Att hantera problemskapande beteenden i skolan

Med hjälp av den låg-affektiva pedagogiken kan det skapas en pedagogisk miljö med positiva förväntningar på elever som vi upplever har problemskapande beteenden. Elever i behov av särskilt stöd, behöver särskilt stöd. För att kunna arbeta med dessa elever på ett bra sätt krävs därför särskilda metoder. Psykolog Bo Hejlskov Elvén går med självklara steg upp […]

Förutsättningar för effektiv respons

Den tredje strategin för Bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Här kan du läsa om förutsättningar för en effektiv respons från lärare till elev samt se ett exempel från praktiken. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning för lärande. Förutom utformningen av […]

Nyanserad och framåtriktad respons från lärare till elev

Respons, eller feedback, är ett centralt begrepp inom bedömning för lärande. Den här texten handlar om respons från lärare till elev. Den tredje av fem strategier för bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning […]

Pedagogiskt nytänkande på skolan där alla lyckas

“All will succeed” – visionen som bärs av såväl personal som elever på Essa Academy genomsyrar tillsammans med bemötande, digitala verktyg och flexibel inredning skolan. En skola där man bland annat strävar efter att ge eleverna styrkan, självförtroendet och friheten att lära utifrån sina individuella behov och sin egen potential.

Inkluderande lärmiljöer och pedagogisk dokumentation i förskolan

Nicandersgatan förskola ligger i ett lägenhetshus i centrala Helsingborg och bakom tegelväggarna rymmer sig en egen liten värld. Ordet miljö, och lärmiljö, får här en helt ny betydelse.

Det värmer i lärarhjärtat

Hur gör en lärare för att motivera och stötta sina elever till att nå sina mål? Under åren har försteläraren Eva Berglund hjälpt många av sina elever att hitta rätt. Genom att lyssna, anpassa och ställa rimliga krav. Vi frågade vad som motiverar henne att gå till jobbet varje dag. – Eleverna! Svaret kommer självklart. […]

eTwinning som verktyg för verklighetsförankrad undervisning

På Högastensskolan blir det som eleverna gör viktigt, på riktigt, med eTwinning. De får samarbeta med elever från olika länder och undervisningen förankras genom det i verkligheten. Eleverna tycker själva att det är viktigt att det de skriver går att förstå och att språket är bra eftersom mottagaren av det de gör är faktiska personer. […]

Frågor och uppgifter för att skapa situationer som synliggör lärandet

Att hitta indikationer på elevers lärande är ingen lätt uppgift, men genom att arbeta med problemlösning i ett dialogiskt klassrum, och genom att uppmärksamma elevers föreställningar om lärande och undervisning, kan förutsättningar skapas för att upptäcka vart elevers lärande är på väg: har det sikte på undervisningens mål eller har det tagit en annan väg? […]

Likvärdig bedömning och kollegialt lärande genom ämnes- och sambedömningsträffar

I Helsingborg samlas alla pedagoger som genomför nationella prov för sjätte året i rad på träffar för sambedömning. Det är en gemensam satsning för grundskolan/grundsärskolan för en mer likvärdig bedömning för nationella prov årskurs 3, 6 och 9. Det ses som en stor vinst att träffas över skol- och områdesgränser och inte bara inom den […]

Undervisning med 3D – framtidens klassrum?

Professor Anne Bamfords forskning visar att undervisning med 3D kan öka elevers koncentration med förbättrade studieresultat som följd. Elevers kunskap sitter dessutom i längre. Detta är inget man skojar bort. Ängelholm har under en tid fått låna ett 3D-klassrum från AV-Media Hässleholm för att lärare och elever ska få testa på att använda sig av […]