En språkutvecklande trädgård och en rullande logoped

Magdalena Ebelin är logoped på elevhälsan Helsingborg och arbetar delvis ambulerande. Hon är idébärare bakom två innovationsinitiativ som skol- och fritidsförvaltningen valt att testa under året. Idén med en språkutvecklande trädgård testades under vårterminen och nu under hösten har arbetet med en logopedmottagning på hjul satts i rullning. Det är två olika idéer men de […]

”Vi kom fram till att vi behöver utveckla vårt språkutvecklande förhållningssätt”

I och med satsningen Samverkan för bästa skola har Ekeby skola gjort en del förändringar. Till exempel mer samplanering och sambedömning mellan ämneslärare, ett språkutvecklande förhållningssätt där språkets glasögon ständigt är på, strukturer och stödmallar som hjälp för att ta reda på elevernas förkunskaper och kooperativt lärande där eleverna stöttar varandra. Lärarna Ronja och Josefin […]

Språket nyckel till integration

Vlatka Glumac, verksamhetschef för elevhälsa förskola och skola, samt Erika Blücher, kvalitetschef och skolchef, svarar på nyfikna frågor kring integration och god kunskapsutveckling i det svenska språket till Bjuvs barn- och utbildningsförvaltning.

Välkommen in i sagans värld! – När arbetet startar

En ny termin, ett nytt läsår, och för alla oss på förskolorna i Ödåkra, en ny bok att arbeta med. Utifrån våra kriterier för bokvalet genomfördes i slutet av förra terminen en mycket jämn omröstning, där “Kurran och pigan på djupt vatten” av Lisa Moroni, till slut blev den vinnande boken.

Avslut och sammanfattning av ett konstigt år

Inget ont som inte har något gott med sig brukar man ju säga…. …och när vi tittar tillbaka på detta året och summerar vad vi har lärt oss av alla de utmaningar som vi ställs inför så kan vi se att det är just precis så. Vi ser att vi har tagit oss igenom detta […]

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – andra året

Under läsåret 2020/2021 har vi fördjupat kunskaperna kring kooperativt lärande i fritidsverksamheten i Bjuvs kommun. Tillsammans formar vi ett gemensamt synsätt och gemensamt språk.

6 tips för att dramatisera en bok

Vad läser du med dina elever? Hur jobbar ni med boken tillsammans? Är du kanske sugen på att utvidga läsningen genom att gestalta och dramatisera er bok? Här är tipsen för dig.

Läsning för alla när Helsingborgs fyror läser

Läsprojektet Helsingborgs fyror läser #Hbgs4laser är ett projekt som innebär att alla årskurs 4 i Helsingborg läser boken Athena. Grattis världen, jag är här nu! av Elin Ek. Huvudsyftet med projektet är förstås att öka läsförståelsen hos barn och boken har alla fått gratis av staden.

Nyfiken på Sofie Johansson och flerspråkiga lärmiljöer

Sofie Johansson deltog under läsåret 19/20 i ett utvecklingsarbete för integration på lika villkor. Under arbetet skapade hon strukturer för flerspråkiga lärmiljöer i sitt klassrum som uppskattades av både elever och studiehandledare.

Allt under samma paraply

Varje år arbetar de fyra kommunala förskolorna i Ödåkra med ett gemensamt sagoprojekt. I år har de valt boken Monster, spöken och kanelbullar av Alexander Jansson. Nytt för i år är att sagoprojektet fungerar som ett paraply, under vilket allt arbete och all undervisning får plats.

Svitlana svarar på frågor om boksamtal och språkutvecklande arbetssätt i förskolan

Svitlana Rado är legitimerad förskollärare och grundskollärare (1-4) med nästan 23 års erfarenhet i det pedagogiska arbetet. Sen april 2009 arbetar hon som förskollärare på Stattena förskola. Svitlana tycker mycket om sitt jobb och är intresserad av många olika områden. De senaste åren har hon fokuserat mycket på barns språkutveckling.

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Väck boken – digitalt

Ulrika Borkmar, läs- och skrivutvecklare och skolbibliotekssamordnare på Pedagogiskt center, tipsar om och kring digitala böcker för olika åldrar. Passande nu i tider med nätbaserad undervisning. En möjlighet för oss att väcka boken digitalt.

Del 3 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Kommunikation och skapande på förskolan

I tredje och sista delen om språk- och kunskapsutvecklande arbete i Helsingborgs stads skolor pratar vi om kommunikation och skapande med dockteater på förskolan. I poddavsnittet får du följa med till Diamantens förskola och träffa Chris Danielsson, där hon berättar om avdelning Solens teaterprojekt.

Barnen reser med Lilla Ärtan

På våra fyra förskolor i Ödåkra är arbetet med årets språkprojekt i full gång. Trots att vi alla har samma bok som utgångspunkt för vårt arbete, ser projektets innehåll  olika ut beroende på vilken förskola man besöker. Med barnens nyfikenhet, intresse och behov i fokus formar varje avdelning sin egen resa.

Del 2 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Kompensatoriska verktyg

Det finns många olika verktyg som stöder språkutveckling. Men hur kan man lyckas med att använda olika verktyg på ett positivt sätt för eleven? I det här avsnittet om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är fokus på kompensatoriska verktyg. Du får träffa Susanne Robinsson och Michael Bäcklund.

Kollegialt erfarenhetsutbyte i förskolan

Möjligheten att dela med sig och att få lära av varandra efterfrågas i personalgrupperna på förskolorna vilket har resulterat i att kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte är ett prioriterat mål i många av verksamheterna. Följ med på en välanvänd kompetensutvecklingsdag i Bjuvs kommuns förskolor.

Lässugna barn har fått både förskolebibliotek och kapprumsbibliotek

På Salladsgatans förskola är det nya förskolebiblioteket nu invigt. Samtidigt har man också, tillsammans med Helsingborgs bibliotek, byggt upp kapprumsbibliotek på varje avdelning.

Avslut och uppstart av språkprojekt i förskolan

Sedan vårt senaste inlägg i bloggen har vi på förskolorna i Ödåkra hunnit med att både avsluta förra årets språkprojekt, men också starta upp Språkprojekt 2019/2020.

Barns rätt, språkutveckling och skapande i förskoleklass

Fyra förskoleklasser med 88 barn på Maria Parkskolan arbetade under förra läsåret med barns rätt, språkutveckling och estetiska lärprocesser i ett gemensamt Skapande skola-projekt. Med projektet lyckades man skapa ett inkluderande arbetssätt som lett till ett fördjupat lärande för eleverna samt en vi-känsla och samsyn över alla de fyra klasserna.