Så mäter vi matsvinn på Hamiltons förskola

På Hamiltons förskola i Helsingborg jobbar vi med hållbar utveckling och ett av våra viktiga mål är att minska vårt matsvinn. Vi har hittat ett spontant och enkelt sätt att få med barnen i arbetet.

Modell för att utveckla elevers tankesätt kring hållbar utveckling

Idag har vi insett att vi inte kan stirra oss blinda på ett miljöproblem och satsa alla resurser för att lösa just detta och ignorera att sådana lösningar oftast har negativa bieffekter. Vi behöver tänka nytt och se till att utvecklingen blir hållbar även på sikt och ur alla aspekter. Inte så lätt i vår globaliserade komplexa värld. Skolan […]

Barnkonventionsarbete i Ängelholm

För fjärde året har Ängelholms kommun uppmärksammat Barnkonventionen och barns rättigheter genom att arrangera fyra veckor där barn ges möjlighet att både få visa sina tankar och få nya tankar.

Lek mer med maten!

Denna lite förvånande uppmaning fick vi flera gånger av Hanna Sepp under en inspirerande dag i november. Genom att hjälpa barnen att utforska matens värld kan vi ge dem en större smakpalett.

Hur lär vi ut hållbar utveckling?

Alla pratar hållbar utveckling; hållbar mat, hållbara städer, hållbar konsumtion eller hållbart lärande. Men det kanske finns ett problem? Det är lättare att säga tulipanaros, än att göra en.

”Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt”

Vi sitter på tåget mot Skåne och försöker samla tankarna efter ”Tekniken i skolan 2017″…

I naturgruppen finns mycket att upptäcka

Det är torsdag morgon och naturgruppen på Högastens förskola anländer till Drömskogen i Pålsjöskog klockan 9.30. De kommer i två mindre bussar och när dörrarna öppnas möts jag av tre pedagoger, 12 barn mellan 2,5-5 år och de två besökarna Tatsu och Kuni från Shizuoka förskolor i Japan.

Framtidsjakten – en tävling om hållbar utveckling

I Framtidsjakten tävlar elever från olika gymnasieskolor i Helsingborg mot varandra genom att lösa olika uppdrag under en temadag med namnet ”Miljö och hållbar utveckling”. Läs och inspireras till egna framtidsjakter!

Litteraturveckor och sagofest

Nu är vi äntligen igång med en ny termin och en ny språkaktion! Årets språkaktion heter “Inspiration och kunskap i böckernas värld” och målet är att inspirera och undervisa i förskolan med hjälp av spännande litteratur och kreativa lärmiljöer.

Hållbar nutid och framtid på förskolorna i Ängleholm

På förskolorna i Ängelholm har några fokus på Hållbart arbetssätt. På uppstartsdagar har pedagogerna haft olika aktiviteter med fokus på att få igång dialoger kring hur arbetet kan bedrivas ute i verksamheten. Som central pedagog har jag haft möjligheten att få ta del av detta arbete. I fredags var jag på förskolan Norregården och hade […]

Klimatresan för hållbar utveckling

Idag tipsas om programserier i URs extra satsning på program om miljö och hållbarhet. Båda serier som dagens inlägg handlar om passar från år 7 upp till gymnasiet och kopplar väl till styrdokumenten i många ämnen. Läs mer om det nedan. I Klimatresan får tittaren följa med fyra familjer på deras väg mot att drastiskt […]

Hur fungerar skogens ekosystem?

Just idag vill vi på Miljöverkstaden berätta mer om vårt skogsprogram för årskurs 4, Barnens skog, där vi planterar träd och lär oss hur allt liv i skogen hänger samman. I programmet får eleverna lära sig hur skogens ekosystem fungerar och vilken glädje vi har av skogen; den är en viktig livsmiljö för många arter, […]

Globalt lärande om hållbar utveckling

Mitt namn är Karin Warlin och jag är förstelärare i Naturkunskap på Allvar Gullstrandgymnasiet, där jag varit verksam i 27 år. Hållbar Framtid Naturkunskap är i sig ett tvärvetenskapligt ämne – naturen är ju faktiskt inte uppdelad i Kemi, Biologi och Fysik utan det är ju vi människor, som ända från Aristoteles tid, bestämt oss […]

Ledarskap på olika nivåer med hjälp av processutvecklare

Förskolorna i Ödåkra och Kattarp genomsyras av ett ledarskap fördelat mellan både ledning och medarbetare. Här har arbetet med processutvecklare bidragit till ett klimat där medarbetarna är engagerade och positiva till utveckling.

Erfarenheter från pilotprojektet från jord till bord

Pilotprojektet Från jord till bord genomfördes under höstterminen 2015 och vårterminen 2016 i Helsingborg.

Hållbar framtid i fokus när pedagoger i Södra nätverket möts för att lära av och med varandra

Den 3-4 juni genomfördes Södra nätverket för 110 pedagoger med intresse av hur Reggio Emilia-inspirationen kan ta sig uttryck. På initiativ av Reggio Emilia Institutet är temat för nätverket Hållbar Framtid och värd för nätverket var Västra Ramlösa förskolor i Helsingborg. Peter Åkesson har varit med i Reggio Emilia institutet sedan 1993 och är en av dem […]

Återbruk som kreativ kraft – en föreläsning med Nina Odegard

Tisdagen den 24 maj kom Nina Odegard från Norge till Helsingborg för en inspirerande föreläsning om ”Återburk som kreativ kraft”. Nina Odegard är förskollärare och förskolechef och har varit projektledare för etableringen av ett kreativt återanvändningscenter i Norge. Hon disputerade i början av året kring forskning om estetiskt utforskande av återbruksmaterial. “Att arbeta med återbruk av spill och […]

Grön Flagg på Solrosens förskola

På Solrosens förskola handlar arbetet med Grön Flagg om helheten. Det handlar om ett hållbart tänk och livslångt lärande. Delaktighet och lärande genom lek och skapande där allt hänger ihop. Jag träffar Agnetha Thorén, Emma Weimark, Åse Pettersson och Linda Alexandersson i personalrummet på Solrosens förskola för att prata om förskolans arbete med Grön Flagg. Innan […]

Dammhagskolan och Pegasus trädgård

Under höstterminen 2015 påbörjades planerna för ett samarbete mellan Dammhagskolan F – 3 och Staffan Björklund i Hög och Pegasus trädgård, Kävlinge kommun. Vi skulle använda oss av skapande arbete, teater/drama och ekologi för att inspirera elevernas språkutveckling, fantasi och lärande. Under vårterminen har samtliga 9 klasser (175 elever i årskurserna F – 3 samt […]

Från jord till bord: Odling på Hamiltons förskola

På Hamiltons förskola i Helsingborg arbetar förskolans kock tillsammans med sina pedagoger med odling och hållbar utveckling. Från jord till bord.