Förskolekocken Marie om mathjältar, natur, superbär och inspiration

Förskolekocken Marie Hertzman får frågan om vad som är aktuellt på Skogsgläntans förskola. Hon berättar hur mycket som går att göra med ett blåbär, om att väga matsvinn och vara en mathjälte, om grönsaksbingo och om var hon egentligen får all sin inspiration.

Ungdomarna får arbeta med att sätta färg på skolgården

Raus Planterings skola samarbetar med arbetsmarknadsförvaltningen i ett skolgårdsprojekt. Målsättningen med projektet är att utveckla skolans utemiljö och samtidigt skapa fler arbetstillfällen för ungdomarna i Helsingborg.

Flow i uteateljén på Maria Parkskolan

Flow är ett favoritbegrepp för Sanna och Joy, lärare i förskoleklass på Maria Parkskolan, som de ofta använder sig av. Ordet betyder enligt Wikipedia: ”Ett medvetandetillstånd som inträffar när en individ blir helt uppslukad av en aktivitet och går bortom sin reflekterande självmedvetenhet samtidigt som den får en djup känsla av kontroll”. Kan en uteateljé […]

Miljöhjältarna inviger sitt eget soprum

Raus Planterings skola och Helsingborgshem samarbetar kring hållbar utveckling. Tillsammans skapar pedagoger och fastighetsförvaltare förutsättningar för barnen att lära om källsortering och återvinning.

En modern restaurangutbildning med hydroponisk odling

Allt började men den där återkommande fikan gamla kollegor emellan där de två Gunillorna uppdaterade varandra om vad som hänt sedan sist. Gunilla Wallin, restauranglärare på Rönnowska skolan, träffade Gunilla Andersson, restauranglärare på Filborna särskola, som de gjort så många gånger förr. Men den här gången var det någonting som Gunilla A från Filborna ville […]

Maten i magen och inte i soporna

Carina Gladh är kock och måltidspedagog på Salladsgatans förskola. Här beskriver hon förskolans arbete med hållbar utveckling och framför allt arbetet med att minska matsvinnet.

Här bygger cirka 1000 barn på sin framtida stad

För ungefär ett år sedan arbetade Maria Pettersson och hennes klass på Maria Parkskolan för fullt med att göra allt de kunde för att göra H22 begripligt och angeläget för fler elever i skolorna i Helsingborg. Hur gick det och vad har hänt med Barnens H22 sen sist? Vi har pratat med Maria igen.

Barnens klimatlöfte – ett sätt för barn och unga att höja sina röster

Varför är det viktigt att barnen har ett klimatavtal? Tre röster svarar. En lärare, en barnrättsstrateg och en miljösamordnare.

Vi Plan(t)erar tillsammans

Vi Plan(t)erar tillsammans är en dag på Raus Planterings skola där vi arbetat med en kombination av skola, miljö och arbetsliv. Den här dagen fick alla elever se vilka möjligheter de har till att påverka miljön och lära sig om olika yrken som finns för dem att välja i framtiden.

Barnen är med och skapar en ny utemiljö

En plats utomhus där barnen får vara med i utformningen men också vara delaktiga i processen och bli egna aktörer och scenkonstnärer. Det är målet med det projekt som Traktörsgatans förskola arbetar med under våren.

Gantofta skola tolkar de globala målen

Årskurs 4 på Gantofta skola i Helsingborgs stads skolor har på skolans val jobbat med De globala målen för hållbar utveckling även kallat Agenda 2030.

Fika, engagemang och framtidstro

Fler och fler ungdomar känner sig oroliga för klimatet, men att vara orolig för klimat och miljö behöver inte betyda att man saknar hopp. Det kan faktiskt vara tvärtom. På Nicolaiskolan fångas elevernas oro och vilja att förändra upp i skolans hållbarhetsråd.

Barnens intresse för Kärnan och Rådhuset har lämnat spår i staden

Om du som barn får möjligheten att känna delaktighet i din egen stad har du förmodligen bättre chanser att växa upp till en framtida demokratisk medborgare. Ett sätt att lära känna sin stad är genom att utforska historiska platser. Det fick 5-årsgruppen på Furutorpsgatans förskola göra under förra året. Dessutom fick de göra en egen […]

Om massutrotning, biologisk mångfald och en lärares vånda

Att reagera på saker du ser och hör, på omvärlden och det som händer i den. Det vill vi alla men ibland är det svårt att veta hur. Inger Fuchs är en av de som ständigt driver framåt och involverar eleverna i det som händer på vår planet här och nu. Så här agerar hon […]

Hållbara lärmiljöer i förskolan 

När det var dags att flytta till nya lokaler såg pedagogerna på Kristallens förskolas 5-årsavdelning en möjlighet att skapa lärmiljöer de laddat för att få till under en lång tid. I april 2020 stod deras nya förskola redo. Utformad utifrån ledord som hållbar, tydlig, innovativ, inbjudande och tillgänglig.

Eldsjälar som brinner för att skapa likvärdiga möjligheter genom återbruksmaterial

Ett kreativt återbruk för alla barn i vår stad. Det är vi många som drömmer om. Och nu har vi lyckats ta ett par steg på vägen mot vårt gemensamma mål.

Jag, nuet, stegen och framtiden

“Jag vill kunna se mina barn i ögonen och säga att jag gjorde det jag kunde”.

30 000 kemikalier

Vet du om att vi dagligen är omgivna av cirka 30 000 kemikalier? Många av dem är helt ofarliga för oss medan andra kan skada oss på olika sätt. De finns där runtomkring oss såväl i våra hem som i skolan och förskolan. Vad kan vi göra för att minska risken att påverkas negativt av […]

Hållbar konsumtion och produktion med TaGe-skåpet

Att arbeta mot de globala målen kan vara både stort och litet. Varför inte skaffa ett TaGe-skåp? På Jordbodalens förskola är TaGe-skåpet tydligt kopplat till mål 12, hållbar konsumtion och produktion.

Förskolebarnen som skapar hållbara relationer för en hållbar framtid

I dessa mycket märkliga tider behöver vi hitta nya sätt att se, lyssna, höras, mötas och sätta spår. I S:t Jörgens förskolor försöker vi så gott vi kan att inte ställa in utan försöker istället ställa om.