Mitt utvecklingsarbete med skoldatateksambassadörer

Att kunna ta till sig information, att läsa och skriva är en rättighet och förmågor som skolan, men även samhället, ställer höga krav på. Det är nyckeln till studier, arbete och för möjligheterna att förverkliga sina ambitioner. Skolan har ett ansvar att anpassa undervisningen så att alla elever ges förutsättningar och möjlighet att utveckla dessa förmågor så långt det […]

Boksamtal med mersmak

Torsdagen före lovet hade vi boksamtal online, Therese Linnér (@anthlin) i Växjö, jag i Helsingborg och våra elever. Idéen till mötet mellan klasserna kom när jag frågade Therese om råd inför läsprojektet jag har i trean just nu. Det är många år sedan jag undervisade i läsning och jag ville ha feedback på mina tankar från […]

Naturvetenskapligt arbetssätt och kritiskt tänkande med tema CSI

Brandorama har förvandlats till en brottsplats. I snön syns långa bromsspår som leder fram till en stillastående bil och jämte bilen ligger en olycksdrabbad person. Platsen är avspärrad och kriminaltekniker är på väg för att undersöka platsen…

Barns delaktighet synliggörs genom konstprojekt

Barn och pedagoger från S:t Jörgens förskolor har samlats i foajén på Dunkers kulturhus. Förskolornas 147 barn har alla deltagit i ett konstprojekt där skapandet tog avstamp i barns delaktighet och förskolornas tema ”Barns relationer till en plats”. Dunkers blev den gemensamma platsen. Barnen har skapat i ateljén och de har också utforskat byggnadens inre […]

Ung företagsamhet för nyanlända på Nicolaiskolan

Pilotprojektet Framtidens entreprenörer är ett projekt för Ung företagsamhet för nyanlända. Eleverna i projektet går på språkintroduktion på Nicolaiskolan i Helsingborg. Jenny Linderos Nilsson, projektledare och Karin Baross Eliasson, lärare i svenska som andraspråk berättar i den här filmen om projektet samt hur eleverna utvecklats i processen. Film: Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg

Att använda sitt modersmål som en lärstrategi

Vi människor är mera lika än olika, men det talade och skrivna språket kan skilja oss åt. Det tar lång tid för oss om vi måste lära oss allt på ett nytt språk om vi kommer till ett nytt land. Vi behöver bli utmanade och få lov att tänka på vårt modersmål för att utvecklas. […]

Kan man arbeta med samma problem många gånger?

Vi fick i uppgift inom matematiklyftet som vi skulle göra med eleverna. I problembanken i modulen problemlösning (åk1-3) finns följande problem: Tre kattmammor har kattungar samtidigt. Hur många kattungar kan varje kattmamma ha om det sammanlagt finns: a) 3 kattungar? b) 9 kattungar? c) 10 kattungar? d) Hitta på ett liknande problem. Lös det. Det […]

Trygghet och tydlig struktur skapar möjligheter för nyanländas lärande

Dalhemsskolan vill att nyanlända elever ska vara en del av helheten på skolan. Arbetet kräver tydlighet och struktur, men det allra viktigaste är att först bygga relationer och fina band med eleverna. När de nyanlända eleverna kommer till Dalhemsskolan får de börja i en klass, precis som alla andra elever. Tidigare var alla nyanlända samlade […]

Nästa steg: Att fånga lärandet

Vi har nu passerat halvtid i Ifous-programmet och det är dags för oss på förvaltningsnivå tillsammans med deltagande rektorer att göra en plan för spridning utifrån våra observationer och reflektioner. Det utvärderingsföretag som följer upp hur det går för alla Ifous-deltagare i programmet besökte i slutet av 2015 Helsingborg två gånger, en gång för att […]

De digitala verktygen erbjuder helt nya lärande miljöer

På Brunnsberga förskola ser pedagogerna digitala verktyg som en del av allt material som finns på förskolan. Förskolan arbetar medvetet med material och miljöer och är inspirerade av Reggio Emilia. De vill att många olika språk och uttryck ska kunna användas i utforskande och lek.  Vera Rojas, blivande pedagogista och Simon Melin, IKT-ansvarig på förskolan talar om 100 språkligheten i förhållande […]

Att skapa och sprida personliga berättelser med Digital storytelling

Kom igen, använd Digital Storytelling i klassrummet! Kursplanerna kräver det! Verktygen är lätta att använda, konceptet är klart. Det är bara att sätta igång. För er som inte vill googla om Digital Storytelling i klassrummet och sortera bland 9 670 000 resultat är det ett tips att läsa mer om vad det innebär i texten […]

Matematik, IKT och språk på #MADIF10

Oj, så mycket kunskap det finns inom matematikdidaktik! Jag är helt fullproppad! Förmågan att ta in finns inte längre och behovet av att sortera, kategorisera, kolla upp, följa upp trådar och tankar som väckts är stort. Som väl är står det bara en middag med en god vän på programmet ikväll och reflekterar och sorterar […]

#MADIF10 första intrycken

Jag är i Karlstad på MADIF10 – i anslutning till Matematikbiennalen anordnas det tionde Matematikdidaktiska forskningsseminariet av Svensk Förening för Matematikdidaktisk Forskning (SMDF). Jag har träffat de 100 deltagarna på MADIF10 på mingel och middag ikväll. Alla som är här är intresserade av matematik och matematikdidaktik. De flesta är forskare, universitetslärare, licentiater mm. Jag, jag […]

Språkutvecklande arbetssätt med genrepedagogik

I det språkutvecklande arbetet har Drottninghögsskolan valt att använda genrepedagogik och cirkelmodellen som ett praktiskt stöd till pedagogerna. Genrepedagogiken innebär att pedagogerna arbetar parallellt med språkinlärning och ämnesinlärning. Skolan vill med hjälp av ett språkutvecklande arbetssätt att alla elever ska utveckla alla sina språkliga resurser samt det svenska skolspråket. – Vi har gått från att ha […]

Pulshöjande fysisk aktivitet med målet att förbättra studieresultat

Syftet med projektet Puls+ på Rönnowska skolan är att förbättra elevernas inlärning och deras prestationer i matematik genom pulshöjande fysisk aktivitet. Målet är att få en effektivare inlärning under lektionerna och på det sättet förbättra elevernas studieresultat.

Fritidsklubben tillgodoser de äldre barnens behov

Fritidsklubben är till för att utmana de äldre eleverna och hålla deras intresse av fritids vid liv. Allerums skola byggdes 1868 och är den lilla, trygga skolan på Landsbygden i utkanten av Helsingborg. På andra våningen, högst upp i den gamla skolbyggnaden i finns den stora samlingssalen. Här har skolan startat en ny typ av fritidsverksamhet […]

Samtalet – grunden för språket

”Forskningen visar att elever som deltar aktivt i samtal som innebär att man använder mer situationsoberoende språk har en god prognos i läs- och skrivutvecklingen. De här samtalen leder också till att eleverna ges möjlighet att utveckla olika typer av förståelsestrategier i sitt läsande och skrivande. Det rör allt från enkla strategier av att kunna […]

Utforska arbetsmarknaden med en ”bank” för studiebesök

Visst vore det användbart med en ”bank” av kontakter för att göra studiebesök med våra barn och elever i Höganäs? Istället för att jaga egna studiebesök, med hjälp av vänner och bekanta eller privata kontakter så skulle man kunna gå in i ”banken” (Länkad till Fronter) för att få kontaktuppgifter till och information om verksamma […]

Ny energi och nya samtal

I dag hade jag planerat för festligheter för att officiellt ”inviga” mitt klassrum. Verksamheten pågår ju varje dag, men jag ville på något sätt markera förvandlingen från ”vanligt” klassrum till matematik- och språkverkstad. Under skoldagen var eleverna inbjudna årskursvis. I morse funderade jag ett varv till på vad jag gett mig in på – 43 […]

Spännande lärande med äventyr på Maria Parkskolan

Äventyrspedagogiken ger eleverna möjlighet till ett spännande lärande som skapar meningsfullhet och engagemang. Skogen lyser av röda och gröngula blad och trots att de smyger så tyst de kan prasslar det mellan träden när en årskurs 3 från Maria Parkskolan är på väg mot äventyr. Under tre veckor har eleverna arbetat stenhårt med miljö och […]