Så fungerar distansundervisning i köket och bageriet

Sedan den 18 mars har gymnasieskolan kört undervisning fullt på distans på grund av corona. Onsdag 29 april 2020 besöker vi Rönnowska skolan i Helsingborg. I köket och bageriet får vi följa med Peter Johansson, Ulrika Wenster och Patrik Olsson tillsammans med deras elever på två olika lektioner på distans.

Lärande för hållbar utveckling

I den här filmen förklaras begreppet Lärande för hållbar utveckling. I filmen får du träffa Robin Baltersen, samordnare på Maria Parkskolan, Karin Jonsson Agardh, miljöombud på Dalhems förskola och Inger Fuchs, miljöombud på Västra Ramlösa skola. Berättarröst är Emma Sjöberg, miljösamordnare på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborgs stad.

Klimatskolan – Del 3: I vattnet

Klimatskolan är tre korta förklarande filmer med Emma Sjöberg. Den här filmen handlar om vad som händer i vattnet och är den sista filmen av tre.

Så här mäter vi matsvinn i förskolan

Marie Hertzman, kock på Skogsgläntans förskola, guidar oss genom deras enkla process för att mäta och minska matsvinnet.

Stress under tonårstiden

Oändliga möjligheter men också krav, normer och prestationer som kan vara svåra att hantera. Den här filmen handlar om stress under tonårstiden. Vad som händer i kroppen, hur vi känner igen ohälsosam stress och vilken sorts stöd som kan vara till hjälp för en stressad tonåring.

Klimatskolan – Del 2: På marken

Klimatskolan är tre korta förklarande filmer med Emma Sjöberg. Den här filmen handlar om vad som händer på marken och är den andra filmen av tre.

Klimatskolan – Del 1: I luften

Klimatskolan är tre korta förklarande filmer med Emma Sjöberg. Den här filmen handlar om luften och är den första filmen av tre.

Tre roliga brain breaks

Tips på 3 roliga brain breaks!

Pulsträning och aktiva klassrum med Paul Zientarski

Paul Zientarski är upphovsmannen bakom ”Napervillemodellen” som används på Naperville High School utanför Chicago. Paul har 40 år som idrottslärare bakom sig och talar om idrotten som skolans viktigaste ämne.

Alla behöver börja från början

Annika Rignell tror att det är viktigt att alla elever som ska börja arbeta med programmering får börja med något enkelt, även de äldre.