Sopsamlarmonster, fantasimonster, skräpletare och superhjältar – Alla kan vara hjältar

Under verksamhetsåret har barn på Åhusgatans förskola från gröna gruppen på avdelning Äpplet arbetat med ett projekt med fokus på hållbar framtid, samspel och kommunikation. Arbetet har inkluderat allt från olika monster, skräpletare och superhjältar.

RETHINK EDUCATION – konferensen för dig som är pedagog, lärare och rektor

Den 13-14 juni under H22 City Expo är det dags för RETHINK EDUCATION, konferensen för dig som är rektor, lärare och pedagog. Under två dagar möter du föreläsare, forskare, inspiratörer och innovatörer som pratar om ämnen som VR/AR/AI i undervisningen, datadriven skolutveckling, Internet of Things (IoT) och innovativa skolutvecklingsprojekt.

Nyfiken på Mikael Fransson som gärna reser med eleverna

Mikael Fransson är förstelärare på Västra Berga skola. I slutet av förra året blev Västra Berga skola beviljade två stipendier från Olof Palmes minnesfond som nu ska användas för att ta med årskurs nio till Berlin och Auschwitz. Detta är en del av att arbeta med demokrati och syftet med resan är att kunna diskutera […]

Öppna upp för H22 City Expo med hjälp av superhjältarna

H22 är Helsingborgs stora välfärdssatsning för att utveckla morgondagens lösningar för en ökad livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad. Superhjältarna Vinda, Blubba, Eldar och Larve kommer ta hand om stadens och City Expots yngsta deltagare. Djupdyk i varje superhjältes ämnesområde och fördjupa på så sätt arbetet inom olika områden av läroplanen.

Från lantbruk till klassrum

Johanna Lindblom arbetade tidigare inom lantbruk men valde att sadla om till lärare. I och med Helsingborg stads samarbete med ledarskapsutbildningen Teach for Sweden studerade Johanna under två års tid pedagogik samtidigt som hon arbetare som NO-lärare på Gläntanskolan i Helsingborg. 

Nyfiken på Annika Borgkvist – reflektioner efter 30 år som lärare

Annika Borgkvist har arbetat på Gantofta skola i 30 år. Hon är utbildad grundskollärare i årskurs 1 till 7. Just nu undervisar hon i svenska och so i en årskurs 4 och en årskurs 6 och är även mentor i årskurs 4. Vi har ställt några nyfikna frågor till Annika om hur det är att […]

Föreläsning och lektionsmaterial för hälsosam gaming

På Skåneveckan för psykisk hälsa föreläste Oskar Hemby om gaming och hälsa. Se en inspelning av Oskars föreläsning. Här hittar du också ett lektionsmaterial att använda i årskurs 6 och uppåt.

Pedagogiskt center organiserar satsning på nya läroplaner

Över 1000 lärare i Helsingborgs stads skolor deltar i den viktiga implementeringen av nya läroplaner. Det är en satsning som spänner över alla Helsingborgs stads skolor och som organiseras av Pedagogiskt center.

Digitala läroböcker – flipp eller flopp?

Hur står sig den digitala läroboken mot den tryckta? Vad för slutsatser kan man dra från att använda den ena eller den andra? Det ville Karin Bergöö Ripell som arbetar som förstelärare på Högastensskolan ta reda på.

Nyfiken på Emma Nilsson – hon gör tematiken i H22 pedagogisk

Går det att koppla läroplanen till H22? Det är just det som pedagogresurs Emma Nilsson har fått i uppdrag. Utifrån tematiken på H22 City Expo undersöker hon hur pedagoger kan bedriva undervisning inom respektive temaområde för barn och elever genom att koppla det till läroplanen.

Medieelever arbetar med den politiska kampanjen #lagarförallabarnsframtid

Tredjeårseleverna på Nicolaiskolans medieinriktning har under hösten arbetat med den nationella #lagarförallabarnsframtid-rörelsen på initiativ av Helsingborgs ANDTS-samordnare Stefan Åberg och med medieläraren Kristina Sava.

Eleverna fick upptäcka staden och sedan berätta om det i en utställning på Dunkers

Efter en stadsvandring fick treorna på Ättekullaskolan skriva om och rita informativa affischer till olika tidsepoker, historiska personer och Kärnan i Helsingborg. De fick göra sitt eget läromaterial. Affischerna och faktatexterna har nu resulterat i en utställning av elevernas alster på Dunkers kulturhus.

Matte på ditt starkaste språk

Vad behöver vi göra för att kunna införa ett arbetssätt där elever kan bli bedömda på sitt starkaste språk? Det är frågan som ligger till grund för initiativet Matte på ditt starkaste språk. Just nu utforskar Helsingborgs stads skolor den här frågan tillsammans med lärare, studiehandledare och elever i årskurs 6-9 på Högastensskolan.

När Sagoprojektet möter julen får barnen möta barnkonventionen

Vårt Sagoprojekt spänner som ett paraply över allt vi arbetar med under året i förskolan, så även våra traditioner. På Tuvehagens förskola, på avdelningen Hagen, har pedagogerna skapat en julkalender där barnen tillsammans med bokens karaktärer, Kurran och Pigan, får möta och fundera över värdegrundsfrågor.

Lyckat VFU-arbete säkrar lärarefterfrågan i Helsingborg

Lärarbristen är utbredd i Sverige. I Helsingborg säkrar vi framtida kompetens genom ett lyckat VFU-arbete.

Fyra superhjältar guidar barnen på H22 – och några barn får träffa dem redan nu

Under H22 City Expo nästa sommar kommer fyra superhjältar att fungera som de yngre barnens guider till olika teman och upplevelser. Skol- och fritidsförvaltningens uppdrag är nu att hjälpa till att fylla superhjältarna med pedagogiskt innehåll, men också att ge dem namn. Så här har Blidögatans och Vindögatans förskola planerat att arbeta med superhjältarna.

En språkutvecklande trädgård och en rullande logoped

Magdalena Ebelin är logoped på elevhälsan i Helsingborg och arbetar delvis ambulerande. Hon är idébärare bakom två innovationsinitiativ som skol- och fritidsförvaltningen valt att testa under året. Idén med en språkutvecklande trädgård testades under vårterminen och nu under hösten har arbetet med en logopedmottagning på hjul satts i rullning. Det är två olika idéer men […]

KomTeks julkalender – en kalender som blandar pyssel med teknik

Nu är snart väntan över! Om bara några dagar är det den 1 december och vi får äntligen öppna den första luckan i KomTeks julkalender – en kalender som blandar pyssel med teknik.

Här stöttar man skolorna för att främja närvaroarbetet

Att tidigt fånga upp och uppmärksamma elevers frånvaro är viktigt. På Pedagogiskt center arbetar personalen i nära samarbete med Elevhälsan med att stödja skolorna i Helsingborg i deras pedagogiska arbete. För att främja närvaro arbetar de bland annat med att utveckla och stärka mentorns roll, utveckla lärmiljöer och att stödja verksamheten med digitala system.

Inger har fått sitt arbete publicerat i en vetenskaplig tidskrift

Inger Edforss Fuchs är en av de som deltog i forskningsprojektet VASS, Virtuell värld möter autentisk värld i ett sinnligt och samlat lärande, som genomfördes 2012-2015. Nu publiceras en rapport som beskriver projektet i en vetenskaplig tidskrift.