Textsamtal – att bygga föreställningsvärldar

Textsamtal och att bygga föreställningsvärldar. Hur gör man det rent praktiskt? På Västervångskolan i Landskrona har pedagogerna tillsammans med skolbibliotekarien använt Judith Langers modell för att ge eleverna chans att nå en ny nivå i sin läsning.

Presentera, leda, sammanfatta; att tala inför grupp

Inspirerad av nationella proven lät Catherine Karnå eleverna redovisa de texter de läst och analyserat inför grupp. Ett upplägg som eleverna gillade skarpt.

Nytt projekt öppnar väg för lärare

Genom projektet ”Lärarvägen” vill Helsingborgs stad, tillsammans med Arbetsförmedlingen ge människor med utländsk lärarutbildning en skjuts på vägen mot en svensk lärarlegitimation. Glöm inte att titta på filmen överst i klippet.

Glad sommar önskar LärarinnanGöransson

Camilla Göransson fortsatte att arbeta vidare med Moodle School i svenska tillsammans med sina elever på Gantofta skola. Den här gången handlade arbetsområdet om i filmens värld och om ett par som reste med den osänkbara båten Titanic i anslutning till begreppet källkritik.

En resa till vikingatiden

Som en del av vårens ämnesövergripande tema har pedagogerna och eleverna på Tågaborgsskolan i Helsingborg använt green screen för att kunna kliva in i vikingatidens mytomspunna värld.

Retorik- och jämställdhet på Gantofta skola

På Gantofta skola arbetar stora delar av högstadiet med retorik och jämlikhet i ämnet svenska. Den pedagogiska planeringen kan ni läsa här. Målet med detta är att eleverna är ett hålla ett eget enskilt tal. De får välja mellan argumenterande tal, informativt tal och hyllningstal. De lär sig också grundläggande begrepp inom retoriken.  Det kommer […]