eTwinning som verktyg för verklighetsförankrad undervisning

På Högastensskolan blir det som eleverna gör viktigt, på riktigt, med eTwinning. De får samarbeta med elever från olika länder och undervisningen förankras genom det i verkligheten. Eleverna tycker själva att det är viktigt att det de skriver går att förstå och att språket är bra eftersom mottagaren av det de gör är faktiska personer. […]

Frågor och uppgifter för att skapa situationer som synliggör lärandet

Att hitta indikationer på elevers lärande är ingen lätt uppgift, men genom att arbeta med problemlösning i ett dialogiskt klassrum, och genom att uppmärksamma elevers föreställningar om lärande och undervisning, kan förutsättningar skapas för att upptäcka vart elevers lärande är på väg: har det sikte på undervisningens mål eller har det tagit en annan väg? […]

Likvärdig bedömning och kollegialt lärande genom ämnes- och sambedömningsträffar

I Helsingborg samlas alla pedagoger som genomför nationella prov för sjätte året i rad på träffar för sambedömning. Det är en gemensam satsning för grundskolan/grundsärskolan för en mer likvärdig bedömning för nationella prov årskurs 3, 6 och 9. Det ses som en stor vinst att träffas över skol- och områdesgränser och inte bara inom den […]

Undervisning med 3D – framtidens klassrum?

Professor Anne Bamfords forskning visar att undervisning med 3D kan öka elevers koncentration med förbättrade studieresultat som följd. Elevers kunskap sitter dessutom i längre. Detta är inget man skojar bort. Ängelholm har under en tid fått låna ett 3D-klassrum från AV-Media Hässleholm för att lärare och elever ska få testa på att använda sig av […]

IT-förstärkt undervisning och utomhuspedagogik

Vi har tidigare skrivit om ett projekt som vi driver i Helsingborg och som handlar om att använda olika appar i utomhuspedagogisk undervisning. Det heter VASS- projektet – Virtuell värld möter autentisk värld i ett sinnligt och samlat lärande. Inblandade parter är Institutionen för datavetenskap och Nationellt Centrum för utomhuspedagogik (NCU) båda vid Linköpings universitet […]

Brobyggarna – en länk mellan skola och familj för romsk inkludering

En brobyggare i skolan arbetar med att vara en länk mellan familj och skola för barn och elever med romsk bakgrund. I Helsingborg finns idag tre stycken brobyggare som arbetar i skolan. Brobyggarna arbetar med relationer till barn och föräldrar, de informerar skolledning och personal om romsk kultur och historia, de får studera och idag […]

Det viktiga är undervisning och lärande – tekniken är bara ett verktyg

Efter en förmiddag på Tågaborgsskolan är inblicken i vilka möjligheter som finns med digitala verktyg i skola och dagens teknik omöjliga att undgå. Det är också tydligt att tekniken i sig inte behöver vara det viktiga, utan de möjligheter tekniken kan föra med sig. Skolan har valt Google för att poängen är att göra det […]

Skapa situationer som gör lärandet synligt

En förutsättning för en effektiv lärmiljö är att lärande och undervisning är sammankopplade och följer varandra. Då optimeras elevernas möjligheter att uppnå undervisningens mål. Både elever och lärare behöver kunskap och medvetenhet om var eleven befinner sig i lärandeprocessen för att undervisningen ska kunna anpassas till elevernas behov. Tre lärandesituationer för att upptäcka tecken på […]

Konditionsträning för bättre skolframgång

Med jämna mellanrum får vi i media läsa om skolor som har valt att lägga extra resurser på mer idrott för eleverna, om projekt där undervisning i andra ämnen än idrott minskas till förmån för ökad mängd fysisk träning. När politiken föreslår att antalet idrottstimmar ska dras ner höjs röster i skoldebatten om vad som […]

Hur du kan arbeta med att förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier

Exempel från praktiken utifrån den första strategin för bedömning för lärande*. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning för lärande I Sverige har vi sedan 2011 nya kurs- och ämnesplaner, där kunskapskraven är skrivna i form av tre kvalitativa nivåer för betygen E, C och A, där A är det högsta betyget. Det finns […]