6 tips för att dramatisera en bok

Vad läser du med dina elever? Hur jobbar ni med boken tillsammans? Är du kanske sugen på att utvidga läsningen genom att gestalta och dramatisera er bok? Här är tipsen för dig.

Läsning för alla när Helsingborgs fyror läser

Läsprojektet Helsingborgs fyror läser #Hbgs4laser är ett projekt som innebär att alla årskurs 4 i Helsingborg läser boken Athena. Grattis världen, jag är här nu! av Elin Ek. Huvudsyftet med projektet är förstås att öka läsförståelsen hos barn och boken har alla fått gratis av staden.

Väck boken – digitalt

Ulrika Borkmar, läs- och skrivutvecklare och skolbibliotekssamordnare på Pedagogiskt center, tipsar om och kring digitala böcker för olika åldrar. Passande nu i tider med nätbaserad undervisning. En möjlighet för oss att väcka boken digitalt.

Reading & Writing Power

Under en heldag, den 3 mars, hade alla lärare i Ängelholms grundskolor förmånen att få lyssna till Adrienne Gear, en kraftfull föreläsare som talade på temat språk- läs- och skriv-undervisning. Adrienne arbetar som lärare, lärarutbildare och författare i Kanada och har bland annat skrivit de didaktiska böckerna Reading Power och Writing Power. Den första är […]

Del 2 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Kompensatoriska verktyg

Det finns många olika verktyg som stöder språkutveckling. Men hur kan man lyckas med att använda olika verktyg på ett positivt sätt för eleven? I det här avsnittet om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är fokus på kompensatoriska verktyg. Du får träffa Susanne Robinsson och Michael Bäcklund.

Del 1 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Flerspråkighet och modersmål

I tre avsnitt handlar podden Välkommen till kvartsamtal om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Vi har träffat olika personer inom Helsingborgs stads skolor som alla arbetar med språket på olika sätt. I det här första avsnittet är fokus på flerspråkighet och modersmål.

Elever i olika länder möts – med Pippi som gemensam nämnare

Martina Mihalic läsprojekt har spridit sig ända till Kroatien. Hon började projektet med elever i Helsingborg och med hjälp av e-twinning har flera skolor kunnat vara med i projektet som handlar om Pippi Långstrump. Och Pippi är fortfarande på resande fot.

Nyutexaminerad ämneslärare på nystartat lärlingsgymnasium

Emma Fäldt har varit med om en spännande resa. Som nyutexaminerad lärare var hon med och startade upp Helsingborgs Lärlingsgymnasium. Men hur är det egentligen att arbeta som ämneslärare på en yrkesutbildning och vilket stöd kan man förvänta sig när man är ny på jobbet?

Boken på duken – film som läsfrämjare

Film som läsfrämjare – hur funkar det? Filminstitutet skapade ett projekt för ett par år sedan som handlar om hur man kan använda filmen för att väcka barns och ungas läslust.

Mer om filmkunnighet – en del av MIK

För dig som vill ha fler bra resurser för att undervisa om filmkunnighet eller vill lära dig mer för egen del, bjuder jag idag på bra material från Filmpedagogerna Folkets Bio.