Äntligen sagofest igen!

Efter två år av pandemi och avsaknad av gemensamma träffar och aktiviteter i vårt område, var suget stort hos både barn och vuxna efter att få samlas alla och fira tillsammans igen.

Barnen fick göra en papperskorg som nu fångar skräp mitt i staden

Många förskolor och skolor har skräpplockardagar när de städar upp runt skolan eller förskolan och pratar om nedskräpning och sortering av avfall. Det kan vara gott nog men på Maria Parks förskola tog barnen med sig förskollärarna på ett arbete som kom att sträcka sig över ganska lång tid, för så blir det när man […]

Kan interaktiva stadskartor få fler barn och elever i rörelse?

Vi vill se om vi med hjälp av en app och interaktiva stadskartor med tips på rörelser och övningar kan göra det enklare för familjer att tillsammans röra på sig mer. Så beskriver projektgruppen idén om att skapa digitala stadskartor för att få fler familjer att röra på sig och på så sätt öka den […]

Pedagogiskt center arrangerar konferenser för erfarenhetsutbyte och inspiration

Pedagogiskt center arrangerar under 2022 två stora konferenser med syftet att inspirera och inspireras. Rethink Education går av stapeln 13-14 juni under H22 City Expo, och Ute är Inne – Rum för lärande äger rum 30-31 augusti.

Barnens röster i hissar och på bussar

Pedagogerna fick en idé och ville låta barnens röster höras i hissar och efter en verksamhetsdag förstod de att idén kunde bli verklighet. Nu har barnen spelat in ljud till både hissar och bussar och deras röster kommer sätta spår hos både invånare och besökare i Helsingborgs stad.

Skräphantverk blir virtuell modevisning

Det började med ett par dyk i havet en dag i oktober. På plats var dykarklubben Delfinen men också gymnasieelever från hantverksprogrammet Textil design på Nicolaiskolan. Redo att dra upp och sen skapa kläder av skräpet som dykarna drog upp ur havet! Idag, nästan sex månader senare, står elever och lärare redo för en modevisning […]

Eleverna på Raus Planterings skola får påverka sitt område inför framtiden

Att känna sig trygg där man bor, att ha möjlighet att röra sig fritt i sitt bostadsområde är viktigt för barns välbefinnande och kunskapsutveckling. Raus Planterings Skola, Helsingborgshem, FoU och stadsbyggnadskontoret, har involverat eleverna på Raus Planterings skola till ett tryggare och mer hållbart Planteringen då de är en del av invånarna i bostadsområdet.

En lärplattform som både stöttar i vardagen och utvecklar dig som lärare

Vi behöver alla lära om och lära nytt ibland. Och det livslånga lärandet är betydelsefullt både för dig som individ men också för att organisationer ska klara av förändringar i samhället. I Helsingborg finns sen en tid lärplattformen Hbg Learns där all utbildning finns samlad på en plats. Jessica Clarenbeck är mycket positiv till upplägget.

Lektionsmaterial om alkohol för att minska ungdomsdrickandet

I Skåne är den genomsnittliga debutåldern för alkohol 14 år. Kommande Valborg och student är tillfällen då många ungdomar kommer i kontakt med alkohol. Här finns tips på hur du som pedagog kan göra för att upplysa elever och föräldrar om alkohol.

”Vi tror på delaktighet och har stor respekt för elevernas tankar och konflikter”

I veckans Nyfiken på svarar Mette Nilsson, Nina Thornqvist, Mona Hussein Ali och Mima Nikolic på frågor. De fyra arbetar tillsammans på Raus Planterings skola och berättar här om föräldrasamverkan, trygghet och ansvar samt framgångsrik undervisning.

Den digitala förskoleassistenten Laiban – finalist till Götapriset

Den 2 maj kommer Kvalitetsmässan att tillkännage vinnaren av Götapriset för bästa utvecklingsprojekt inom offentlig sektor. En av de fem finalisterna är innovationen Laiban, den digitala assistent som Simon Melin, pedagogisk utvecklare på Pedagogiskt center, utvecklat för förskolan.

Release av Syntes – Utvecklingsartiklar från Lärarnas skolutvecklingskonferens 2021

Helsingborg var 2021 värd för Lärarnas skolutvecklingskonferens, arrangerad av Skånes Kommuner. Konferensen återkommer vartannat år, och målet är att skapa en arena för professionellt lärande, samt att främja och sprida verksamma lärares utvecklingsprojekt.

Högstadieelevernas kemikunskaper ökade med utmanande laborationer i gymnasieskolans Molekyllabb

Kan kunskaper i kemi och intresset för kemiämnet öka hos våra högstadieelever om de gör utmanande laborationer i en fullt utrustad kemisal på en gymnasieskola? Det har gymnasieläraren Marika Davidsson testat under läsåret i innovationsinitiativet Molekyllabbet för unga kemister i Helsingborgs stads skolor.

Det elevrådet pratar om pratar alla om

Sanna Mikkelsen har barnens perspektiv i allt hon gör. När något som är aktuellt i staden hennes elever bor i är det en självklarhet att det är något alla elever ska få höra om. Därför är det självklart att elevrådet ska prata om H22 och om H22: superhjältar.

Går det att individualisera undervisningen i matematik med hjälp av blickspårning?

En av de största utmaningarna inom skolan är att individualisera undervisningen för att möta alla elever på den nivå där de befinner sig. Osama Abbas är lärare på Elinebergsskolan och initiativtagare till ett projekt där han vill undersöka om blickspårningsteknik kan hjälpa till med att bättre förstå elevers informationshämtning. Testet genomförs i ämnet matematik.

Språket är nyckeln till framgång

Att kunna uttrycka sig i tal och skrift är en förutsättning för att aktivt kunna delta i samhället och språk är i grunden en demokratifråga. Att förbättra den språkutvecklande undervisningen är just nu ett prioriterat arbetsområde i Helsingborgs stads skolor. Monica Andersson, Ulrika Borkmar och Tina Sjöberg är språk-, läs- och skrivutvecklarna på Pedagogiskt center. […]

Digitala nationella prov i årskurs 6 – många fördelar

I februari 2022 genomförde årskurs sex på Nanny Palmkvistskolan för första gången nationella prov i Svenska och Svenska som andraspråk digitalt i provtjänsten Trelson Assessment. Pedagogerna Fatbardha Trstena och Max Nilsson svarar på frågor om sina lärdomar efter första tillfället. De är eniga om att fördelarna med den nya formen är många.

Projicering av vatten eller kanske en egen superhjältesång?

Fyra superhjältar, en stad, tusentals förskolebarn och oändligt många kreativa sätt att möta dem. Två exempel på hur barnen jobbar är från Råå förskola och Jordbodalens förskola. Båda jobbar med de globala målen. Den ena har skrivit en egen sång och den andra projicerar och målar vatten.

Rum för lärande med konferensen Ute är inne

Behöver du inspiration till utomhusbaserat lärande som bidrar till att uppnå läroplanens mål? Forskning pekar på att barn och vuxna som är ute mycket blir friskare, förbättrar sin koncentrationsförmåga och mår bättre. Nu kommer den sjunde upplagan av konferensen Ute är inne till Helsingborg hösten 2022 där du får inspiration till lärande utomhus.

Sopsamlarmonster, fantasimonster, skräpletare och superhjältar – Alla kan vara hjältar

Under verksamhetsåret har barn på Åhusgatans förskola från gröna gruppen på avdelning Äpplet arbetat med ett projekt med fokus på hållbar framtid, samspel och kommunikation. Arbetet har inkluderat allt från olika monster, skräpletare och superhjältar.