Konditionsträning för bättre skolframgång

Med jämna mellanrum får vi i media läsa om skolor som har valt att lägga extra resurser på mer idrott för eleverna, om projekt där undervisning i andra ämnen än idrott minskas till förmån för ökad mängd fysisk träning. När politiken föreslår att antalet idrottstimmar ska dras ner höjs röster i skoldebatten om vad som […]

Hur du kan arbeta med att förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier

Exempel från praktiken utifrån den första strategin för bedömning för lärande*. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning för lärande I Sverige har vi sedan 2011 nya kurs- och ämnesplaner, där kunskapskraven är skrivna i form av tre kvalitativa nivåer för betygen E, C och A, där A är det högsta betyget. Det finns […]

Ättekullaskolan + minecraft = sant

Spelifiering i lärandet Spelifiering innebär att man använder sig av olika spelmekanismer och tänk från spelvärlden in till områden som i grunden inte är ett spel. I skolan har allt fler pedagoger använt sig av spel som Minecraft, där spelaren utforskar, bygger miljöer och föremål och samarbetar med andra spelare. Erik Nolin, lärare på Ättekullaskolan arbetade för […]

Hög energi-nivå utifrån miljö, hälsa och kommunikation

Med inspiration från Energifallet satte Västra Ramlösa skola ihop två sammanhållande temaveckor med projekt och samarbeten kring Energi i alla årskurser. Det är en härlig känsla att komma in på Västra Ramlösa skola och energinivån är hög på flera olika sätt. På fönstren hänger plakat och collage med slagord som “En hållbar framtid”. I korridoren […]

Kollegialt lärande, varför och hur!

I de bästa av världar fungerar alltid tekniken och de pedagogiska möjligheterna utifrån lärandet kan sättas i fokus. Givetvis måste stora tekniska investeringar göras, men det är i den pedagogiska användningen som de stora utmaningarna finns. Detta är inget man löser över en dag, utan det kräver en del arbete. #Hbg44 är en stor fortbildningsinsats och […]

Förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier

För att arbetet med bedömning för lärande ska bli så bra som möjligt krävs att eleverna är medvetna om och förstår målen med undervisningen och kriterierna som ligger bakom bedömningen. Den första av fem strategier för bedömning för lärande* handlar om att förtydliga lärandemål och bedömningskriterier för eleverna. Genom träning, konkreta exempel, kombination av att […]

EdCamp för kollegiet på Elinebergsskolan

“Ett hopplock av allt som går att hitta inom ett område du själv är intresserad av, kan tillsammans skapa något helt nytt. Som både du och andra kan ha nytta av”, säger Joakim Jardenberg. Den 24 september öppnade Elinebergskolan upp för kollegialt lärande på sitt egna lilla EdCamp. Inbjudna var hela skolans kollegie samt personal […]

En artikelserie för arbete med Bedömning för lärande *

Bedömning för lärande har under senare tid lyfts fram som ett centralt utvecklingsområde i skolan. En översikt kring forskningsområdet har efterfrågats och i dagarna presenterades en kunskapsöversikt om bedömning för lärande i ett nytt nummer av Forskning i korthet. Huvudförfattare är fil dr Andreia Balan, lektor på Skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg. Förhoppningen är att […]

Vilket mindset har du när du möter dina elever?

Har du någonsin funderat över varför vissa elever fortsätter försöka trots motgångar medan andra ger upp? Det här är ett område som har intresserat forskaren Carol Dweck under många år. I sin forskning har hon kommit fram till att det finns två huvudkategorier av tänkesätt som styr vårt handlande; ett fixerat – ”Så här är […]

Flippa fokus till det som verkligen är viktigt

Ett flippat klassrum kan fördjupa relationer, förbättra lärmiljöer, öka elevers ansvar för det egna lärandet och alla elever har möjligheten att få personligt anpassad utbildning. Genom en medveten förändring av lektionsinnehållet kan du rikta fokus på eleverna och deras lärande. Vad handlar det flippade klassrummet om? I det flippade klassrummet “The Flipped Classroom”, eller det omvända […]