Kom igång med Grej of the day (GOTD)

Vill du arbeta med minilektioner Grej of the day (GOTD) med dina elever? Här kommer tips på hur du snabbt och enkelt kan komma igång.

Retorik- och jämställdhet på Gantofta skola

På Gantofta skola arbetar stora delar av högstadiet med retorik och jämlikhet i ämnet svenska. Den pedagogiska planeringen kan ni läsa här. Målet med detta är att eleverna är ett hålla ett eget enskilt tal. De får välja mellan argumenterande tal, informativt tal och hyllningstal. De lär sig också grundläggande begrepp inom retoriken.  Det kommer […]

Grej of the day (GOTD) – Alla hjärtans dag

I dag är det Alla hjärtans dag, men varför firar vi egentligen denna dag? Här är en enkel minilektion som du kan göra med dina elever för att skapa nyfikenhet och lära dem fakta om Valentins dag, eller alla hjärtans dag, på ett roligt sätt.

Läsmagi del 3 – den röda tråden

Hur hjälper man eleverna att hitta den röda tråden i berättelsen de skriver eller läser? Ett tips är att använda en riktig röd tråd. Med hjälp av den får eleverna hjälp att sammanfatta texten.

Läsmagi del 2 – arbetet är i gång

Det är alltid svårt att lära sig något nytt! Men det är väl så det ska vara? Jag fick uppleva så många underbara ögonblick av läsmagi idag med mina elever i åk 3.

LärarinnanGöransson är tillbaka

I det här inlägget kommer ni läsa om mitt möte med Prins Carl-Philip, hur jag har arbetat med språk- och litteraturhistoria, grannspråk och författarprojekt. I höstas blev jag återigen nominerad till Guldäpplet för tredje året och i samband med det blev jag uppbjuden till Skolforum i Älvsjö.

Läsmagi del 1 – res och upplev med böcker

Nu ska vi läsa och skapa magi. När jag läser kan jag resa i tiden till förr eller till framtiden. Jag har varit i Australien massor av gånger, i böcker, men aldrig på riktigt. Att resa och uppleva med böcker är gratis om man lånar böcker på biblioteket och alldeles, alldeles magiskt! Bild från Pixabay […]

Högläsning som bas för all kunskap

Lyckad undervisning i mitt klassrum Mitt namn är Maria Tufvesson Westgaard. Jag arbetar sedan 16 år på Västervångskolan i Landskrona.  Jag utbildade mig på Borås högskola till Sv/So lärare åk 1-7. Jag passade då också på att utnyttja att även Bibliotekshögskolan fanns där och läste utöver min utbildning även 20p ”Barn och ungdomslitteratur” något jag […]

Litteraturhistoria – en pedagogisk utmaning

Mitt namn är Annika Ungewitter och jag är förstelärare i svenska på Allvar Gullstrandgymnasiet i Landskrona. Jag undervisar förutom i svenska också i religion och i kursen Interkulturella perspektiv som är en fördjupningskurs inom den beteendevetenskapliga inriktningen på det samhällsvetenskapliga programmet. Att göra svenskämnet levande, skapa engagemang för litteratur hos eleverna och motivera dem till […]

Formativ undervisning – en process

Paula Almström arbetar i årskurs 5 på Ringstorpsskolan i Helsingborg. Förra året när hennes elever gick i årskurs 4 fick de arbeta med att skriva berättande texter utifrån barnkonventionen. Eleverna fick själva välja artiklar från barnkonventionen som de ville skriva om.

Kamratrespons

Mitt namn är Emma Anderberg och jag arbetar på Glumslövs skola i Landskrona sedan 11 år tillbaka. Detta läsår arbetar jag i årskurs 2. Vi har 20 elever i den ena klassen och 21 elever i den andra klassen. Jag är förstelärare i svenska och har huvudansvaret för svenskundervisningen i båda klasserna. Stärka och utveckla […]

Uppdatering av deckartemat

Här följer en liten uppdatering av vad jag och eleverna i årskurs sju (detectivestarsgantofta) och åtta (deckarstjärnorna) har jobbat med. I föregående inlägg fick ni veta hur jag har valt att arbeta med deckare denna gång. I förra inlägget fick ni möta kammaråklagare Eleonora Johansson. Jag bjöd ytterligare två experter kriminalinspektör Anders Cato och kriminalförfattaren […]

Sokratiska samtal

Jag heter Therese Bergström Radojevic, jag är förstelärare i svenska på Västervångskolan i Landskrona. Just nu har jag en åk 4 som jag undervisar i svenska, engelska, SO och NO. Sokratiska samtal – eftertänksam dialog ”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och […]

Nytt deckartema på nytt sätt

Det var ett tag sedan ni läste något inlägg av LärarinnanGöransson. Mina elever  i årskurs 7 och 8 på Gantofta skola arbetar med deckartema. Ni som har följt mig ett tag vet att jag har arbetat med temat tidigare men nu gör jag det på ett annorlunda sätt. Eleverna tävlar i Webbstjärnan och berättar varje […]

Krig och Fred – en klassiker

Nu finns Krig & Fred i mediakatalogen. Nyinspelat, engelskt tal, 6 x 60 min. Påkostad ny BBC-serie efter Tolstojs världsberömda roman. En episk berättelse om de tre aristokratiska ungdomarna Natasha, Pierre och Andrei och deras hopp och framtidstro. Men Napoleons invasion av Ryssland för med sig krossade hjärtan, förödelse och död. Allt förändras för alltid. […]

Hur svårt är svenska språket?

Mahmoud Bitar ska med hjälp av sin kompis Simon lära sig svenska genom att göra olika vardagliga aktiviteter. Det kan handla om att fika, köpa kläder eller att handla på ett apotek. Syftet är att lära ut enkla ord som man har nytta av i vardagen. Mahmoud Bitar gjorde sig känd på sociala medier när […]

Textsamtal

Mitt namn är Linda Narfeldt och jag är förstelärare i Landskrona Stad för SO-ämnena. Jag har arbetat som SO-lärare sedan min lärarexamen 2000, först på Förslövs skola i Båstad kommun och sedan 2011 på Glumslövs skola i årskurs 7-9. Detta läsår håller jag i ”Läslyftet” för arbetslag 7-9 där vi följer modulen ”Samtal om text”. […]

Julig film på flera språk

Nu finns möjlighet att se filmen Farbror Rimfrost / Le Père Frimas / El Padre Frimas. En tecknad julig film med möjlighet att ses på flera språk och med olika textningar. Filmens historia utspelar sig högt uppe i Alperna där Farbror Rimfrost bor, som har fantastiska egenskaper och besitter en magisk makt. Sedan tidernas begynnelse […]

Genre ”på riktigt”

Jag har gått kurser, jag har läst böcker, jag har haft åsikter och gett respons om andras arbete i genre. Men nu är det min tur att undervisa eleverna i skrivande. Det är lite läskigt eftersom jag förväntas veta men aldrig har gjort. Men jag ser det som ett lärtillfälle för mig. Jag gjorde en […]

Grannspråk

Under de sista veckorna har jag jobbat med tema grannspråk med årskurs sju i svenska. Jag gick genom våra vanligaste; norska, danska och finska. Elever fick först ta del av en presentation av alla grannspråken och sidorna 249-251 i Portalboken. Projektet inleddes med norska – bokmål och nynorsk. Eleverna fick se filmen Kontiki där bokmålet är väldigt […]