Anne Bamford och det tredimensionella klassrummet

Vår konkreta värld är tredimensionell. Allt som kan ses och interageras i den fysiska, konkreta världen är tredimensionellt. För att vi ska uppleva vår omgivning tredimensionellt behöver vi två ögon eftersom det är det som skapar djupseendet. En 3D-projektor använder miljontals mikroskopiska digitala speglar som reflekterar ljuset. Ljuset skapar i sin tur två bilder på […]

Läxor på vetenskaplig grund?

Skolan ska vila på vetenskaplig grund och forskning visar att lärares förhållningssätt är en av de viktigaste faktorerna för elevers resultat. Därför behöver vi ständigt hålla liv i dialogen kring hur lärare arbetar och vilka lärandesituationer lärare skapar. Läxor är i dessa lärandesituationer ett av flera områden att ta i beaktande. Begreppet läxor avser vanligtvis […]

Förr hette det att sno, nu handlar det om att dela med sig

Så är vi igång. Vad härligt att få hälsa välkommen till Pedagog Skåne nordväst. Ett forum där vi inspirerar varandra. Vi arbetar alla med skapandet som grund, att kreativt hitta nya upplägg på teman och/eller att med hjälp av kreativa inslag få elever lockade av ett ämnesområde. Kreativiteten ska flöda för att vi som pedagoger ska […]

Summering av projektet Ungdomar till arbete

Projektet Ungdomar till arbete som pågått i 2 år avslutas i sommar. Uppdraget från politiken i Helsingborg var att utveckla åtgärder som främjar en flexibel skola. En skola där ungdomar väljer att slutföra sin utbildning. Dvs motverka utanförskap och långsiktigt och hållbart öka ungdomars möjligheter att komma i arbete eller i vidare studier. Goda relationer, […]

Feedback – för bättre lärande

Idag pratas det en hel del om feedback eller återkoppling. Det förekommer olika varianter av feedback som till exempel, feed-forward, feed-back och feed-up. Feedback är dessutom ett centralt begrepp inom bedömning för lärande (BfL), där det talas om feedback på olika nivåer, lärare till elev, elev till elev samt intern feedback.

Digital storytelling i skolan

Det är sen eftermiddag på Svensgårdsskolan. Solens vårstrålar tränger in genom klassrummets fönster. Bildläraren Cia Olsson hänger upp åk 9 bilder på väggarna medan Charlotta Svensson, en av de drivande pedagogerna i projektet, iordningställer rummet. Snart hörs rop ute i korridoren och eleverna droppar in. De är allt utom lugna.  Vissa är så nervösa att […]

Utvärdering – en termin med Matematiklyftet

En utvärdering i form av en enkät har genomförts efter att ha arbetat med Matematiklyftet under en termin. De deltagande lärarna har under denna tid genomfört modulen Taluppfattning. 75% av deltagarna har besvarat enkäten. Utvärderingen har visat att 92% (av de som besvarat enkäten) anser att det de främst har tagit med sig i sin […]

Inga händer upp

Andra strategin i ”Bedömning för lärande” handlar om att skapa aktiviteter som ger information om var eleverna befinner sig i sitt lärande. Dessa aktiviteter har även funktionen att stimulera elevernas tänkande och öka deras engagemang. Olika metoder har prövats i detta syfte varav jag här tar upp en av dem. En beprövad och ganska enkel […]

Konstruktiv länkning

Det finns tillfällen när man stöter på begrepp som sätter ord på det man kämpat med att formulera. Mitt möte med konstruktiv läkning var ett sådant tillfälle. I mitt arbete på Utvecklingsavdelningen är ett av mina uppdrag att arbeta med bedömnings- och betygssättningsfrågor. Under senare år har det blivit allt tydligare att bedömning är mer […]

På vilket sätt kan BfL hjälpa mig i min undervisning?

Bedömning för lärande (BfL) anses vara ett av de mest kraftfulla verktyg vi har för att höja elevernas prestationer. Det finns förstås även andra faktorer som har en påverkan på elevresultaten som t.ex. eleven, skolan, hemmet men när det gäller det som sker i klassrummet i interaktionen mellan lärare och elever har BfL visat sig […]