Kan elever bidra till forskningen?

I en verklighet där det blir svårare och svårare att skilja åsikter eller fake news från fakta fyller forskningen en allt viktigare roll. Kunskap baserad på forskning är en förutsättning för att vårt öppna och demokratiska samhälle ska fungera. När informationen sprids snabbare än någonsin behöver vi i skolan prata om hur kunskap uppstår och […]

Elever författade en gemensam bok

På Ättekullaskolans lågstadium beslutade personalen att de skulle låta eleverna författa en gemensam bok där varje barn fick göra ett bidrag. Själva arbetsprocessen var ett utmanande och givande samarbete som gav oss en slutprodukt som alla kunde vara stolta över. Detta arbete vill vi gärna dela med oss av för att beskriva hur vi har […]

Skolstrejken – en pedagogisk möjlighet?

Vi lever mitt i en tid av förändring. Klimatet förändras och vårt sätt att leva måste anpassas för att vi ska hänga med och ha en chans att skapa en hållbara framtid. Klimatförändringarna är inte bara en teknisk och vetenskaplig fråga, utan lika mycket en social eller kulturell, men kanske framför allt en pedagogisk  fråga. […]

5 aktiviteter på förskolan för att minska matsvinn och göra maten mer klimatsmart

I projekt SmartMat arbetar vi för att få våra matgäster i skolan och förskolan med på resan mot en klimatsmartare mat med mindre matsvinn. Min roll i projektet är att inspirera och motivera kockar, pedagoger och skolledare i arbetet. Jag vet vilken skillnad det blir när det finns en förståelse för hur maten växer, smakar, […]

Modernt genusarbete i förskolan

På Råå förskola i Helsingborg utgör männen cirka 20 procent av den pedagogiska personalen, betydligt högre andel än riksgenomsnittet på 3 procent. Men hur är det egentligen att vara man i ett kvinnodominerat yrke på 2000-talet? Och hur kan pedagoger arbeta med genusfrågor på ett modernt sätt?

Bränderna i Australien – Grej of the day (GODT)

Vad är att veta, att vilja, att kunna?

Del 1 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Flerspråkighet och modersmål

I tre avsnitt handlar podden Välkommen till kvartsamtal om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Vi har träffat olika personer inom Helsingborgs stads skolor som alla arbetar med språket på olika sätt. I det här första avsnittet är fokus på flerspråkighet och modersmål.

Kollegialt erfarenhetsutbyte i förskolan

Möjligheten att dela med sig och att få lära av varandra efterfrågas i personalgrupperna på förskolorna vilket har resulterat i att kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte är ett prioriterat mål i många av verksamheterna. Följ med på en välanvänd kompetensutvecklingsdag i Bjuvs kommuns förskolor.

Är jag en beteendedesigner?

Jag tänkte att jag skulle leda ett hälsoprojekt, men det visade sig att jag sysslar med beteendedesign. Visserligen sysslar jag rent formellt med ett hälsoprojekt också.

Så här hanterar International School of Helsingborg stress

Nytt år och ny termin. Julledigheten är slut och det är dags att återvända till skolan och arbetet. Men för många innebär skolstarten en ny termin av stress. På International School of Helsingborg (ISH) vill de ändra på detta. Där har de arbetat med stress sedan år 2018.