De bemöter distansundervisningen med full koll och full närvaro

Anneroskolan började redan under vårterminen att förbereda sig för att undervisningen skulle behöva ske på distans. Det har de haft nytta av hela läsåret och när högstadiet i Helsingborg gick över på distans rullade undervisningen på med full närvaro och med både elever och lärare som visste vad de behövde göra.

”Att ge förutsättningar för barnens egna skapande och tron på den egna förmågan”

Sven Stedt, förstelärare och förskollärare, svarar på nyfikna frågor från Simon Melin. Sven arbetar på Kristallens förskola som är en del av de kommunala förskolorna på Drottninghög, Drottninghögs förskolor.

”Barn har rätt till den bästa utbildning de kan få”

Är du nyfiken på Simon Melin, förskollärare och IKT-pedagog på Råå förskola? Simon är bland annat en av personerna som ligger bakom idén och utvecklingen av förskoleroboten Laiban. Här svarar han på fyra frågor om digitala verktyg i förskolan.

”Snacka om livet” med dina elever i högstadiet och uppåt

Medmänskliga samtal gör skillnad och alla människor har ett behov av att bli sedda, hörda och bekräftade. Samtal om existentiella frågor skapar möjligheter för ungdomar att utveckla strategier för att hantera livet. Snacka om livet, eller SOL, hjälper till att skapa förutsättningar för sådana samtal även i skolans värld.

”En drivkraft är att se elever lyckas”

Ola Åkerblom, fritidspedagog på Gustavslundsskolan, svarar på nyfikna frågor från Amanda Solvang.

Nyfiken på Matilda Amilon – och på Laiban

Matilda Amilon arbetar på Påarps förskola, där är roboten Laiban sedan en tid tillbaka en aktiv del i verksamheten. Här svarar Matilda på fyra frågor om hur arbetet med Laiban funkar och vad hon tycker om den nya kompisen på förskolan.

Vilka effekter ger det kollegiala lärandet?

Idag ägnar skolor hundratals timmar åt aktiviteter som går under benämningen kollegialt lärande, många gånger med tron att nya insatser i undervisningen ska leda till direkta effekter för eleverna. I själva verket tar vi sällan reda på om det verkligen blev så.

Nyfiken på Amanda Solvang – förstelärare i fritidshem

Amanda Solvang är förstelärare på Brunnsparksskolans fritidshem. På skolan sker en ständig utveckling och det är just det som Amanda tycker är något av det bästa med hennes arbete.

Att lära in ute – på naturskolan

Ett roligt sätt att lära sig mer om utomhuspedagogik och samtidigt engagera och motivera sina elever för natur- och miljöfrågor är att besöka en naturskola. Med utomhuspedagogiken kommer många fördelar och visst går det att arbeta utomhus i de flesta ämnen. Studier visar till exempel att hjärnans möjlighet att lära in förändras när vi är […]

Rågenskolan i Åstorp nominerad till European Health Award 2020

Rågenskolan har sedan hösten 2018 deltagit i Rörelsesatsning i skolan som den svenska regeringen gett Riksidrottsförbundet uppdrag att genomföra. Målet med uppdraget är att arbeta för förbättrad folkhälsa, välbefinnande och skolresultat. Nu nomineras Rågenskolan av Riksidrottsförbundet för sitt framgångsrika arbete.