Elever i olika länder möts – med Pippi som gemensam nämnare

Martina Mihalic läsprojekt har spridit sig ända till Kroatien. Hon började projektet med elever i Helsingborg och med hjälp av e-twinning har flera skolor kunnat vara med i projektet som handlar om Pippi Långstrump. Och Pippi är fortfarande på resande fot.

Nyutexaminerad ämneslärare på nystartat lärlingsgymnasium

Emma Fäldt har varit med om en spännande resa. Som nyutexaminerad lärare var hon med och startade upp Helsingborgs Lärlingsgymnasium. Men hur är det egentligen att arbeta som ämneslärare på en yrkesutbildning och vilket stöd kan man förvänta sig när man är ny på jobbet?

Boken på duken – film som läsfrämjare

Film som läsfrämjare – hur funkar det? Filminstitutet skapade ett projekt för ett par år sedan som handlar om hur man kan använda filmen för att väcka barns och ungas läslust.

Mer om filmkunnighet – en del av MIK

För dig som vill ha fler bra resurser för att undervisa om filmkunnighet eller vill lära dig mer för egen del, bjuder jag idag på bra material från Filmpedagogerna Folkets Bio.

Textsamtal – att bygga föreställningsvärldar

Textsamtal och att bygga föreställningsvärldar. Hur gör man det rent praktiskt? På Västervångskolan i Landskrona har pedagogerna tillsammans med skolbibliotekarien använt Judith Langers modell för att ge eleverna chans att nå en ny nivå i sin läsning.

Bedömning för lärande

Fortbildningskurs i BFL, Bedömning för lärande, resulterade i lyckad kamratrespons bland eleverna på Tusenskönan skola i Landskrona.

Presentera, leda, sammanfatta; att tala inför grupp

Inspirerad av nationella proven lät Catherine Karnå eleverna redovisa de texter de läst och analyserat inför grupp. Ett upplägg som eleverna gillade skarpt.

Här livesänder de sin egen debatt

Enligt läroplanen för år 7-9 ska eleven bland annat lära sig att argumentera. Så när det var dags för årets stora debatt i år 8 på Tågaborgsskolan i Helsingborg, så slog man till ordentligt, med livesändning och röstning i realtid.

Åsa berättar om sex genom historien

Hur dejtade man på 1800-talet? Vad ansågs vara vackert på 1700-talet? Och hur skyddade man sig egentligen när det var förbjudet med preventivmedel? Det är en bråkdel av de frågor som Åsa Hässlekvist, kulturhistoriker och museipedagog, ger svar på.

Moodle School i praktiken

Under ett retoriktema använde Camilla Göransson, lärare i svenska och engelska, sig av Moodle School för att skapa individuella och digitaliserade prov. Här delar hon med sig av både tips och material.