Avslutat tema ”Travelling by air”

Projektet ”Travelling by air” avslutades med att styrman Axel Westermark bjöds in till Ättekullaskolan för att berätta om hur det är att vara pilot. Han jobbar på Ryanair och kom till skolan uniformerad. Många nyfikna elever gick fram till honom för att ställa frågor samt fotografera honom. Axel hade gjort en kort film från sina […]

Skrivstöd för att hjälpa elever i skrivande

På vår skola arbetar vi delvis med gengrepedagogiken och det jag gillar bäst med det är cirkelmodellen. Jag tycker att eleverna utvecklas mycket mer när vi tillsammans läser och skapar texter innan de själv ska börja skriva. Men även om jag tycker att eleverna fått verktyg till sitt skrivande innan de ska skriva själv så […]

Programmering – svenska, matematik och teknik

Vi har börjat arbeta med programmering i årskurs 2 och 3. Eleverna har under hela läsåret fått spela olika spel och göra olika typer av färdighetsträning med hjälp av BlueBots. Detta kan du läsa mer om på  http://matematicum.moobis.se/category/teman/programmering/ Dessa spel och färdighetsövningar ligger nu till grund för att vi ska kunna prata om programmering och sätta […]

Intervju med piloter och cockpitfilmning

För några dagar sedan flög jag från Ängelholm till Stockholm för att lyssna på föreläsningen ”Ser vi nya kliv i lärandet med digitaliseringen?” av professor Åke Grönlund från Örebro Universitet. Jag blev inbjuden eftersom jag var nominerad till Guldäpplet 2015. På seminarium talade även tidigare Guldäpplepristagarna Martin Fernström och Ylva Pettersson. Det debatterades om hur elevers lärande utvecklas och […]

Läsning och läsförståelse med flera olika metoder

Hur får skolan elever att lära sig läsa? Pedagogerna på Brunnsparksskolan använder olika metoder för att eleverna ska knäcka läskoden. Helsingborgs stad har en tjänstegaranti som innebär att alla barn ska kunna läsa efter att de avslutat sitt första skolår. Det är en garanti som Brunnsparksskolan tar på största allvar och en av modellerna som […]

Travelling by air och elevernas dokumentärfilmning

Travelling By Air och elevernas dokumentärfilmning Jag har sedan vecka 7 arbetat med ett tema som jag kallar ”Travelling By Air” på engelskan. Här kan ni se min introduktion till temat. I ämnet svenska har vi arbetat med förberedelser inför dokumentärfilmning . Det här temat har både sjuor och nior fått arbeta med. Vår ”bas” […]

Lässtrategier

Det var ett tag sedan jag bloggade senast men här följer en kort uppdatering om hur det går på Ättekullaskolans högstadium. Jag har under en period jobbat med lässtrategier med mina högstadieelever i årskurs sju och nio i ämnet svenska. Då utgick jag från ”Läsfixarna”  som bygger på ”En läsande klass” och bearbetade om det […]

Padlet och exit ticket

Ni vet den där känslan man kan få som lärare… Man vet vad man vill göra men man vet inte hur man ska göra det? Precis så kände jag det i höstas. Jag ville utveckla mina lektioner och mina elever och kom fram till att jag ville använda mig mer av så kallade exit tickets. […]

Trygghet och tydlig struktur skapar möjligheter för nyanländas lärande

Dalhemsskolan vill att nyanlända elever ska vara en del av helheten på skolan. Arbetet kräver tydlighet och struktur, men det allra viktigaste är att först bygga relationer och fina band med eleverna. När de nyanlända eleverna kommer till Dalhemsskolan får de börja i en klass, precis som alla andra elever. Tidigare var alla nyanlända samlade […]

Att skapa och sprida personliga berättelser med Digital storytelling

Kom igen, använd Digital Storytelling i klassrummet! Kursplanerna kräver det! Verktygen är lätta att använda, konceptet är klart. Det är bara att sätta igång. För er som inte vill googla om Digital Storytelling i klassrummet och sortera bland 9 670 000 resultat är det ett tips att läsa mer om vad det innebär i texten […]

Språkutvecklande arbetssätt med genrepedagogik

I det språkutvecklande arbetet har Drottninghögsskolan valt att använda genrepedagogik och cirkelmodellen som ett praktiskt stöd till pedagogerna. Genrepedagogiken innebär att pedagogerna arbetar parallellt med språkinlärning och ämnesinlärning. Skolan vill med hjälp av ett språkutvecklande arbetssätt att alla elever ska utveckla alla sina språkliga resurser samt det svenska skolspråket. – Vi har gått från att ha […]

Samtalet – grunden för språket

”Forskningen visar att elever som deltar aktivt i samtal som innebär att man använder mer situationsoberoende språk har en god prognos i läs- och skrivutvecklingen. De här samtalen leder också till att eleverna ges möjlighet att utveckla olika typer av förståelsestrategier i sitt läsande och skrivande. Det rör allt från enkla strategier av att kunna […]

Flerspråkighet och modersmålsstöd i förskolan

Flerspråkighet är på många sätt en tillgång och olika språk gynnar varandra. Det står också klart att modersmålsstöd är betydelsefullt för barns språkliga och kulturella identitet och att det ger skolframgång.

Lustfyllt läsmaterial med digitaliserade läslådor

Jag heter Therese Brandmåhr och jobbar på Ängelholms Montessoriskola. Under min montessoriutbildning skulle vi göra ett utvecklingsarbete. Detta var i samband som Ängelholms kommun gjorde satsningen 1:1 och i samma veva fick jag en smartboard i mitt klassrum. Jag kom då på idéen SMART:a digitala läslådor. Jag ville då effektivisera det 100 åriga montessorimaterialet med […]

Berättande i skolan – Tell me a story

Genom berättelser kan du få tillträde till en ny verklighet och berättelserna sätter det inre livet i rörelse. Med berättande i skolan interagerar elever med varandra och lär sig regler för tänkandet. De får möjlighet att se två sidor av ett problem. Elever lär sig att bli kritiska och inte ta till sig allt de […]

Höganäs skolor lyfter läsningen med ”Läslyftet”

Höganäs kommun fick möjlighet att delta i utprövningen av skolverkets nya satsning ”Läslyftet” och har just avslutat första kursen som bland annat hade fokus på samtals betydelse för olika slags textläsning. Det egentliga läslyftet startar först läsåret 2015-2016.

Tidig läs- och skrivutveckling med Helsingborgsmodellen

Helsingborgsmodellen är en kompetenshöjande undervisningsmodell kring läs- och skrivutveckling. Modellen är baserad på erfarenheter ur den inledande undervisningen och det hela har resulterat i en pedagogisk handbok för tidig läs- och skrivutveckling.