskande och lek.  Vera Rojas, blivande pedagogista och Simon Melin, IKT-ansvarig på förskolan talar om 100 språkligheten i förhållande […]

Vad innebär spridning?

Våra deltagare i Ifous digitalisering i skolan, Filbornaskolan, Högastensskolan, Rönnowska skolan och Wieselgrensskolan, har under hösten fördjupat sig i formativ bedömning med hjälp av digitala verktyg. Parallellt som de arbetar med detta sprider de sina erfarenheter. Spridning av både erfarenheter och resultat är en viktig del i utvecklingsarbete. I enlighet med direktiv från Ifousprogrammet gör […]

Lärares olika kompetenser utifrån ramverket TPACK

En god pedagog? Det finns många tankar och olika tyckanden om hur en bra lärare ska vara. Klart är att en lärare behöver olika typer av kompetenser som samverkar för att den ska nå ut till sina elever och få dem att lyckas så bra som möjligt i skolan och sedan vidare i livet. Att […]

Hur kan vi synliggöra elevens kunskap i multimodala sammanhang?

Digitalisering i skolan handlar som mycket annat i skolan om hur vi säkerställer likvärdigheten i undervisning och bedömning för ett ökat lärande för alla. Ett sätt att säkerställa detta är att undvika att den digitala kompetensen blir en personlig spetskompetens hos några eller en kompetens som enbart finns på vissa skolor. Vi behöver alltså lära […]

Att synliggöra lärandet med hjälp av Instagram

Mörarps förskola i Helsingborg har under det senaste året använt Instagram som en del i att höja den pedagogiska medvetenheten och kvalitén på förskolan. Dokumentation som tidigare mest fångade vad barnen gjorde, fångar idag barnens lärprocesser och synliggör lärandet för barn, pedagoger och föräldrar.

Digitala verktyg som en naturlig del av förskolans lärmiljö

Glädje. Vilken glädje det är att dela med sig. Det var det vi fylldes av efter att vi bjudit in kollegor i förskolan, för att få uppleva vårt arbete med de yngsta barnen och hur de på ett naturligt sätt möter olika digitala verktyg i sin lärmiljö. Vår förskola Brunnsberga är en del av Västra Ramlösa […]

Plantioteket – ett digitalt bibliotek med elevernas egna böcker

På Raus Planterings skola i Helsingborg skriver eleverna berättelser och texter precis som på andra skolor. Skillnaden är att här får eleverna också publicera sina egna böcker i skolans digitala bibliotek – Plantioteket.

Det viktiga är undervisning och lärande – tekniken är bara ett verktyg

Efter en förmiddag på Tågaborgsskolan är inblicken i vilka möjligheter som finns med digitala verktyg i skola och dagens teknik omöjliga att undgå. Det är också tydligt att tekniken i sig inte behöver vara det viktiga, utan de möjligheter tekniken kan föra med sig.