Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun
två personer föreläser två personer föreläser två personer föreläser två personer föreläser två personer föreläser två personer föreläser

Tillgänglighet och struktur för alla - inklusive elever med diagnoser

1694044800

Under uppstartsdagarna på Tycho Braheskolan fokuserade lärare och skolledning på hur man tillsammans kan skapa den bästa skolan för elever med olika diagnoser.

barn använder en ipad och utforskar en bäck barn använder en ipad och utforskar en bäck barn använder en ipad och utforskar en bäck barn använder en ipad och utforskar en bäck barn använder en ipad och utforskar en bäck barn använder en ipad och utforskar en bäck

AR-teknik förstärker lärandet i förskolan

1693872000

Henrik Schlüter och Josefin Lillsjö arbetar på Ängslyckans förskola i Helsingborg. De har båda testat AR-teknik i undervisningen.

container med skylt "byggleken" container med skylt "byggleken" container med skylt "byggleken" container med skylt "byggleken" container med skylt "byggleken" container med skylt "byggleken"

Nu har vi en Bygglek!

1693267200

Det har gått många år sedan 60- och 70-talen när det fanns bygglekplatser i många stadsdelar runt om i Helsingborg. Under H22 fick vi tillfälle att testa möjligheterna att driva en bygglek i Helsingborg idag. Frågan vi ställde oss var om det funkar med denna form av mer fri lekplats i en samtid full av riskbedömningar och normer.

Ville undersöka vad som utmärker och vad som möjliggör transspråkande undervisning

1692835200

Flerspråkiga elevers förstaspråk ska ses som en resurs för lärande. Detta enligt skolans styrdokument. Som en följd har olika utvecklingsprojekt med utgångspunkt i flerspråkighet som resurs initierats runt om i Sverige och även i Helsingborg. I en nyligen publicerad vetenskaplig artikel presenterar Jaana Nehez en forskningsstudie om skolors försök att initiera flerspråkighet som en resurs i undervisningen.

vuxna utklädda i kostymer vuxna utklädda i kostymer vuxna utklädda i kostymer vuxna utklädda i kostymer vuxna utklädda i kostymer vuxna utklädda i kostymer

Sagoprojekt med extra uppmärksamhet på lärmiljöer

1692662400

Long time no see för er som har följt oss i Ödåkra förskolor här i bloggen. Vi har ett intensivt år bakom oss där fokus, förutom på vårt sagoprojekt, har legat på att göra ett omtag på arbetet med att utveckla våra lärmiljöer. Precis som på många andra ställen så ser våra förskolor olika ut och bjuder oss pedagoger på olika möjligheter och utmaningar när det kommer till att skapa inbjudande, intressanta och utforskningsbara lärmiljöer för barnen i vårt område.

en humla på en blomma en humla på en blomma en humla på en blomma en humla på en blomma en humla på en blomma en humla på en blomma

Här är arbetet med den biologiska mångfalden en självklarhet

1692230400

Alla delar i samhället kan och behöver bidra för att bevara den biologiska mångfalden. I Helsingborgs stads skolor finns flera exempel på saker man kan göra för den biologiska mångfalden och här har jag samlat några av dem.

leksaker, gosedjur och en bok text i bild: Åk med om du vågar! leksaker, gosedjur och en bok text i bild: Åk med om du vågar! leksaker, gosedjur och en bok text i bild: Åk med om du vågar! leksaker, gosedjur och en bok text i bild: Åk med om du vågar! leksaker, gosedjur och en bok text i bild: Åk med om du vågar! leksaker, gosedjur och en bok text i bild: Åk med om du vågar!

Läs med oss! – skolbibliotekarien inspirerar förskolebarn till läsning

1692144000

Susanne Jönsson är skolbibliotekarie i Åstorps kommun. Under vårterminen arbetade Susanne intensivt för att läsinspirera barn och pedagoger i kommunens förskolor. En insats som nådde över 200 barn i 3- och 4-års ålder.

förskolemiljö förskolemiljö förskolemiljö förskolemiljö förskolemiljö förskolemiljö

När nyfikenheten får styra

1687910400

Genom olika språkliga uttrycksformer har barn på Stattena förskola lärt känna historien bakom Ringstorps vattentorn Borgen. Ett projekt där barnen fått utveckla sina lärandeidentiteter utifrån sina egna nyfikna frågor och tankar.

Porträtt Porträtt Porträtt Porträtt Porträtt Porträtt

46 år i barnens tjänst

1686096000

1977 stegade Agneta Persson in på den nybyggda förskolan i Ättekulla. Inte ens hon kunde tro att hon skulle vara kvar i 46 år. Sommaren 2023 avslutas ett långt kapitel som barnskötare.

Porträtt Text i bild: "Uppmuntra vilda idéer Generera många idéer Döm inte ut någon idé Bygg vidare på andras idéer." Porträtt Text i bild: "Uppmuntra vilda idéer Generera många idéer Döm inte ut någon idé Bygg vidare på andras idéer." Porträtt Text i bild: "Uppmuntra vilda idéer Generera många idéer Döm inte ut någon idé Bygg vidare på andras idéer." Porträtt Text i bild: "Uppmuntra vilda idéer Generera många idéer Döm inte ut någon idé Bygg vidare på andras idéer." Porträtt Text i bild: "Uppmuntra vilda idéer Generera många idéer Döm inte ut någon idé Bygg vidare på andras idéer." Porträtt Text i bild: "Uppmuntra vilda idéer Generera många idéer Döm inte ut någon idé Bygg vidare på andras idéer."

"I språket lär vi oss om språket" – Att jobba som modersmålslärare i Helsingborg

1685491200

Pernille Hagren är modersmålslärare i Helsingborg. Här berättar hon hur det gick till när hon valde jobbet som modersmålslärare framför jobbet som säljassistent. Hon berättar också om hur arbetet som modersmålslärare kan se ut och ger sina bästa tips till dig som arbetar med flerspråkiga elever.

Porträttbild två kvinnor Porträttbild två kvinnor Porträttbild två kvinnor Porträttbild två kvinnor Porträttbild två kvinnor Porträttbild två kvinnor

De gjorde en egen pixibok om barnkonventionen

1684800000

Annette och Marika har gjort en pixibox för att lära de minsta barnen och deras vårdnadshavare om barnkonventionen.

kvinna pekar på whiteboard kvinna pekar på whiteboard kvinna pekar på whiteboard kvinna pekar på whiteboard kvinna pekar på whiteboard kvinna pekar på whiteboard

Sandras tips för en matematikundervisning som passar alla

1684195200

Sandra Lindgren heter jag och är lärare i åk 4 på Drottninghögsskolan. Jag har arbetat på Drottninghögsskolan i cirka 8 år och började min tid här som resurs. Då jag ständigt vill utvecklas tog jag mig självklart an lärarutbildningen och nu är jag här och brinner för mitt arbete varje dag.