Laborativ matte och matematikverkstad gör undervisningen mer konkret

Catarina Linde pratar alltid mycket med sina elever och frågar ofta ”Berätta hur du tänkte här”. Hon fascineras av att få barn att upptäcka matematiken och det roligaste i klassrummet tycker hon är de laborativa matteuppgifterna.

Avslutat värdegrundstema på Ättekullaskolans högstadium

Avslutat värdegrundstema på Ättekullaskolans högstadium För en tid sedan skrev jag om ett påbörjat värdegrundsarbete med fokus på Olweus på engelska på högstadiet. Projektet har fallit väl ut och jag ska berätta lite om hur jag arbetade och om reaktioner från elever samt föräldrar. Som medlem i Olweus-gruppen på skolan är det extra viktigt att […]

Att göra eleverna redo för resten av livet

På Elinebergs särskola utgår arbetet från elevens egen takt och med hjälp av de digitala verktygen ser pedagogerna att motivationen hos eleverna kan öka. För pedagogerna är tvålärarsystemet en trygghet och de tycker det är av stor vikt att de har roligt tillsammans.

Att skapa eget pedagogiskt material

Det har aldrig varit enklare att skapa sitt eget pedagogiska material. Lagen om upphandling får mycket kritik och är absolut inte okomplicerad, men den ger mig som pedagog tillgång till lamineringsplast och andra smarta saker till överkomliga priser som gör att jag kan skapa eget pedagogiskt material till de arbetsområden som passar just mig och mina […]

Kraften i att utgå från barns lek

Utgår jag ifrån barns perspektiv eller ett barnperspektiv i mitt arbete? Tänker jag att barnet är eller att barnet kan bli? Hur använder jag pedagogisk dokumentation så att det får effekt på lärandet hos barnen? Det är några av de frågor som Helsingborgs  förstelärare i förskolan ställer sig i sitt arbete. Nu har de samlat sina […]

Vad innebär spridning?

Våra deltagare i Ifous digitalisering i skolan, Filbornaskolan, Högastensskolan, Rönnowska skolan och Wieselgrensskolan, har under hösten fördjupat sig i formativ bedömning med hjälp av digitala verktyg. Parallellt som de arbetar med detta sprider de sina erfarenheter.

Världen I Perspektiv (V.I.P) – Att vara med och göra skillnad

Mitt namn är Karin Nolin och jag är lärare på Högastensskolan i Helsingborg. Jag undervisar de äldre eleverna i So-ämnena och har förmånen att på ett naturligt sätt kunna ta in ”världen” i mitt dagliga arbete, i möten med eleverna. I min undervisning lägger jag stor vikt vid att eleverna förstår att de är en […]

I fas med bråk för framtiden

Susanne Jönsson om att börja arbeta med bråk redan i årskurs 1-3.

Internationell konferens kring Cooperative Learning

Den 1-3 oktober gick den Internationella konferensen i Cooperative Learning av stapeln i Odense, Danmark. Konferensen organiserades av International Assocation of the Study of Cooperation in Education (IASCE) med University College Lillebaelt i Odense som värd. 200 deltagare från 29 länder möttes under tre intensiva dagar för att deltaga i workshops, lyssna på presentationer av […]

”THE BIG 5” – De fem viktigaste förmågorna i läroplanen

The big 5 är idag ett välkänt begrepp för pedagoger. Det finns fem förmågor som man kan se genomsyrar läroplanen och vi kan också se i läroplanerna att de blir en röd tråd från förskola till gymnasiet. Det är dessa som lärare ska fokusera på när de planerar sin undervisning, skriver lokala pedagogiska planeringar, gör […]

Lustfyllt läsmaterial med digitaliserade läslådor

Jag heter Therese Brandmåhr och jobbar på Ängelholms Montessoriskola. Under min montessoriutbildning skulle vi göra ett utvecklingsarbete. Detta var i samband som Ängelholms kommun gjorde satsningen 1:1 och i samma veva fick jag en smartboard i mitt klassrum. Jag kom då på idéen SMART:a digitala läslådor. Jag ville då effektivisera det 100 åriga montessorimaterialet med […]

Att systematiskt kvalitetssäkra ett fritidshem – Maria Parkmodellen

Förra hösten började vi läsa in oss på de nya Allmänna råden på våra veckovisa möten med Team Fritids, för att därefter diskutera de olika delarna. Frågorna vi hela tiden återkom till var, kraftigt förenklat, ”hur kan vi vara säkra på att det vi gör är det vi ska göra, och hur vet vi att vi […]

En utvecklingsresa med modersmålsläraren i fokus

Modersmålsenheten på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg har genomgått en utvecklingsresa, som har resulterat i ett helt nytt fokus på modersmålsläraren och på dennes uppdrag.

Analysgrupper för databaserade beslut i skola och förskola

I samarbete med Kommunförbundet Skåne och Universitet i Twente i Holland har en skola i Landskrona och åtta skolor i Helsingborg nu inlett ett arbete med analysgrupper.

I spåren av James Nottingham

– Höga förväntningar ökar motivationen! säger James Nottingham under en föreläsning för personal inom utbildning i Höganäs kommun. Han är pedagogen som tagit sina erfarenheter från lärar- och skolledarjobb vidare, och med hjälp av evidensbaserad forskning sprider sitt budskap till lärare runt om i världen. Nottingham vill uppmuntra lärande. ”Ansträngning= värdering x förväntning”; elevens ansträngning […]

Lärares olika kompetenser utifrån ramverket TPACK

En god pedagog? Det finns många tankar och olika tyckanden om hur en bra lärare ska vara. Klart är att en lärare behöver olika typer av kompetenser som samverkar för att den ska nå ut till sina elever och få dem att lyckas så bra som möjligt i skolan och sedan vidare i livet. Att […]

DigiLys – digital analys av lärmiljö

DigiLys är en användarvänlig arbetsmodell som är enkelt att lära sig. En utvärdering visar att deltagande skolor utvecklats. De skolor som använt arbetsmodellen för analys av lärmiljö under längre tid har fått förbättrade resultat. Deltagande skolors elevhälsoteam uttrycker att de arbetar mer förebyggande och har helhetssyn på elevernas lärmiljö och kunskapsutveckling.

1000 kollegor samlade för att lära av varandra

När Utbildningsforum arrangerades för tredje gången samlades nära 1000 av Ängelholms kommuns medarbetare inom utbildning och sociala frågor för att lära och inspireras av varandra. Utbildningsforum är en hyllning till det kollegiala lärandet och under dagen föreläste drygt 140 medarbetare för sina kollegor. Den 13 augusti anordnades den tredje upplagan av Utbildningsforum av och för Ängelholms kommuns medarbetare inom […]

Från jord till bord: Odling på Hamiltons förskola

BePå Hamiltons förskola i Helsingborg arbetar förskolans kock tillsammans med sina pedagoger med odling och hållbar utveckling. Från jord till bord.

Hur kan vi synliggöra elevens kunskap i multimodala sammanhang?

Digitalisering i skolan handlar som mycket annat i skolan om hur vi säkerställer likvärdigheten i undervisning och bedömning för ett ökat lärande för alla. Ett sätt att säkerställa detta är att undvika att den digitala kompetensen blir en personlig spetskompetens hos några eller en kompetens som enbart finns på vissa skolor. Vi behöver alltså lära […]